null Beeld

Film: Whatever Works

Twee joodse New Yorkse komieken op leeftijd met een gezonde achterdocht jegens de mensheid: het huwelijk dat zich op de set van ‘Whatever Works’ tussen regisseur Woody Allen en ‘Curb Your Enthusiasm’-ster Larry David voltrok stond in de sterren geschreven.

Redactie

In de film – vanavond laat op Canvas – zélf gaat het er voor hun doen nog behoorlijk optimistisch aan toe: David speelt Boris Yelnikoff, een norse, gekrenkte ziel die in een relatie met een jong bloempje (Evan Rachel Wood) de levenslust herontdekt. Niet dat Allen zich opeens een dagboekromanticus toont, maar de boodschap ―door onze (es) samengevat als: ‘Wat het ook is dat je gelukkig maakt: hou het vast’ ―blijft er eentje om in te kaderen.

Woody Allen «Whatever works, works! De liefde heeft geen regels: zolang je niemand kwetst, zolang je geen ellende veroorzaakt, zolang je niemand bedriegt of uitbuit, hoef je je aan geen enkele regel te houden en moet je vooral doen waar je je goed bij voelt.

»Veel Amerikanen zijn tegen het homohuwelijk. Belachelijk! Waarom zouden twee venten niet met mekaar mogen trouwen? Vallen ze er iemand mee lastig? Wat mij betreft mogen ze met z’n vijven trouwen!»

- Boris is een onverbeterlijke brompot. Maar is hij niet vooral ontgoocheld in de liefde?

Allen «Kan best zijn. Een misantroop is in wezen een diep teleurgestelde romanticus. Je wordt er één na verloop van tijd, als je stilaan tot het besef komt dat de dromen en verwachtingen uit je kinderjaren niet zullen uitkomen.»

- Nu klinkt u zelf ook als een brompot.

Allen «Een beetje pessimisme kan geen kwaad: het behoedt je voor onrealistische verwachtingen. Maar het is niet gezond om pessimistisch te blijven. Het is een middel om uit te vissen hoe je de wereld het best kunt benaderen, een lanceerplatform van waaruit je in het leven kan stappen.»

- Vóór ‘Whatever Works’ bent u een aantal keren uitgeweken naar Europa: naar Londen voor ‘Match Point’, naar Barcelona voor ‘Vicky Christina Barcelona’. Nu zit u weer in New York: een blij thuiskomen?

Allen «Altijd! Al verandert de stad voortdurend, en daar hou ik eigenlijk niet van. Mooie panden die gesloopt worden ten voordele van nieuwe misbouwsels: bah. Ook opvallend: tijdens mijn afwezigheid is New York ontzettend duur geworden. De filmploegen, de technici... ze vragen allemaal veel meer dan vroeger. Tijdens de opnamen van ‘Whatever Works’ heb ik elke cent drie keer moeten omdraaien.

»Maar pas op, ik ben nog steeds verliefd op de stad. Ik woon hier ontzettend graag, en het is een prachtige plek om films te maken. Ik vind het oprecht jammer dat ieder jaar draaien hier niet langer lukt: ik ben verplicht om elders mijn heil te gaan zoeken.»

- U bent toch Woody Allen: is het dan echt zo moeilijk om een budget rond te krijgen?

Allen «Mijn films kosten een peulenschil, en tóch moet ik ontzettend hard vechten om ze gefinancierd te krijgen. Vreemd, want ik werk erg snel, en ik bespaar waar ik kan. En overal rond me worden films gemaakt voor honderddertig miljoen dollar! Alsof het niks is! Zo diep zijn we dus gezonken. En het ergste is dat die films niet eens góéd zijn: het zijn bijna allemaal domme komedies en puberale comicbookverfilmingen. De Amerikaanse filmindustrie is doodziek.»

- Klinkt niet echt positief. Al een geluk dat u sinds 1982 elk jaar wel minstens één film draait. Waar haalt u in godsnaam die energie nog vandaan?

Allen «Werkritme hangt af van persoon tot persoon. Kubrick had jaren nodig om één film in te blikken. Geweldige cineast, maar ik werk niet graag op die manier: mijn lichaamsritme ligt daarvoor te hoog. Ik word snel ongeduldig, dus het moet vooruitgaan. Je merkt dat ook aan de speelduur van mijn films: na negentig minuten is het onherroepelijk tijd om af te ronden.»

- Gesnopen!

Trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234