Filmmakers Adil El Arbi en Bilall Fallah: 'Nee we hadden niet liever met Will Smith gewerkt dan met Matteo Simoni'

James, een mes! De spanning is te snijden! In de luwte van een bekrompen en pikdonkere montagecel op een steenworp van ’s lands grootste luchthaven, zitten Adil El Arbi en Bilall Fallah met metersdiepe frons naar een stel schermen te turen. Als het een beetje goed zit, komt daar een langspeelfilm van. En als het helemaal goed zit, zal die ‘Patser’ heten en eind dit jaar verschijnen.


Bekijk ook: Average Rob crasht de filmset van 'Patser' »

'Er is in Hollywood veel geld, maar als regisseur ben je er heel vaak gewoon een werknemer, met alle bullshit vandien'

Voor die nieuwe langspeler over het Antwerpse drugsmilieu, met Matteo Simoni in de hoofdrol, lieten Adil en Bilall de verlokkingen van Hollywood een halfjaar links liggen. Een beslissing die niet in héél Los Angeles op gejuich onthaald werd.

Bilall Fallah «We monteren 24 uur per dag, afwisselend in dag- en nachtshiften. Dat moet, want we hebben nog nooit zo weinig tijd gehad, en tegelijk heeft er nog nooit zo veel van afgehangen.»

Adil El Arbi «Laten we zeggen dat ze in Hollywood niet echt blij waren dat we naar België terugkeerden om ‘Patser’ te maken. Onze agent wou ons net boeken om ‘Bad Boys 3’ te maken met Will Smith. Hij verklaarde ons gek. ‘Wat is een ‘patser’ eigenlijk? En hoeveel verdien je daarmee? What the fuck, zijn jullie gestoord?’»

Fallah «Toen we daarna vertelden dat we eigenlijk nog geld zochten en vroegen of hij misschien geen goeie geldschieters kende, werd het muisstil aan de andere kant van de lijn (lacht).»

El Arbi «Ze hebben nog even geprobeerd om ons op andere gedachten te brengen, maar toen ze doorhadden dat we écht niet zouden plooien, hebben ze ons alleen nog gewaarschuwd: ‘Besef goed dat ‘Black’ (de succesvolle vorige film van het duo, red.) hier niet meer bestaat als jullie dit doen. Als ‘Patser’ flopt, kent niemand jullie nog in Hollywood.’ We zijn maar zo goed als onze laatste film, daar kwam het op neer.»

HUMO De druk is dus groot.

Fallah «En dat voelen we elke dag. Zelfs als we tussendoor even proberen te ontspannen, overvalt het me voortdurend: ‘Shit, dit moet écht wel goed worden.’ Stress! Ik kan er soms niet van ademen, gast.»

HUMO Laten jullie nu ook veel geld liggen?

El Arbi «We hadden nu ook geen miljoenen verdiend aan ‘Bad Boys’, maar wel meer dan aan ‘Patser’. Als regisseur hadden we een bepaald percentage gekregen van de opbrengst, en bij een film met een budget van 100 miljoen wordt die natuurlijk redelijk hoog ingeschat. Met wat geluk hou je er misschien iets met vijf nullen aan over, en als het écht meevalt zes.»

HUMO En in België?

Fallah (lacht)

El Arbi «Hier hebben we zelf moeten bijleggen om ‘Patser’ te maken. Maar we proberen het te zien als een soort van lening, in de hoop dat het zichzelf ook weer terugverdient.»

Fallah «Alles voor onze passie, dat vat het zowat samen. Ik mag er alleen niet té lang over nadenken (lacht). Maar we hebben nu eigenlijk al gewonnen: toen ze uiteindelijk een andere regisseur gevonden hadden voor ‘Bad Boys 3’, liet Will Smith weten dat hij er dit jaar geen tijd voor zou hebben. Volgend jaar kwam hem beter uit. Hadden we ‘Patser’ dus opgegeven, dan was het allemaal voor niets geweest: we zouden uiteindelijk geen van beide gemaakt hebben.»

