null Beeld

Five Minutes of Heaven

Hoewel hij de projecten tegenwoordig voor het uitpikken heeft, nam 'Der Untergang'-regisseur Oliver Hirschbiegel
vorig jaar enigszins verrassend de teugels in handen van 'Five Minutes of Heaven', een kleinschalig BBC-drama over de naweeën van een laffe moordaanslag in Noord-Ierland.

Erik Stockman

De film, een echte aanrader, valt uiteen in drie knap in mekaar klikkende delen. Eerst keren we terug naar februari 1975, naar het mistroostige stadje Lurgan: trillend van de zenuwen, en terwijl een paar heerlijke glamrocksongs uit de luidsprekers knallen, staat de zeventienjarige Alistair voor de spiegel een leren jasje te passen.

Het lijkt wel alsof hij zich klaarmaakt voor een fuif, maar de revolver achter zijn broeksriem laat vermoeden dat de jongen andere, meer sinistere plannen heeft. Terwijl Alistair zich naar het huis van de jonge katholiek Jimmy Griffin begeeft, zijn doelwit, switcht Hirschbiegel geregeld naar een onschuldig jongetje dat speelt met een bal: kijk, zó bouw je dus suspense op, zó pak je je publiek bij de lurven.

Drieëndertig jaar later gaan Alistair, nu een soort professionele verzoeningsconsulent, en Joe, Jimmy's getormenteerde broertje (hij was het jongetje met de bal), akkoord om mekaar voor het eerst sinds de moord te ontmoeten in - hoe kan het ook anders in het tijdperk van de gemediatiseerde emoties? - een televisieshow (voor Hirschbiegel een mooie gelegenheid om eens lekker de spot te drijven met het verdorven kijkbuiswereldje). En dan komt de Grote Confrontatie - die evenwel totaal anders verloopt dan u denkt.

Films die inzoomen op de Ierse burgeroorlog zijn vaak belerend en ongenuanceerd, maar 'Five Minutes of Heaven' is verrassend amusant: makkelijk verteerbaar, af en toe erg spannend, en soms zelfs een tikkeltje humoristisch (Joe: 'Moet ik hem nu de hand schudden of vermoorden?').

De grootste troeven, de dwarsbalken die het verhaal ondersteunen, zijn de vertolkingen van Liam Neeson
en James Nesbitt
: twee schitterende Ierse acteurs die de Troubles in hun jonge jaren nog hebben meegemaakt en de roerselen van hun personages perfect weten te vatten. Achteraf begrijp je ook beter waarom Hirschbiegel door dit verhaal werd aangezogen: je verleden onder ogen komen, de soms vreemde connectie tussen dader en slachtoffer uitklaren – jawohl, daar kennen de Duitsers wel iets van.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234