null Beeld

Formule 1-piloot Michael Schumacher in coma

Zevenvoudig wereldkampioen Formule 1 Michael Schumacher ligt sinds gisteren in coma, na een ski-ongeluk in de Franse Alpen. Zijn toestand wordt kritiek genoemd. Humo-journalist Wilfried Hendrickx trok in 2005 een week in de slipstream van Schumacher door de bergen in Tirol.

Verschenen in Humo 3365, op 1 maart 2005.

'Ik ben nog altijd tot over mijn over verliefd op de Formule 1'

Humo sprak met Michael Schumacher

De journalistiek is een wondere bezigheid. De ene dag voert ze je naar Cuba, paradijs van de ongelijkheid, waar een kopje koffie voor de kinderen van de revolutie één peso kost, en voor de argeloze toerist het 26-voudige - 1 US dollar. En de volgende dag parachuteert ze je in het zonovergoten en poepsjieke Italiaanse skioord Madonna di Campiglio, waar de gelijkheid zo ver is doorgetrokken dat ik er schouder aan schouder met zevenvoudig wereldkampioen Formule 1 Michael Schumacher bij het ontbijtbuffet aanschuif en zomaar een praatje met 'm sla over het aansnijden van de Raidillon-bocht in Spa-Francorchamps.

Néé, kritische lezer, Humo is heus niet zo dwaas om uw dienaar uit eigen portemonnee een superdeluxe skivakantie aan te bieden. Ik ben hier als invité, en alles aan mij is gesponsord. Zelfs mijn Nike-jack en mijn ditoskibroek, warm en toch vederlicht en van gezond GoreTex voorzien, zijn mij door uiterst minzame pr-mensen ter beschikking gesteld. En Ferrari zelf heeft gezorgd voor skilatten, boots en een onbetaalbaar duur skipasje waarmee ik een week lang naar hartelust - uiteraard sámen met Schumacher - de Tiroler bergen af kan suizen. Deze witte party, waarvoor ik met een exclusief clubje F1-journalisten ben uitgenodigd, wordt al 15 jaar lang door de scuderia georganiseerd: hun manier om het journaille 'in een ontspannen en gezellige sfeer' met Schumi kennis te laten maken.

Jammer genoeg zijn echte one on one-interviews niet gepland - zo vervelend en voordehandliggend, you know. Wél kunnen wij met Schumacher ontbijten, lunchen en dineren, we kunnen 's avonds tijdens de après-ski met hem en zijn vrouw slowen en jiven, we kunnen een praatje maken aan de bar, we mogen zelfs samen met hem een karaoke wagen, en we mogen zoveel als we willen achter hem aan skiën.

Het nu volgende interview is dan ook geen weergave van een urenlange tête-à-tête, zoals ik die op geregelde tijdstippen voor u brouw, maar een collage van alles wat ik in die éne week gezellig samenzijn uit de gouden mond van Schumacher heb mogen optekenen. Vroàààr!

HUMO Het is nu al de tiende keer dat je hier in Madonna di Campiglio komt skiën, en je doet dat voor de vijfde keer als regerend wereldkampioen. Je ziet er fantastisch uit, blinkend van fitheid en gezondheid, goed voorbereid, helemaal relaxed, en je geniet zichtbaar van de schitterende omgeving hier. Hoe wil je het nieuwe F1-seizoen aanvatten?

Michael Schumacher «Basically heb ik weinig anders gedaan dan de vorige jaren. Na al die tijd in de F1 ken je de kneepjes van het vak, ken je ieder radertje van het netwerk. En dat geeft je... een voorsprong op de anderen, een zekere rust ook (glimlacht). Wat velen vergeten: F1 is een vak, een ambacht bijna, dat je alleen met vallen en opstaan onder de knie krijgt. Het is zelfs méér dan een vak, het is...»

HUMO Een kunst?

Schumacher « Een soort kunst, ja. Zo ervaar ikhet toch. Vóór alles is het een mentale aangelegenheid, het speelt allemaal híér (wijst op voorhoofd). Jonge rijders komen vaak door de grote poort naar binnen, zo van: 'Kijk mij! Hier ben ik dan!' Ze rijden op het scherp van de snee, onbesuisd, onkwetsbaar lijkt het wel. Tot ze tegen hun eerste uppercut aanlopen. Pas dan beginnen ze na te denken.»