El Arbi «Dán waren we pas geneukt geweest.»

HUMO Toch, hadden jullie uiteindelijk niet liever met Will Smith gewerkt dan met Matteo Simoni?

El Arbi «Nee.»

Fallah «Al is het maar omdat Matteo veel knapper is (lacht).»

HUMO De rol van Adamo hebben jullie zelfs geschreven op maat van Matteo. Wat trekt jullie zo in hem aan?

El Arbi «We kennen elkaar al lang, al van voor we alle drie bekend waren. Hij was toen net als wij: iemand met allochtone roots die het wou maken in de cinema. Het enige verschil is dat hij van Italiaanse origine is. Maar veel scheelt dat niet: ooit werden Italianen in België behandeld zoals de Marokkanen nu.»

Fallah «En hij is een topacteur natuurlijk. Het zou fijn zijn, mocht Matteo door ‘Patser’ opgemerkt worden in LA. Hij hééft het talent, voor ons staat hij op hetzelfde niveau als Matthias Schoenaerts. Zijn toewijding aan een rol is niet normaal. Toen we hem voor het eerst op de set zagen, was Matteo Matteo niet meer.»

El Arbi «Hij was zo overtuigend als stoere gast dat we soms vergaten dat hij dat eigenlijk niet was (lacht). Dan lieten we hem een take waarin hij in elkaar geslagen werd vijftien keer opnieuw doen, tot hij kwam vragen – in dat Limburgs van hem: ‘Hoeveel keer moeten we nog, Adil? Het begint een beetje pijn te doen.’ (lacht)»

'Het zou fijn zijn als Matteo Simoni door onze film wordt opgemerkt in Hollywood'


Het miljoenenbal

HUMO Wat is een patser precies?

El Arbi «Normaal gezien is het gewoon iemand die opschept, maar in de film is het meer: iemand die ervan droomt om iemand te zijn. En die dromen, vooral in wijken waar mensen het moeilijk hebben, lijken opvallend vaak op elkaar, waar ook ter wereld. Of je nu kijkt naar de banlieues van Parijs, South Central in Los Angeles, de Bijlmer in Amsterdam of het Kiel: altijd luisteren de jongeren er naar hiphop, en kijken ze naar films als ‘Scarface’. En daar baseren ze hun dromen op. Voor hen is ‘hogerop geraken’ erg vaak verbonden met criminaliteit – en daar dan over opscheppen, want alleen dan voelen ze zich alsof ze iets hebben bereikt.»

HUMO Jullie liepen naar verluidt al lang rond met het idee voor ‘Patser’.

Fallah «Al van voor we ‘Black’ maakten.»

El Arbi «We zijn opgegroeid met films van Scorsese, Spike Lee en Tarantino: het was onze droom om ook ooit een film te maken over het misdaadmilieu. Alleen al daarom wilden we uit Amerika terugkomen: daar wordt dat soort films al lang gemaakt, hier bij ons bestaat het genre amper.»

HUMO De film speelt zich af in het drugsmilieu van Antwerpen. Bestaat dat dan nog na die succesvolle war on drugs daar?

El Arbi (lacht) «Ik ben van Antwerpen, geloof me: alles wat je in ‘Patser’ ziet, gebeurt echt. Ik wéét dat er veel dealers zijn, en dat er veel gebruikt wordt: ik heb het allemaal zelf gezien. Je hoort er gewoon niets over, en je ziet het al helemaal niet op tv. Net daarom vonden we dat er maar eens een film over gemaakt moest worden.»

HUMO Jullie hebben veel op locatie gedraaid in het Kiel. Omdat dat authentieker is?

El Arbi «In de eerste plaats omdat dat goedkoper was dan het Kiel nabouwen in een studio (lacht). Maar ja, dat was inderdaad de bedoeling. Waarom ook niet? Je hebt er in één keer de figuranten bij ook – zolang ze niet in de camera kijken, is het goed.»

HUMO Voelt het niet wat beklemmend, voor het eerst in lange tijd weer iets moeten filmen met een beperkt budget?

