Flying Horseman - Night Is Long

Mocht u over Flying Horseman ooit kernwoorden moeten verzamelen om zo veel mogelijk seconden over te houden, zeg dan snel na mekaar ‘Bert Dockx’, ‘Antwerpen’ en ‘Dans Dans’. Probeer verder iets met ‘lange songs’, ‘filmisch’, ‘beschaafde maar doorleefde croonerstem’, ‘Afrikaanse ritmes’ en ‘productie met de pink omhoog’. Misschien dat er uit ‘Night Is Long’ tegen dan een radiohit is gegroeid die het opgooien waard is, daar kunnen we u niet bij helpen. Een beetje omdat we het spijkerschrift van de mainstream en de radioformats niet ontcijferd krijgen. Maar vooral omdat wij een plaat van een uur horen, en wij die steeds en steeds opnieuw ook opzetten als een plaat van een uur. Eén goeie raad nog: u had allang ‘STOP’ moeten roepen.

Wij hebben bang zitten staren naar ‘Night Is Long’ – we leggen later weleens uit waarom – maar toen we ’m eindelijk oplegden, bleek alles dik in orde. Opener ‘Wild Colours’ was meteen het beste virtuele Afrika dat ooit door een bleekscheet in de nabije omgeving van de De Keyserlei is verzonnen. ‘Faithfully Yours’ begint daarna als ‘Listening Wind’ van Talking Heads, maar eindigt daar net zo min als ‘Little Boy’ een wiegeliedje blijft: Icarus-, theremin- en leeuwerikhoog vliegen we hier op de rug van Pegasus. Flying Horseman profiteert van de luchtwervelingen die muzikale voorgangers hebben opgewekt, maar we gaan u niet vertellen waar wij precies aan welke groepen van vroeger hebben moeten denken. ’t Is ons vooral om het onbesuisde te doen waarmee voor lang-en-zacht wordt gekozen, en om hoe dat lange en zachte gaandeweg al dan niet gebald gaat klinken. De groep lijkt ook in te gaan op de lokroep van de wereld achter elke nieuwe afslag, maar op de valreep vindt iemand steeds de weg die rechtdoor gaat.

Afsluiter ‘Night Is Long’ is héél bijzonder. De song begint als een Nocturama-variant op Balthazar, maar verdwijnt in ambient uit de Brian Eno-winkel. Geen idee van wie deze muzikanten hebben geleerd wanneer ze níét moeten spelen, en evenmin in hoeverre alleen producer Koen Gisen de instrumenten sierlijk heeft doen versmelten en opnieuw uiteengaan, maar als je erin slaagt dit soort zweverigheid licht én oneindig boeiend te houden, behoor je tot de getalenteerdste, gevoeligste, dapperste en dus het meest op halfgoden lijkende muzikanten. ‘Night Is Long’ leest gewoon als post uit de hemel.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234