HUMO Dit wordt een nogal apart seizoen. De kalender is overvol: negentien races. Voor het eerst zullen jullie een F1-race in China rijden. Bovendien zijn de reglementen ingrijpend gewijzigd: één motor per twee races, kwalificatieritten op zondagochtend, geen bandenwissels meer. Wat is je mening omtrent al die veranderingen?

Schumacher «Het wordt hectisch, dat zeker. Eén motor voor twee races vind ik niet zo'n probleem: Ferrari heeft altijd al de meest betrouwbare motor gehad. Ik denk dat McLaren-Mercedes en Williams-BMW er meer last van zullen hebben.

»Over de banden maak ik mij grotere zorgen. Leken beseffen het niet, maar je banden kunnen je maken of breken, in sommige races zijn ze belangrijker dan je motor. En nu moet je het dus stellen met één set per koers. Dat wordt de grote uitdaging: je banden de hele race lang in goeie conditie houden, zodat je er op het einde van de koers niet doorheen zit. We hebben vele uren met de ingenieurs van Bridgestone (de bandenleverancier van Ferrari, red.)over het probleem gepalaverd, en naar mijn smaak zitten we op de goede weg. Tot op de dag van de race zal er vooruitgang worden gemaakt.»

HUMO Denk je dat er met dat éne stel banden anders zal worden geracet?

Schumacher «« Absoluut. Vroeger, met de bijna onbeperkte bandenwissels, koerste je altijd met bijna perfecte banden, zodat je auto aan de weg kleefde alsof je rubbers met lijm doordrenkt waren. In snelle bochten moest je echt véchten om de auto het juiste spoor te laten volgen, zo onderstuurd was hij. Dit jaar zal het gedaan zijn met die ongelooflijke kleefkracht: naarmate de koers vordert, zal de auto lichter bestuurbaar worden, more loose, more fun to drive. Ik kijk er echt naar uit (grijnst)

HUMO Denk je dat de nieuwe reglementering de F1-hiërarchie door elkaar gaat schudden?

Schumacher «Eerlijk gezegd: nee. Zelf wil ik alleen mijn uiterste best doen om er vanaf de eerste race te staan. In het verleden is dat soms anders geweest: we begonnen het seizoen zwak en waren vervolgens aangewezen op een achtervolgingswedstrijd.

»Voor de man in de straat lijkt het vanzelfsprekend dat ik races win. Maar ik geef het je op een blaadje: voor iedere overwinning moet ik tot op de bodem gaan. Een makkelijke race bestáát niet. Ik ben veel koersen op mijn tandvlees geëindigd, met auto's die totaal opwaren. Het hele geheim is: concentratie. Als je die verliest, verlies je meestal ook de koers. En precies die vreselijk diepe en intense concentratie blijven opbrengen, wordt met de jaren zwaarder en zwaarder.

»Voor mij persoonlijk is het nieuwe reglement onbelangrijk. Het betekent vooral veel werk en kopzorgen voor de ingenieurs. Ik zie het zo: een reglement geldt voor iedereen. Ik accepteer dat, en pas mijn racestijl aan. Of je nu de trainingsritten op vrijdag, zaterdag of zondag rijdt: what's the big deal? Het wordt alleen vervelend als de reglementswijziging gericht zou zijn tegen één renstal. Dán zou ik steigeren.»

Humo sprak met Michael Schumacher (2)

Julie & Mélissa

HUMO Iedereen weet ondertussen dat je tien miljoen dollar hebt gedoneerd aan de slachtoffers van de tsoenami-ramp in Zuidoost-Azië. Wat precies maakte je hart zo gul? Want ik wed dat er wekelijks tientallen aanvragen om steun je postbus binnendonderen.

Schumacher «Mijn hele carrière lang heb ik, meestal buiten de schijnwerpers, initiatieven gesteund en geld geschonken. Als iets mijn aandacht trok, een ramp, een onrecht, een grote tegenslag, heb ik het altijd als mijn plicht beschouwd te helpen. Weet je, ik ben de eerste om te beseffen dat ik enorm veel geluk heb in dit leven.»