Fallah «Beklemmend? Wij genoten vooral van de vrijheid: we konden eindelijk nog eens zelf iets beslissen, zonder eerst twintig mensen te moeten overtuigen. Het kleine budget was onze enige beperking. Er is in Hollywood veel geld, maar als regisseur ben je heel vaak gewoon een werknemer, met alle bullshit vandien.»

El Arbi «Hier ben je tenminste de maker van je eigen product. Als je film slecht is, kun je tenminste nog zeggen dat je hem zélf slecht hebt gemaakt. In Hollywood moet je bij alles overleggen: de kleren die de acteurs dragen, hoe iemand staat te acteren, de beelden die je wil maken... Als je een shot opnieuw wil doen, kan het zijn dat je als regisseur bot vangt omdat de producer op de set het nu eenmaal niet nodig vindt.»

HUMO Klinkt frustrerend.

El Arbi «Dat is het ook. Maar als we kwaad worden, beginnen we Nederlands te praten, zodat niemand ons nog begrijpt. Hoe harder ze ons pushen, hoe platter Vloams we praten.»

Fallah «Tijdens ‘Snowfall’, een Amerikaanse reeks waarvoor we de eerste twee afleveringen gemaakt hebben, was er zo’n moment: Adil was ongelofelijk pissed op een producer die heel de tijd tegenwerkte. Ik dacht dat hij hem een lap zou geven.»

El Arbi (knikt)

Fallah «Echt, ik heb hem nog nooit zo agressief gezien. Alleen was die gast toevallig wel een heel machtige kerel in Hollywood, dus dat zou niet goed geweest zijn voor onze carrières. Toen hebben we voor al die Amerikanen staan schelden in het Nederlands.»

El Arbi «‘Klootzak!’»

Fallah «En niemand die het verstond.»

El Arbi «Wij zijn Marokkanen, hè, wij kunnen niet om met een baas (lacht).»

Fallah «Eigenlijk hebben we ‘Patser’ voor een groot deel voor ons plezier gemaakt: soms namen we tijdens de opnames creatieve beslissingen en risico’s gewoon omdat het nog eens kón.»

'We zijn in Amerika als duo ingeschreven bij de vakbond van regisseurs, en dus moeten we álles samen doen. Als één van ons naar het toilet gaat, mag de ander zelfs niet verder werken'

HUMO Het beeld van de Hollywood-regisseur die als een koning over zijn filmset heerst, bestaat dus niet meer?

El Arbi «Als je David Fincher of Darren Aronofsky heet natuurlijk wel. Maar laten we zeggen dat wij nog veel stappen moeten zetten voor we op die gasten hun niveau staan. Christopher Nolan is het beste voorbeeld: nu wordt hij op handen gedragen voor ‘Dunkirk’, maar eigenlijk had hij die film al in 1994 willen maken. Alleen mocht hij toen niet, omdat hij als regisseur nog niets voorstelde.»

HUMO Hoe groot was het budget voor één aflevering van ‘Snowfall’?

Fallah «De pilootaflevering alleen al heeft tien miljoen dollar gekost. Dat zag je er ook aan: de reeks speelt zich af in 1983, en toen we op de set aankwamen, wás het ook 1983. Straat na straat was tot in het kleinste detail omgebouwd om er zo uit te zien, net als de 150 figuranten die erin rondliepen. En dan moet je weten dat ze die aflevering eigenlijk al eens gedraaid hadden, voor evenveel geld. Maar die hebben ze in de vuilbak gegooid omdat ze ze niet goed genoeg vonden. Echt, het is ongelofelijk met hoeveel geld er in Hollywood gegooid wordt.»

HUMO Er zouden wel vijf miljoen mensen gekeken hebben naar die aflevering. Het loont dus wel.

Fallah «Meer dan naar al onze films samen.»

El Arbi «En dan nog eens maal tien.»

HUMO Hou je daar naast een mooi visitekaartje nog iets aan over?

