null Beeld

Food Coop

Welkom in de appetijtelijkste supermarkt van New York.

Erik Stockman

Weet u wat wij merkwaardig vinden? Dat je in New York – die luisterrijke, knetterende metropool – wel in voortreffelijke restaurants kunt gaan bikken, dat je in The MET naar de meest glorieuze opera’s kunt gaan kijken en dat je er in de talloze vintage kledingwinkels de coolste leren jasjes op de kop kunt tikken, maar dat je er nauwelijks goeie, verse appels kunt kopen. En dat voor een stad die ze The Big Apple noemen! En toch is het zo: stap in New York één van die kruideniers, nachtwinkels of 7 Eleven-winkels binnen die je op elke straathoek aantreft, en de kans is groot dat u – naast de onvermijdelijke colablikken en Marsrepen - in de rekken alleen maar beschimmelde citroenen, ingeblikte peren en vacuüm verpakt vlees zult zien liggen waar zelfs de kannibalistische studente uit de horrorfilm ‘Grave’ haar neus voor zou ophalen. Deftige voedingswinkels: ze zijn in New York even schaars als barmhartige beursmakelaars op Wall Street; alleen wie in één van die hippe delicatessenzaken op Fifth Avenue bereid is een fortuin op tafel te leggen, kan misschien aan een lekkere banaan geraken.

Wie toch eens lekker en gezond wil koken, kan gelukkig nog terecht in de Park Slope Food Coop in Brooklyn, een supermarkt waar je tegen belachelijk lage prijzen de heerlijkste mondvoorraad kunt aanschaffen; alleen al de aanblik van al die fijne kazen deed ons het water bij beken uit de mond lopen. Regisseur Thomas Boothe stelde zijn camera gedurende enkele weken op tussen de kassa’s en de koelcellen, en kwam terug naar buiten met een documentaire waarvoor we zonder gêne het woord ‘hartverwarmend’ nog eens uit de vriezer mogen opdiepen.

Als we ‘Food Coop’ mogen geloven, is de Park Slope-supermarkt een weergaloze voltreffer: de eetwaren zijn er zo lekker en zo goedkoop dat de klanten, die uit alle uithoeken van de stad komen, bereid zijn om veertig minuten aan te schuiven. Maar pas op: wie in de Food Coop boodschappen wil doen, moet er ook werken. De Food Coop is immers een – de kapitalisten onder u mogen nú beginnen te kokhalzen - coöperatieve supermarkt: de klanten zijn tevens de eigenaars, en wie lid wil worden, is verplicht om tweeënhalf uur uur per maand de boel mee draaiende te houden. Zo kan het gebeuren dat de mevrouw die ‘s avonds aan de kassa uw tomaten zit te scannen overdag als kinderverzorgster werkt, en dat die man die in het magazijn plichtbewust de lege kartonnen dozen staat op te plooien, aan de bak komt als graficus. Behalve een boeiend sociaal experiment vormt de Food Coop ook – toch naar Amerikaanse maatstaven - een behoorlijk uniek economisch systeem: de meeste producten komen van lokale boeren, de eetwaren zijn altijd dagvers en het afval wordt netjes gecomposteerd.

Ondanks het gigantische succes werd er tot nu toe maar weinig ruchtbaarheid aan de Food Coop gegeven in de Amerikaanse media: ‘Ze zwijgen ons dood,’ aldus de man die de rekken staat bij te vullen. ‘Dat dit experiment wérkt, is immers geen goed nieuws voor dit land, waar een kapitalistische cultuur heerst.’ Nu dient men in het achterhoofd te houden dat documentaires altijd een ietwat vertekend beeld van de werkelijkheid geven, en dat de man die achter de camera stond duidelijk meer fan is van de Food Coop dan neutrale waarnemer, maar toch: om al die mensen, van verschillende rassen en standen, gezamenlijk hun schouders onder dat initiatief te zien zetten maakte ons gewoon blij. Woonden wij in New York, we werden meteen lid. Die Ryan Gosling-lookalike achter kassa drie? Uw dienaar!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234