Filmreview: 'The Possession'
In een ideale wereld zou er dezer dagen tenminste één oergezellige kerstfilm zijn uitgekomen – iets in de magische trant van ‘It’s a Wonderful Life’, ‘Scrooge’ (de versie met Albert Finney!), ‘Bad Santa’ of het onvergetelijke ‘Frosty the Snow Ho’ (featuringJenna Jameson).
Helaas: behalve het schabouwelijke ‘The Impossible’ hebben we alleen ‘The Possession' in de aanbieding, een middelmatige Amerikaanse horrorprent over een klein meisje dat op een rommelmarktje een antiek houten koffertje met vreemde inscripties op de kop tikt. In het koffertje blijkt - heb je van je leven - een boosaardige geest te huizen, en voor je het weet beginnen er allerlei macabere dingen te gebeuren met rondfladderende motten en uitvallende tanden. Hans Ole Bornedal (‘Nightwatch’) waagt een verdienstelijke poging om de bovennatuurlijke plot een zekere religieuze sérieux mee te geven, maar de cineast kan niet verhinderen dat zijn film al snel verwatert tot de honderdduizendste vol ‘Boe!’-effecten stekende griezelprent over demonische bezetenheid. Het enige vermeldenswaardige aan ‘The Possession’ is de gedegen vertolking van Jeffrey Dean Morgan (‘Watchmen’) als de wanhopige vader van het meisje, én het feit dat er in het laatste halfuur een oude bekende uit ‘A Serious Man’, het meesterwerk van de broers Coen, opduikt. Nee, het gaat jammer genoeg niet om Scrooge.