null Beeld

Foo Fighters: de garageplaat

Op 4 januari 2011 was het zover: 'Ladies and gentlemen, we are officially done. Champagne, anyone?' twitterden de Foo Fighters. Done waren de opnames van hun nieuwe plaat, die sindsdien de titel 'Wasting Light' heeft meegekregen en volgende week in de winkel ligt.

paul brannigan - ker

Enkele quotes uit het interview

'Wasting Light', hun zevende al, moet de terugkeer van de band naar de 'serieuze rock' markeren. En waar kan je het best een serieuze rockplaat opnemen? In een garage, tiens. Frontman Dave Grohl, onlangs nog tot Godlike Genius gekroond door het Britse muziekblad NME, was zo vriendelijk de zijne ter beschikking te stellen.

undefined

- Wanneer zijn jullie officieel aan 'Wasting Light' begonnen?
Grohl «Na de tournee met onze vorige plaat ('Echoes, Silence, Patience & Grace', red.) zijn we meteen mijn garage ingedoken. In de herfst van 2008 was dat. Tijdens de soundchecks hadden we onderweg een hoop nieuw materiaal geschreven, en we dachten: 'Laten we dat maar meteen op band zetten, anders raakt het verloren of blijft het toch maar stof vergaren tot we klaar zijn voor een nieuwe plaat.'
»Eerst wilde ik die nieuwe nummers meteen in alle stilte uit te brengen, zonder ermee op tournee te trekken of er veel gerucht aan te geven, maar uiteindelijk was dat toch niet haalbaar - het zou de fans vooral verward hebben. We vonden het een beter idee om na die eerste opnames dan maar even een break in te lassen.»

- Een paar kilometer van jouw huis ligt je eigen state-of-the-artstudio, Studio 606. Waarom hebben jullie die eigenlijk niet gebruikt?
Grohl «Het paste gewoon bij wat we in gedachten hadden voor deze plaat: 'Laten we dit keer eens níét met computers werken.' En dus: 'Laten we niet naar 606 gaan, maar gewoon in mijn garage blijven.' En ook: 'Laten we tijdens de opnames een documentaire ('Foo Fighters: Back and Forth', red.) maken die onze geschiedenis uit de doeken doet.'»

- Die keuze voor analoge opnames moeten jullie toch eens nader verklaren.

Hawkins «In mijn oren klinken veel rockplaten gewoon niet meer oprecht: je hóórt dat er iemand op een computer met de muziek heeft zitten prutsen om het zus of zo te laten klinken. Alle leven wordt eruit geknepen! Ik was dat kotsmoe.»
Grohl «Jij vertrouwt die digitale revolutie niet, hè.»

- Je typeert 'Wasting Light' zelf als 'de hardste plaat die de Foo Fighters ooit hebben gemaakt'.
Grohl «Dat ís het ook - zonder enige twijfel. De voorbije tien jaar hebben we ons vooral op de melodie geconcentreerd, in plaats van loeihard te brullen en op de effectpedalen te trappen, zoals vroeger in zwang was bij alle rockmuzikanten.
»Er zijn een paar bands die later in hun carrière een plaat hebben gemaakt die hen definieerde. 't Is niet noodzakelijk hun beste, maar wel de plaat waar mensen hen meteen mee associëren. Ik denk nu aan 'Back in Black' van AC/DC of 'The Black Album' van Metallica. Het komt erop neer dat je alles neemt wat je band typeert, en dat dan uitvergroot.
»Ook daarom hebben we Butch gevraagd: hij kan als geen ander muziek tot de essentie herleiden, terwijl wij de neiging hebben om alles ingewikkelder te maken dan het is. Voor mij is hij perfect geslaagd in zijn opzet.»

Het volledige interview leest u op dinsdag 4 april in Humo 3683/14.

Doe mee aan onze Foo Fighters-wedstrijd:

null Beeld
Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234