null Beeld

Forest Swords - Engravings

‘t Scheelde geen haar of Matthew Barnes had zijn Forest Swords na de mooie debuut-ep ‘Dagger Paths’ – Burial meets Morricone – voorgoed opgeborgen, aangestoken door de romantiek van de punkbands die hij als tiener verafgoodde: brulapen die één welgemikt schot afvuurden en vervolgens kop over kont in de gapende muil van het grote Niets tuimelden. Ook de zware tinnitus die hem dag en nacht vergezelt, dreef zijn werklust richting nulpunt, maar blij dat hij heeft doorgezet: zijn eerste langspeler ‘Engravings’ is van het mooiste dat we dit muziekjaar al in onze mand gemikt kregen.

Kristoff Tilkin

Barnes knutselde tien songs ineen in zijn slaapkamer terwijl hij uitkeek over de kustlijn van zijn thuisbasis the Wirral, een winderig schiereiland ten westen van Liverpool. ‘Engravings’ is gemarineerd in desolaatheid, maar Barnes lijkt tegelijk aan de eenzaamheid te willen ontsnappen én erin te zwelgen.

Net als in het werk van Burial zijn euforie en melancholie hier veelal communicerende vaten, maar in het beste geval vormen ze een cocktail waarvan je de smaak in dagen niet weggespoeld krijgt. ‘The Weight of Gold’ en ‘Anneka’s Battle’ besluipen je als een zomerdepressie: voor je er erg in hebt, hang je al in de touwen. ‘An Hour’ en ‘Irby Tremor’ varen in hetzelfde troebele water waar die van Peaking Lights hun dubby schuit doorheen loodsen, maar ook de sound en feel van labelgenoten Holy Other en Vessel (Forest Swords ligt net als zij voor anker in de veilige haven van Tri Angle) zijn nooit veraf.

Toch is ‘Engravings’ geen easy listening voor vers gepromoveerde hepcats: ‘Onward’ drijft minutenlang op dezelfde hypnotische streep musique concrète – 't lijkt op een startende scheepsmotor – waarna onbestemd gekletter en een laagvliegende drone de boel overnemen; een sample van strijkers veegt alles van tafel en loodst de song met behulp van een batterij tribale drums naar een weergaloos mooie finale. Over de slotsong ‘Friend, You Will Never Learn’ kunnen we korter zijn: fuck!

‘Engravings’ is een plaat om bij te mijmeren dan wel mistroostig voor je uit te staren, de blik vastgehaakt aan een verschoten deurstijl of een donkere nerf in de plankenvloer, terwijl je over de onmetelijke vergezichten zweeft die Barnes met zijn muziek oproept. Wordt dat eigenlijk nog gedaan, in je dooie eentje naar muziek luisteren zonder dat te delen met al wie op dat moment langs de informatiesnelweg scheurt? Soit: ‘Engravings’ is ons nu al dierbaar.

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234