HUMO Precies: voor hetzelfde geld was je twee eeuwen eerder geboren, toen F1 uiteraard nog niet bestond, en had je nooit je wonderlijke gaven kunnen ontplooien.

Schumacher «Ik doe mijn job naar mijn beste vermogen, maar ik snap beter dan wie ook dat de buitensporige bedragen die ik betaald krijg niet zozeer door mijn intrisieke capaciteiten als wel door de markt worden gedicteerd. Ik herinner mij nog zeer goed één van mijn allereerste F3-races, in Fuji. Ik dacht al tijdens de race dat, als ik zou winnen, ik het prijzengeld niet voor mezelf zou houden maar er iemand anders, iemand uit mijn familie, gelukkig mee wilde maken. En dat ben ik blijven doen. Het is mijn manier om iets te doen aan de ongelijkheid in de wereld.

»Ik heb geen oogkleppen op, ik zie heus wel dat wij in het Westen een zeer geprivilegieerd bestaan leiden, en dat ik nog eens extra geprivilegieerd ben. Het lijkt mij vanzelfsprekend dat ik, waar ik kan en waar het mij nodig en gepast lijkt, wat probeer te helpen. Ik zit vooral in over het lot van de kinderen. Ik heb zelf een dochter en een zoon, en als ik dan op tv beelden zie van verwaarloosde, aan hun lot overgelaten, verhongerende of zieke kinderen, loopt mijn gemoed snel over.»

HUMO Ik weet toevallig dat je een aanzienlijke som geld hebt geschonken aan de ouders van Julie en Mélissa, twee slachtoffers van de Belgische pedofiele verkrachter en moordenaar Marc Dutroux. Wat was je motivatie om precies hen te helpen?

Schumacher (valt uit de lucht) «Heb ik geld gegeven aan de ouders van Julie en Mélissa

HUMO Ik weet het uit zeer betrouwbare bron.

Schumacher (herstelt zich) « Kijk, in Spa-Francorchamps heb ik meegespeeld in een voetbalmatch voor het goede doel. Maar zelf had ik geen controle over wat er met de opbrengst van die match is gebeurd. Het is mogelijk dat een deel ervan naar de familie Russois gegaan; wellicht ligt daar de verklaring.

»Weet je, in mijn positie is het zeer moeilijk om over alles controle te houden. Ik word benaderd voor de vreemdste initiatieven, door de vreemdste individuen. Je zou mijn post eens moeten lezen (lacht). Pubers vragen mij of ik een kart voor ze wil betalen, jonge autocoureurs smeken mij om een toelage. Het is echt onbegonnen werk overal op in te gaan. Maar bij een gebeurtenis als de tsoenami-ramp schrééuwt de misère je in het gezicht.»

HUMO Er bestaat een onoverzichtelijk groot aantal ngo's die zich over de tsoenami-slachtoffers hebben gebogen. Hoe kies je uit die veelheid de juiste organisatie? Heb je controle over waar je geld precies naartoe gaat? Heb je inspraak in zo'n project, kun je het actief sturen?

Schumacher «Ik ben er zeer, zéér voorzichtig mee. Zeer veel ontwikkelingsgeld valt uiteindelijk in handen van de verkeerde mensen. Daarom werk ik uitsluitend met organisaties die boven iedere verdenking staan. Zo steun ik al jaren de Unesco; ik ken er de juiste mensen, die mij precies voorlichten over de loop van de geldstromen. Ik steun altijd zeer specifieke, concrete projecten, in verschillende landen. En voor de tsoenami-schenking heb ik onder meer met de Duitse regering samengewerkt, die mij nauwkeurig verslag doet van de bestemming van mijn bijdrage.»

Humo sprak met Michael Schumacher (3)

Spelen in de sneeuw

HUMO Iedereen weet dat je al jarenlang een fervent skiër bent, maar gisteren was je ook druk in de weer op het snowboard, wat naar het schijnt nog gevaarlijker is.