El Arbi «Niet veel: als beginneling in Hollywood is je loon niet om over naar huis te schrijven. Bovendien gaat nog eens 10 procent naar onze agent, 10 procent naar onze manager en 10 procent naar onze advocaat. En dan moeten we nog eens taksen betalen. En wat dan nog overblijft, moeten we ook nog eens delen door twee (lacht).

»We hebben al eens aan onze agent gevraagd of het normaal is dat wij in Hollywood werken maar wel arm zijn. ‘Ja, dat is normaal,’ zei die.»

HUMO Op zo’n moment is het misschien meer een nadeel, met twee zijn.

El Arbi «Wist je dat als één van ons naar het toilet gaat, de ander zelfs niet eens verder mag werken op de set? Dat staat in ons contract: we zijn in Amerika als duo ingeschreven bij de vakbond van regisseurs, en dus moeten we álles samen doen. Maar je kunt het ook anders zien: we hadden het nooit zo ver geschopt als we niet samengewerkt hadden.»

HUMO Dan kan het niet anders of jullie zijn erg goed op de hoogte van elkaars sterktes en zwaktes?

Fallah «Ja, bij het monteren doe ik bijvoorbeeld de actiescènes, en Adil doet de scènes waar meer dialoog inzit.»

El Arbi «Voor schwung moet je bij hem zijn, als het iets meer emotie mag zijn, doe ik het.»

HUMO Klopt het dat jullie voortdurend ruzie maken, behalve tijdens het werken?

Fallah «Goed, toch? Dan blijf je scherp. Als je elkaar constant uitdaagt, duw je elkaar ook vooruit. Maar als we werken, maken we zo goed als geen ruzie. Dan is het wij tegen de rest van de wereld.»

'Shit, dit moet echt wel goed worden. Ik kan er soms niet van ademen, gast'




Hangen met Eddie

HUMO Wat zien al die Amerikanen precies in jullie dat ze bij anderen niet vinden?

El Arbi «Toen ze ons vroegen wat voor soort films we wilden maken, zeiden we bijvoorbeeld eerlijk: ‘Bad Boys 3’. De meeste andere regisseurs zeggen dan dat ze hun artistieke grenzen verder willen aftasten, en zo. Dat ís ook interessant, maar in Amerika denken ze dan: ‘Oké, daar valt geen geld mee te verdienen’. Bovendien hebben we met ‘Black’ getoond dat we de Amerikaanse stijl van films maken wel aankunnen.»

HUMO Jullie zouden ook een nieuwe aflevering draaien van de ‘Beverly Hills Cop’-reeks met Eddie Murphy, omdat die onder de indruk geweest zou zijn van ‘Black’.

Fallah «Dat was Jerry Bruckheimer, de legendarische producent achter die films. Hij wou ons absoluut hebben nadat hij ‘Black’ gezien had. Maar intussen hebben we Eddie Murphy zelf ook al ontmoet, we zijn samen met Jerry bij hem thuis geweest. Absurde ervaring: we werden naar zo’n gated community in Beverly Hills gebracht, waar je je paspoort moet tonen om zelfs maar binnen te mogen. Bij Eddie thuis: nog eens zo’n poort. En daar, helemaal achterin zijn tuin, zat hij dan – op een groot scherm naar YouTube-filmpjes aan het kijken.»

HUMO De hartelijkheid zelve, neem ik aan?

Fallah «Nee, hij was heel schuchter. De hele ontmoeting was heel awkward, om eerlijk te zijn (lacht). Daar zaten we dan, een heel uur lang met Eddie Murphy naar internetfilmpjes te kijken terwijl hij de hele tijd geen woord zei. En wij maar proberen: (heftig) ‘So Eddie, are you excited to do this?!’ En hij dan, stil vanonder zijn hoody: ‘Yeah. Excited.’ (lacht) Heel raar. We zijn elk om beurten naar het toilet geweest, om toch maar even weg te zijn. (Tot Adil) Maar hij ziet er wél nog goed uit, hè?»

El Arbi (knikt) «Black don’t crack.»

