null Beeld

Final Portrait

Volgende keer wat meer koloriet, graag.

Erik Stockman

Wie was Alberto Giacometti? Een Zwitserse schilder-beeldhouwer die anno 1964 in Parijs vertoefde, zoveel weten we. Maar wat borrelde er onder zijn hersenpan, wat kolkte er in zijn ziel? Veel wijzer maakt deze biopic ons niet. Rush – genietbaar maar nergens in de diepte duikend – zet hem neer als een chagrijnige kunstenaar die, wanneer hij niet op café zit, puffend en grommend het portret tracht te schilderen van schrijver James Lord (Armie Hammer). Uit de ontmoeting tussen de schilder en de schrijver vonkt weinig meer op dan een flauwe running gag over een vlucht naar New York die steeds moet worden uitgesteld, en verder zou het ons niet verbazen mocht regisseur Stanley Tucci zich op de set hebben gevoeld als een schilder die met het penseel in de hand naar het witte doek zit te turen, vergeefs wachtend op inspiratie. Het prachtige ‘La belle noiseuse’ wist de magie van het scheppingsproces veel beter te vatten dan dit kladschilderijtje.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234