Schumacher «Ik ben snel verslaafd geraakt aan snowboarden. Eigenlijk heb ik dat te danken aan onze kinderen. Wij gaan altijd samen skiën, maar snowboarden deden zij tot voor kort alleen. 'Toe, papa, ga 's met ons mee.' Nou, dat heb ik gedaan, met het bekende gevolg. Zo zie je maar: het zijn vandaag de dag de kinderen die de ouders opvoeden.»

HUMO Skiën en snowboarden, is dat niet zéér onvoorzichtig voor een F1-coureur: één domme val, één verkeerde beweging en je mist de start van het seizoen.

Schumacher «Mijn god, je bent al de zoveelste vandaag: 'Is dit wel goed voor je gezondheid, Michael? Stel dat je valt, Michael? Staat Ferrari je dat zomaar toe, Michael?' Ik ben verdomme een mens van vlees en bloed, geen machine! Ik zit al meer dan twintig jaar in de racerij, en ik weet beter dan iedereen, en zéker beter dan jij, wat goed voor mij is (lacht).

»Skiën ontspant mij, het opent mijn brein, het maakt mij gelukkig, het geeft me peace of mind. Bovendien is niets zo goed om je conditie op peil te houden: je ademt gezonde berglucht en je traint je uithouding enorm. Het leukst van al is dat het spelenderwijs gebeurt: ik noem dit niet skiën of snowboarden, ik noem dit spelen in de sneeuw. De stress van een F1-seizoen is zo slopend, de druk zo zwaar, de concentratie zo hoog, dat ik het alleen aankan als er ook wat tegengas wordt gegeven. Ik vind spelenzeer belangrijk. Als je mij dat ontzegt, verzuur ik, ga ik zitten kniezen, word ik tobberig en onaangenaam in de omgang. Jean Todt(de teambaas van Ferrari, red.)wéét dat hij mij dit moet gunnen.»

HUMO De meeste topsporters krijgen van hun sponsors het strikte verbod aan gevaarlijke vrijetijdsporten te doen. Dat wordt simpelweg opgenomen in hun contract.

Schumacher «Dat is hun zaak. Ik heb geen zin om 365 dagen per jaar in het gareel te lopen. Als ik dat doe, word ik nuts. (denkt na) Zoiets bouw je natuurlijk ook op: Ferrari weet ondertussen wat ze aan mij hebben, ze weten hoe ik in elkaar zit, hoe ik denk, hoe ik tegen het leven aankijk.

»En verder: zowat íédere sport is gevaarlijk, zeker als je 'm tegen 100% bedrijft. Zelfs schaken is gevaarlijk: er is al meer dan één schaker in een inrichting beland (grijnst).

»Ik zie dit weekje in Madonna di Campiglio als een beloning. Zonder beloning verlies je snel je motivatie, dat weet iedere sporter. Zelfs de paus heeft recht op af en toe een beloning (lacht). Het belangrijkste is dat je je goed voelt, dat je happy bent. And happy people simply perform better, zeg dat maar tegen je hoofdredacteur.»

HUMO Ze zetten je hier wel voortdurend vijf, zes bodyguards op de huid. Je kunt geen stap verzetten of die vijf macho's vormen een beschermende kring om je heen. Hoe kun je zo leven?

Schumacher «Eén: die jongens zie ik allang niet meer als bodyguards maar als vrienden. En er zitten enkele verdomd goeie skiërs bij: ik moet alles uit de kast halen om ze los te gooien (lacht). Nu ja, een leven met bodyguards raak je ook gewend. Voor een buitenstander lijkt het misschien ontzettend leuk, of misschien net de hel. Maar voor mij is het doodgewoon. Ik leef al jaren zo. En thuis, in Zwitserland, met Corinna en de kinderen, leid ik een doodgewoon, misschien zelfs saai leven. Dan geniet ik van de normaalheid.

»Het klinkt jou misschien vreemd in de oren, maar: als je voortdurend omzwermd wordt door spots en camera's, als je bij wijze van spreken géén privé-leven meer hebt, krijgen simpele dingen als thuis op de canapé naar tv kijken, op pantoffels, met de hond aan je voeten en de kinderen om je hals, een zeer bijzondere betekenis. Zulke momenten koester ik voor honderd procent.