Fallah «Maar toen we weer vertrokken, heeft hij ons vastgepakt en nog eens herhaald dat hij echt wel excited was.»

HUMO Het kan bijna niet anders of jullie hebben ook al naast films gegrepen.

El Arbi «Een paar dingen, ja. We hebben bijvoorbeeld een pilootaflevering gedraaid met Armie Hammer van ‘The Social Network’, voor een serie over legionairs, maar uiteindelijk heeft een andere regisseur het gehaald: Susanne Bier, die net een Emmy gewonnen had voor ‘The Night Manager’. (Haalt schouders op) Als je dan toch moet verliezen, dan liever van iemand met een Emmy. Maar we hebben ook al dingen geweigerd. Terecht, vaak: ‘Kidnap’ bijvoorbeeld, met Halle Berry. Die film is geweldig geflopt. Hadden wij die gemaakt, dan zat het er in Hollywood meteen op voor ons.»

HUMO Zal ‘Beverly Hills Cop 4’ het dan beter doen?

El Arbi «Hopelijk. Al is het maar omdat Paramount, die de film maakt, de laatste tijd erg veel geld verloren heeft door geflopte, dure remakes à la ‘Baywatch’. Er hangt veel vanaf, en dus gaat elke stap bij ‘Beverly Hills Cop’ supertraag. Momenteel zijn ze bezig met de casting, maar niemand weet wanneer we ooit aan het filmen zullen beginnen.»

Fallah «De aanpak die wij in gedachten hebben voor de film zal volgens ons wel aanslaan, maar studiomensen zien alleen maar statistieken en risico’s. Die hebben weinig boodschap aan hoe pakweg ‘Black’ er uitzag en wat we van plan zijn.»

HUMO Ging jij trouwens ook geen reeks maken met Jan Eelen, Adil? Wat is daarmee gebeurd?

El Arbi «Dat zal waarschijnlijk niets voor ons worden. De oorspronkelijke bedoeling was om een reeks te maken die losjes gebaseerd was op het verhaal van de Zillion (voormalige Antwerpse megadancing van de gevallen zakenman Frank Verstraeten, red.). Daar was Jan al een tijdje mee bezig en het idee leek ons wel cool, maar het is ergens blijven hangen in development hell. Als het nog gemaakt wordt, zal het wellicht eerder een film worden dan een serie, maar daar zullen wij niet aan meewerken.»

HUMO Jullie zijn verre van de eerste Belgen die aan land komen in Hollywood, laten jullie je goeie raad influisteren door voorgangers?

El Arbi «We praten vaak met Michael Roskam en Matthias Schoenaerts, ja. Zij zijn een beetje onze grote broers. En Tim Mielants en Jakob Verbruggen hebben we ook leren kennen.»

Fallah «We vormen samen een beetje een Vlaams broederschap in Hollywood: we helpen elkaar waar we kunnen.»

HUMO Zien ze jullie in Hollywood eigenlijk als Belgen of als Vlamingen?

El Arbi «Als Belgen. Als Marokkaanse Belgen, eigenlijk. Want dat verschil speelt daar een rol. We zijn nog altijd moslims, en voor de meeste Amerikanen zien Belgen eruit als Scandinaviërs: spierwit. Maar net daardoor klikken we dan weer makkelijker met zwarten en latino’s op de set.»

Fallah «Al doet afkomst er nooit écht toe op een filmset – en vooral niet als het geld opbrengt (lacht). Dan is iedereen plots kleurenblind.»

El Arbi «Zelfs met de hardcore Trump-mensen kunnen we het wel vinden. We hebben met zo iemand gewerkt: hij was grote fan van Trump, maar hij hield écht van ons. Al probeerde hij ons wel af en toe uit te leggen waarom global warming volgens hem niet echt is.»

Fallah «Bullshit natuurlijk. Maar het geeft ons wel hoop, want ook al is iedereen heel verschillend: op zo’n set werken ze wel allemaal samen om hetzelfde doel te bereiken. Het kán dus.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234