null Beeld

Foto-expo Herman Selleslags: 'Archief 2010 - Koppenberg, Vertigo en... '

'Ik verveel me als ik niet fotografeer'. Tot 20 juni stelt Herman Selleslags een selectie uit zijn tijdloos twintigste-eeuwse prentenboek tentoon in galerie De Zwarte Panter in Antwerpen.

Rudy Vandendaele

De expositie heet 'Archief 2010 - Koppenberg, Vertigo en... ': 'Koppenberg' slaat op een indrukwekkende fotoserie aangaande een Ronde van Vlaanderen; 'Vertigo' verwijst naar een portret, tevens beknopte karakterstudie, van Alfred Hitchcock, en het beletselteken opent perspectieven op de rijkelijke rest: weerspannige landschappen, ongewoon gewone mensen, gewoon ongewone mensen, hele en halve filmsterren, schrijvers, acteurs van eigen bodem, muzikanten, naaste familie, dierbare overledenen, kortom: alles wat ten prooi kan vallen aan een scherpziend secondevanger.
En ook: alles waarin de weeffout van het echte leven zit. 'Er zit geen systeem in deze selectie,' zegt Herman, 'zoals er ook geen systeem in mijn fotografie zit. Ik kijk rond en ik fotografeer wat me opvalt, dat is alles. Voor mijn tentoonstelling in 2007 in het Fotomuseum in Antwerpen heb ik één derde van mijn archief doorgenomen. Ik wist toen amper wat ik zoal in de rest zou kunnen aantreffen. Ondertussen heb ik al twéé derde bekeken - er is dus nóg een derde. Veel te veel, denk ik wel eens. 't Is bijna onbegonnen werk: chaotisch en tijdrovend, maar goed, soms zie ik toevallig mooie verbanden - foto's die niets met elkaar te maken hebben maar toch bij elkaar lijken te horen. En aangezien het leven van toevalligheden aaneenhangt, maak ik er graag gebruik van. Een rationeel systeem is het niet. 't Is veeleer: we zien wel.' En wat zagen we onder andere?

Filmfestival Cannes 1962

undefined

null Beeld

Een triootje bij mediterraan ochtendlicht. Drie door heidense goden verzonnen meisjes op het strand, of toch in de nabijheid ervan. En een prozaïsche man die in al dat opulente zwart-wit zijn toekomst rooskleurig inziet. Of zich afvraagt waaraan hij dit visioen te danken heeft. Toch niet aan de zonnesteek van gisteren? Men was uitbundig blond toen, en de schroeilucht van verbrande beha's was nog veraf. 'Echte glamourfoto's kan ik niet maken,' zegt Herman, 'omdat ik altijd geneigd ben achter de glamour te kijken. Ik was met Jan Torfs, een vriend van mij, met de Caravelle, het eerste passagiersvliegtuig met straalaandrijving, naar Cannes gevlogen om er te drinken en meiden te versieren. Een lovenswaardig initiatief. Ik had geen accreditatie, maar ik mengde me gewoon onder de fotografen. Ik sprak toen krom Frans en krom Engels, maar Franse fotografen konden in die tijd werkelijk geen wóórd Engels uitbrengen, zodat ze me op de duur min of meer als vertaler gebruikten. Ik vertaalde hun aanwijzingen voor filmsterren en starlets - 'He wants you to look to the right!' - en daardoor werd ik enigszins geduld in het gedrum.'

Charel Janssens, acteur en komiek, of allebei tegelijk

null Beeld

Charel Janssens (1906-1986) verzonken in de rechterbenedenhoek, maar twee keer gespiegeld in de onderwereld van de schone schijn: een morsige kleedkamer van het variététheater. We zien het instrumentarium van de entertainer: onder andere een merkwaardig koffertje waarin hij zijn plaksnorren bewaarde, en een sjofel teddybeertje dat hem vast geluk moest brengen tussen binnenkomer en wegwezer. Aan de kapstok hangt ook een soort ondergoed dat mij meer aan een gewillig revuemeisje dan aan Charel Janssens doet denken, maar ik kan me vergissen, want ik was er wegens verplichtingen op de lagere school niet bij toen Herman afdrukte. Maar wat blijkt? Herman: 'Deze foto was ik totaal vergeten. Jij vindt nu wel dat zijn spulletjes heel veel belang krijgen in deze foto, maar 't zou best kunnen dat ik dat niet heb gezien toen ik 'm maakte. Zulke details, elementen die de foto sterker maken, openbaren zich vaak pas achteraf, als je naar je contactafdrukken aan het kijken bent. Er zaten zo te zien ook plakbakkebaarden in dat koffertje (lacht).'

De rest van het interview en meer foto's vindt u in Humo 3636 van 11-05-2010.


Meer info

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234