»En verder: de man die jij ziet op tv, op het racecircuit, in de perszaal, is de publieke Schumacher. Maar dat ben ik maar een beperkt deel van mijn tijd. Onlangs was ik in Noorwegen, ook weer om te skiën, en daar herkende geen hond mij (de F1 is blijkbaar niet zo populair in Noorwegen, red.). Dat doet deugd. Een supermarkt binnenlopen, een brood en een krop sla kopen, en niemand die je aanstaart. Afrekenen: drie euro en zeventig cent (lacht). Heerlijk!»

Humo sprak met Michael Schumacher (4)

De nieuwe Schumacher

HUMO Je draait nu al jaren mee in de F1 en je wordt een dagje ouder. Kost het je bij het begin van een nieuw seizoen telkens méér inspanning om er opnieuw te staan? Begin je de jaren te voelen?

Schumacher «Eerlijk gezegd: ja, ik voel de jaren. En ik pas mij aan, that's for sure. Eigenlijk ben ik voortdurend bezig mijn training te finetunen. Buiten de nekspieren (die in de race aan zware G-krachten worden blootgesteld, red.) hoef ik geen welbepaalde spiergroepen te trainen. Een F1-coureur is een allround-atleet; het gaat 'm bij ons om de algemene fitheidsindex. Joggen, skiën, zwemmen, surfen, het zijn allemaal sporten die ik met overgave beoefen. Maar liefst van al voetbal ik. Áls ik andere sporters bewonder, zijn het bijna altijd topvoetballers.»

HUMO Je bent zevenvoudig wereldkampioen F1, een absoluut record. Een voordehandliggende maar pertinente vraag: wat was het moeilijkste, aan de top komen of aan de top blijven?

Schumacher (zonder enige aarzeling) «Aan de top blijven. Ik leef niet in het verleden; wat achter mij ligt, interesseert mij bijzonder weinig. Het is de toekomst die mij intrigeert, die mij aantrekt. Het verleden is verworven en ligt veilig achter je, maar de toekomst zit vol dreigingen en gevaren. Vraag maar aan Lance Armstrong: ook hij zal zeggen dat de komende Tour de moeilijkste van alle Tours is.

»In de F1 evolueert alles razendsnel: plotseling kan McLaren met een geheim wapen komen, of kan Renault een beter antwoord op het nieuwe reglement hebben gevonden dan Ferrari. De uitkomst valt niet te voorspellen, ook al werken wij zo hard we kunnen.»

HUMO Ieder jaar maken nieuwe, jonge F1-sterren hun opwachting. Wie van het huidige gild heeft op jou de grootste indruk gemaakt? Fernando Alonso, Jenson Button, Kimi Räikkönen: in wie herken je de nieuwe Michael Schumacher?

Schumacher (denkt even na, terwijl zijn gezicht een schelmse uitdrukking krijgt) « Eerlijk gezegd: in níémand, ook niet in de drie die je noemt. Het zijn uitstekende coureurs, zeker, maar als je hun de vraag zou stellen: 'Word jij de nieuwe Schumacher?', wed ik dat ze erg verontwaardigd zouden zijn.

»Zelf heb ik mij nooit aan een ander gespiegeld. Men heeft getracht mij met grote F1-coureurs uit het verleden te vergelijken, met Fangio, met Jim Clark, met Ayrton Senna. Ik heb die vergelijking altijd afgewimpeld. Als debutant wilde ik boven alles succesvol zijn, races winnen en wereldkampioen worden. Nooit heb ik gedacht: ik word de nieuwe Senna.

»De jongens die je net noemde, zullen ongetwijfeld races winnen en je kunt er je hand voor in het vuur steken dat minstens één van hen ooit wereldkampioen wordt. Maar ze zullen dat in hunstijl doen.»

HUMO Een geval apart is BAR Honda-rijder Takuma Sato. De jonge Japanner heeft vorig jaar enorme vooruitgang gemaakt en streed op het einde van het seizoen zelfs mee voor de overwinning. Zie je hem nog verbeteren? Wordt hij misschien dé nieuwe challenge voor jou?

