null Beeld

Formule 1: Grote Prijs van Brazilië

We weten niet wie zich vandaag in Brazilië tot wereldkampioen formule 1 kroont, wél wie het niet wordt: Lewis Hamilton, goed voor goud in 2008, schreef dit seizoen opnieuw een aantal GP's op zijn naam (drie als hij vorige week niet won in Amerika), maar had net iets te veel pech om echt mee te spelen voor de titel.

Op 28 september, vijf dagen nadat hij in Singapore voor de zoveelste keer genekt was door technische problemen, kondigde de Brit aan dat hij vanaf volgend seizoen voor Mercedes uitkomt. De hele F1-wereld stond op z'n kop: Hamilton zat al zo lang bij McLaren dat de twee haast synoniem leken.

Lewis Hamilton «Ik had gemakkelijk bij McLaren kunnen blijven. Er waren geen problemen in het team. Ze hebben er nog altijd de best mogelijke faciliteiten, en de beste technici. Logischerwijs had ik volgend seizoen meer races kunnen winnen als ik was gebleven. Maar, en dat heb ik ook verteld aan Martin (Whitmarsh, teamleider, red.): het gaat om de uitdaging. Ik heb me vijftien jaar thuis gevoeld bij McLaren, maar ik ben hier al sinds m'n dertiende. Het wordt tijd dat ik op m'n eigen benen sta.»

- Dan nog blijft de vraag: waarom Mercedes? De zilverpijlen hebben de voorbije jaren niet bepaald veel gewonnen.

Hamilton «Voor een deel is dat ook de reden.

»Kijk, ik had de keuze tussen twee aanbiedingen, die heel goed op elkaar leken, en van die twee heb ik voor Mercedes gekozen: een prachtig team, met een rijke geschiedenis, dat het - inderdaad - de laatste jaren niet zo goed gedaan heeft. Zou het niet mooi zijn als ik daar mee voor de kentering kan zorgen, zoals Schumacher in de jaren negentig bij Ferrari heeft gedaan?»

- Eén van de eersten die openlijk je beslissing steunde, was Fernando Alonso, indertijd als teammaat bij McLaren nochtans niet je beste vriend.

Hamilton «Dat is allemaal lang geleden. Ik bewonder Alonso. Van de racers dit jaar kans maken op de wereldtitel, vind ik hem de beste. Hij is volgens mij beter dan Sebastian Vettel, maar die heeft dan weer veruit de beste auto.

»Toen we in 2007 samen reden, was het mijn eerste jaar in de F1, terwijl Fernando al twee keer wereldkampioen was geworden. We waren niet altijd de beste maatjes, nee, maar ik kan je eerlijk zeggen dat ik van geen enkele andere rijder zo veel geleerd heb als van hem dat jaar: bochten aansnijden, het juiste moment kiezen om aan te vallen, het uiterste uit je machine halen... Als ik zag dat hij iets op een andere manier aanpakte dan ik, probeerde ik uit te vissen wat hij precies deed, om dat dan ook eens te proberen.

»Ik zeg niet dat ik daarna niets meer heb bijgeleerd, maar dan toch vooral uit mijn eigen missers (lacht)

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234