null Beeld

'Flying Bach': breakdance meets klassiek

Rats vergeten te checken op YouTube, maar onze kop eraf als er niet ergens ter wereld wordt getangood op Sepultura, gewalst op Disclosure of de hucklebuck gedanst op Dylan. En in Berlijn? Daar breakdancen ze op Bach.

Vartan Bassil (choreograaf en danser) «’t Is allemaal de schuld van mijn schoonmoeder. In mijn tienerjaren luisterde ik vooral naar hiphop, maar zij vond dat ik m’n muzikale blik moest verbreden en nam me daarom weleens mee naar een klassiek concert. Daar zat ik vooral tegen de slaap te vechten, maar ik dacht toch: ‘Klassiek en breakdance: dat moet te combineren zijn.’ Een paar jaar geleden zijn m’n crew en ik eraan begonnen.»

HUMO Je riep de hulp in van Christoph Hagel, bekend van zijn grootschalige operaproducties. Dat jullie nu op Bach dansen is vast ook zijn schuld?

Bassil «Yep. Met Flying Steps willen we altijd het onderste uit de kan halen, dus ik vroeg Christoph om iets heel speciaals: ik wilde niet zomaar wat breakdancen op eender welk klassiek stuk. Maar ‘Das wohltemperierte Klavier’ bleek zeer geschikt voor allerhande choreografieën. Christoph heeft ons trouwens het hele stuk van a tot z uitgelegd, tot onze oren ervan tuitten. Maar daardoor begrepen we wél hoe het in elkaar zat, en konden we onze dansmoves erop enten. En voor alle duidelijkheid: er zit niet alléén breakdance en bodypopping in ‘Flying Bach’, maar ook ballet en andere klassieke genres. Het is één gigantische cross-over met een tweeledig doel: een publiek van alle leeftijden vermaken én tonen dat breakdancers veel meer doen dan de acrobaat uithangen op hiphopnummers.»

HUMO Hoe wordt een mens eigenlijk professioneel breakdancer?

Bassil «Als jonge gast wilde ik vooral de moves van Michael Jackson nadoen. Breakdancen leek me ook cool, maar ik dacht dat er trucage bij kwam kijken. Pas toen ik een lokale breakdancer voor m’n neus een windmill zag doen, heb ik me eraan gewaagd. En vanaf dan was het oefenen, meer oefenen en nóg meer oefenen. Meedoen aan battles, en vooral veel op je bek gaan. Want geloof me, dat gebeurt vaker dan je denkt. Wij zijn zo geoefend dat buitenstaanders weleens denken dat het een makkie is, maar ik kan je verzekeren: blauwe schouders, schaafwonden, gebroken vingers, het hoort er allemaal bij.

»Voorts heb ik het geluk gehad dat mijn ouders ingingen op mijn voorstel om aan het einde van de middelbare school een sabbatical te nemen. Ik zou een jaar lang proberen om van breakdansen mijn beroep te maken. Als het niet lukte, zou ik netjes gaan studeren. Maar die sabbatical duurt nu al twintig jaar, en ik kan zelfs m’n rekeningen betalen: de beste beslissing die ik ooit nam, dus.» (kt)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234