Schumacher «Misschien wel... Ook mij zijn de prestaties van Sato niet ontgaan. Hij wisselt goeie met slechte momenten af. Als hij zijn prestaties kan stabiliseren, zie ik hem uitgroeien tot een echte topper. De tandem Jenson Button-Takuma Sato zou dit jaar weleens voor de verrassing kunnen zorgen.»

HUMO Je broer Ralf rijdt dit seizoen zo goed als zeker voor Toyota. Was hij niet beter bij Williams gebleven?

Schumacher «Wat ik via Ralf over Toyota hoor, is zeer beloftevol; ze worden steeds beter en ze werken met de beste ingenieurs, ontwerpers en rijders. Ik zie ze nog niet als een directe bedreiging voor Ferrari, maar ze hebben de afgelopen maanden ongetwijfeld een enorme vooruitgang geboekt. En of Ralf een goede keus heeft gemaakt, zal pas blijken aan het einde van dit seizoen, als de balans wordt opgemaakt. Ik kan je wel dit verklappen: als mijn broer íéts met mij gemeen heeft, is het de motivatie. Ralf doet er echt alles voor, en zo hoort het ook.»

Humo sprak met Michael Schumacher (5)

Schouder om op te huilen

HUMO De hele winter heeft Ferrari gewerkt aan de nieuwe auto (die pas vanaf de Grote Prijs van Barcelona zal worden ingezet, red.). Klopt het dat je iedere ontwikkeling op de voet volgt en dat je welhaast in permanent contact staat met de ontwerpers?

Schumacher «Ja. Ferrari heeft heel wat topingenieurs in de gelederen: er is Ross (Brawn), er is Rory (Byrne), er is mijn persoonlijke ingenieur John. Met al die mensen heb ik voortdurend contact. Wat de supporters weleens vergeten: Ferrari, dat is niet Michael Schumacher, Rubens Barrichello, en daarrond een handvol mecano's; nee, Ferrari, dat zijn meer dan 800 mensen die fulltime met onze F1-bolides doende zijn. Een hele fabriek, dát is het.

»Eigenlijk denk ik voortdurend mee met de ontwerpers, ook in het dode seizoen, iedere dag, twaalf maanden lang. Als ik een idee heb - onder de douche, of terwijl ik aan het joggen ben - bel ik dat meteen door. Zelfs op nieuwjaarsdag heb ik met Rory en Ross zitten bellen. Tot wanhoop van Corinna (lacht)

HUMO Over Corinna gesproken: heeft die niet zo stilletjesaan haar buik vol van het F1-circus, dat toch bij uitstek een mannenwereld is?

Schumacher «Laat mij dit over Corinna zeggen: haar rol in mijn carrière wordt zwaar onderschat. Zij is mijn eerste en hevigste fan. Ferrari doet er trouwens alles aan om het mij zoveel mogelijk naar de zin te maken. Andere renstallen eisen voortdurend promotionele prestaties van hun rijders, maar Ferrari beperkt dat tot het strikte minimum.

»Ik heb dus veel vrije tijd, méér dan de mensen vermoeden, eigenlijk. Maar wat heb je aan vrije tijd als je 'm niet aangenaam kunt vullen? Schrijf maar op: zelfs Michael Schumacher heeft weleens een begrijpend oor nodig, een schouder om op uit te huilen. Corinna is daar zéér bedreven in (lacht). Zonder mijn vrouw en kinderen zou ik dit gekkenleven onmogelijk zo lang hebben kunnen uithouden. Ik zie ze ook niet als ondergeschikt aan mij; ik zie ons als een team. Net zoals Ferrari een team is. Dat is overigens in alle milieus zo: iedere geslaagde zakenman, politicus of kunstenaar heeft een sterke en ondersteunende vrouw achter zich.»

HUMO Hou je na al die jaren nog evenveel van de F1 als toen je ermee begon? Wordt het niet te veel 'more of the same'? De grote Niki Lauda heeft een tijd gehad dat hij echt báálde van de race: 'Altijd maar rondjes draaien. Wat is daar de diepere zin van? De lol?' Kortom: ben je nog altijd verliefd op de F1?

Schumacher «Tot over mijn oren (lacht). Meer dan ooit. Ik ken deze sport nu veel beter dan toen ik ermee begon. Met de jaren ben ik er mij steeds meer in thuis gaan voelen; ik ken nu alle achterpoortjes, alle belangrijke mensen, alle beslissingsmakers.»

HUMO Je stelt het nu voor alsof er geen enkele negatieve kant aan de F1 zit.

Schumacher «Er zijn heus wel negatieve kanten aan. Interviews geven, bijvoorbeeld (grijnst). Noem het een haat-liefdeverhouding, voor mijn part. Maar als ik de balans opmaak, en dat doe ik geregeld, dan weegt de positieve kant altijd weer door.»

HUMO Dat is nogal eufemistisch uitgedrukt, als je naar je salaris kijkt.

Schumacher «Nee, ik heb het nu even níét over geld. Kijk, ik kan mij best voorstellen dat mensen die helemaal geen geld hebben soms dingen doen waaraan ze een hekel hebben, alleen omwille van de centen. Maar als je centen hebt, en die héb ik, geloof me, dan word je zeer kieskeurig. Ik geef het je op een blaadje: de dag dat ik voel dat de negatieve gevoelens gaan overheersen, stop ik ermee.»

HUMO Nu je zelf over stoppen begint: heb je al een datum voor ogen? Heb je voor jezelf al besloten: tot dáár en niet verder?

Schumacher «Nee. Het enige wat ik niet meer doe, is langetermijncontracten tekenen. Want dan zou ik in een situatie kunnen verzeilen die ik niet echt wil. Ik pak de F1 nu seizoen per seizoen aan. Zoals ik mij nu voel, wil ik nog járen doorgaan. Maar dat goede gevoel kan plotseling omslaan. Ik weet het dus zelf niet. Wait and see

HUMO Juan Manuel Fangio, de man die met zijn vijf wereldtitels het dichtst in jouw buurt komt, won zijn laatste Grand Prix toen hij 54 was...

Schumacher «Well, never say never (hilariteit). Ik sluit het niet helemaal uit. Wie weet. Maar het is wel zeer onwaarschijnlijk: de F1 van tegenwoordig verschilt onwaarschijnlijk veel van die van Fangio. Stel je voor: coureurs reden toen nog in hun hemdsmouwen en zonder veiligheidsgordel.»

HUMO De wereldkampioen snelle motoren Valentino Rossi is opvallend aanwezig, hier in Madonna di Campiglio. Er wordt gefluisterd dat hij een zitje in de F1 ambieert. Misschien wel bij Ferrari.

Schumacher «Valentino en ik zijn vanochtend al samen gaan skiën. Hij is hier op uitnodiging van Ferrari, ik zal dus geweldig moeten oppassen voor mijn positie als eerste rijder (grijnst). Serieus: Valentino is een fantastische motorrijder, maar niets, ik herhaal: níéts zegt dat hij hetzelfde talent heeft voor het besturen van een F1-bolide. Het zijn compleet verschillende werelden.

»Stel je voor dat ikme straks kandidaat zou stellen voor een plaats bij Yamaha of Honda of Suzuki - (huivert) ik mag er niet aan denken. Iedereen vindt F1 gevaarlijk, maar als ik naar díé jongens kijk, hoe ze bijna horizontaal door de bochten scheuren, wel, dat noem ikdus gevaarlijk. Of neem Parijs-Dakar: die rally eist ieder jaar nieuwe slachtoffers.

»Aan de andere kant: die jongens, en dan vooral de motorracers, weten hoe gevaarlijk hun sport wel is. Ze calculeren het gevaar in en aanvaarden de risico's. Motorsport is dangerous, zeggen de Britten. En dat vind ik een perfecte omschrijving van het probleem.»

HUMO Heb je ooit zelf overwogen aan de Dakar deel te nemen? Of aan uithoudingsraces zoals Le Mans? Ik denk nu aan Jacky Ickx en Mario Andretti: zij hebben in zowat alle disciplines aangezet, wat hen tot echte allround-kampioenen maakte.

Schumacher (schudt het hoofd, weer die schelmse lach) « Nee, nee en nog eens nee. Ik wil geen tweede Fangio, Ickx of Andretti zijn. I'm Michael Schumacher! Kortom: géén interesse.»

Humo sprak met Michael Schumacher (slot)

Teken aan de wand

HUMO Je bent nu al zevenmaal wereldkampioen. Niet-kenners vragen zich weleens af of het niet de hoogste tijd wordt om ook eens wat te gunnen aan je teammaat Rubens Barrichello.

Schumacher «Dat vind ik een onprofessionele vraag, en een belediging aan het adres van Rubens. Een race geef je niet weg, en een wereldtitel zeker niet. Barrichello zou het besterven als ik hem ooit dat soort cadeau zou doen. Ik weet het, in het verleden zijn er dingen in die zin gebeurd (met name in de Grand Prix van Oostenrijk, in 2002, toen Ferrari aan Barrichello, die aan de kop lag, het bevel gaf Schumacher te laten voorgaan, red.)maar daar ging het om teamstrategie.

»Rubens is een fantastische rijder en ik moet echt alles uit de kast halen om hem te verslaan. Maar dat kan snel verkeren. Misschien wordt dát wel het teken aan de wand voor mij: als Barrichello mij regelmatig begint te kloppen (lacht)

HUMO Wat te denken van Mika Häkkinen, je belangrijkste rivaal van de jongste tien jaar? Hij heeft je zonder enige twijfel het meest het vuur aan de schenen gelegd - denk maar aan Francorchamps 2000, toen hij je ijskoud uitremde en het gat indook. Maar Häkkinen is uit de F1 gestapt en loopt nu wat te rentenieren. Onlangs werd zijn terugkeer aangekondigd, maar dat bleek loos alarm.

Schumacher «Ik vind dat iedereen in de F1 een terugkeer van Mikazou moeten toejuichen. Het is een schande dat iemand met zoveel talent er de brui aan geeft. Nu ja, het is zijnleven, zijnbeslissing, zijnprobleem. Ik hou van de uitdaging, van het duel. Weer tegen Mika mogen racen zou voor mij a lot of fun zijn.

»(mijmerend) Ik verwacht dat het er vanaf de eerste race hard zal toegaan. De meeste teams zijn beter voorbereid dan vorig seizoen. We beginnen het seizoen in de Ferrari van vorig jaar: dat lijkt ons de redelijkste en veiligste oplossing. We willen ons niet onverhoeds in het gevecht storten, en we zullen pas met de nieuwe auto voor de dag komen in Barcelona.»

HUMO Tot slot: het is een publiek geheim dat de F1 een serieuze crisis doormaakt. Veel sponsors stappen eruit of hakken in hun budgetten, de sigarettenmerken krijgen door de tabaksban in Europa steeds minder de kans hun waar te promoten, en de kosten swingen almaar driftiger de pan uit. Hoe zie je de toekomst van de F1?

Schumacher « It's pretty obvious dat de wereldeconomie niet in grote vorm is, en je hebt gelijk dat de kosten almaar oplopen: zelfs wij, bij Ferrari, kunnen niet doen wat we écht zouden willen doen. Je moet een balans vinden tussen het wenselijke en het redelijke, vind ik. Aan de andere kant: de F1 gaat steeds duidelijker de globale toer op. We hebben nu races in Turkije, China, Australië, Bahrein, Brazilië, de States. Op die manier boren wij enorme nieuwe markten aan. Ik maak mij niet echt veel zorgen, ik denk dat het probleem zichzelf zal oplossen als de economie weer aantrekt.

»(denkt even na)F1 is natuurlijk een geval apart. Wat kost het om aan tennis of aan voetbal te doen? Een racket, een bal, een shirt, een hemdje, een paar schoenen, dat is het zo'n beetje. Maar de ontwikkeling van een F1-bolide kost vele miljoenen euro's. En toch verkeren ook het voetbal en het tennis in crisis. Ik wil maar zeggen: er bestaat geen kant-en-klare oplossing voor dit probleem.»

HUMO Veel succes, straks in Melbourne. En bedankt.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234