'Game of Thrones': zinloos geweldig

Game of Thrones’ stond ook dit jaar weer met stip bovenaan op uw Pop poll-lijstje van Best Buitenlands Televisievoer. Onze Man bracht uw eresaluut persoonlijk over aan Kit Harington, Liam Cunningham en Carice van Houten.

Een hotelkamer in hartje Londen. We staan oog in oog met een boomlange vent, die met een knoert van een zwaard zwaait. De man – kaal, bebaarde kin, slechts één gehoornde helm verwijderd van een overtuigende Viking – is de wapenexpert van het stilaan ook in de echte wereld mythische proporties aannemende ‘Game of Thrones’. Het fraai bezette stuk ijzer in z’n knuisten, dat luistert naar de naam Widow’s Wail, was een cadeau aan de boosaardige kind-koning Joffrey, net voor die in seizoen 4 op z’n eigen bruiloft vergiftigd werd – met wereldwijde polonaises van ‘Game of Thrones’-fans tot gevolg. We mogen het ook eens vasthouden. ‘Dat is zo’n 3.000 pond die je daar vast hebt,’ zegt de Viking, en we vragen ons af of hij het over de prijs of over het gewicht heeft.

Met Joffrey Baratheon werd het peloton hoofdpersonages die de laatste aflevering niet zullen meemaken nog eens aangedikt. Alleen al daarom springt Kit Harington er tussenuit: al in de allereerste aflevering was hij te zien als Jon Snow, de bastaardzoon van Lord Eddard Stark (Sean Bean), die een tijdje geleden afscheid nam van de reeks en z’n hoofd, en ook in het net gedraaide vijfde seizoen is hij er weer bij. We spelen even met het idee om hem uit te dagen tot een duel op leven en dood – o de glorie! – maar kiezen uiteindelijk toch maar voor een interview: dat zwaard is écht zwaar, en 3.000 pond hebben we vandaag niet op zak.

Kit Harington «Ik hou echt van dat zwaardvechten, en dan vooral van het aanleren van de gevechten. Alsof het een soort dialoog is die je fysiek uitbeeldt. Het is een beetje showing off, maar het past prima in het kraam van Jon Snow. Hij is een man van de actie, met dingen als politiek houdt hij zich niet bezig. Als je hem een lang gesprek ziet voeren, is dat omdat hij erin geluisd is. Op dat vlak hebben we wel wat raakvlakken: ik ben net als hij niet zo’n fan van scènes met veel tekst. Dan denk ik ook wel: ‘O God, moet ik wéér zo’n lange dialoog uitzitten?’»

HUMO Is ‘Game of Thrones’ niet je eerste ervaring met de camera?

Harington «Ik had alleen nog maar meegespeeld in een toneelstuk voor ik gecast werd. Om dan plots op zo’n set te staan, dat was gigantisch voor mij. Nu is het zaak om het allemaal niet vanzelfsprekend te gaan vinden en mezelf af en toe een schop onder de kont te geven. Soms komt een nieuwkomer in de serie nog weleens met open mond naar me toe: ‘Moet je de gigantische hotelkamer zien waar ze me ingestoken hebben!’ Dan antwoord ik: ‘Ja, zo heb ik er ook eentje. Al een tijdje.’ (lacht) Maar dan weet je plots weer hoe het was om dat voor het eerst mee te maken, en om plots je bankrekening te zien aandikken.

»Let op, ook wat het acteren betreft is het geweldig om in ‘Game of Thrones’ te mogen meespelen. Het duurt normaal gezien jaren vooraleer je de kans krijgt om met zulke geweldige regisseurs en zo’n groot budget te werken. De ervaring is onbetaalbaar.»

HUMO Hoe ziet het er voor Jon Snow eigenlijk uit in het nieuwe seizoen?

Harington «Well, not great. Hij heeft een paar grote veranderingen voor zich, en hij moet zich zien aan te passen. Hij heeft voor de eerste keer een gebroken hart, en daarnaast is hij de voornaamste vaderfiguur in z’n leven kwijt. Hij heeft nu niemand meer die hem kan vertellen hoe het verder moet, en daardoor moet hij noodgedwongen zélf een leider worden. Het is een erg spannende tijd om dit personage te spelen, je weet niet waar het allemaal heen leidt.»

HUMO Heb jij de originele boeken van George R.R. Martin gelezen?

Harington «Jawel. Maar we zijn op het punt aangekomen dat we lichtjes durven af te wijken van hoe het beschreven staat in de boeken. We houden ons eraan, natuurlijk, maar we springen er wel iets vrijer mee om. Maar wat de toekomst brengt, dat kan nog altijd alleen George je vertellen. Op dit moment weten wij, de acteurs en de makers, evenveel als jij.»

HUMO Overleg je zulke dingen dan met George?

Harington «Ik heb het voorrecht ’m persoonlijk te kennen. Hij is een professionele vriend, laat ik het zo maar noemen. En wat mij betreft, is hij een genie. Ik stoor me weleens aan de druk die mensen door het succes van de reeks op George gaan leggen. Ze willen dat hij de nog resterende boeken afwerkt, en wel zo snel mogelijk. En dan krijg je vaak nogal gemene opmerkingen – ook over zijn gezondheid en zo. Dat er fans zijn die kritiek hebben op de reeks, daar kan ik nog enigszins inkomen. Dan is de oplossing simpel: als je de show niet leuk vindt, kijk er dan niet naar. Lees gewoon de boeken. Maar er komt nu dus ook opmerkelijk veel bagger Georges richting uit, en dat vind ik erg ongezond. Symptomatisch voor deze tijd: mensen die veilig vanachter hun computerscherm brandende pijlen afvuren op alles wat hen niet zint.»

HUMO En toch is de hoeveelheid lof die ‘Game of Thrones’ te beurt valt buitengewoon. Waaraan is die te danken, volgens jou?

Harington «Dat is toch vrij simpel, niet? De boeken waren sowieso al een wereldwijd succes, en daar is nu nog eens een erg goeie verfilming van gemaakt. Waarom zie je dat dan niet meer, kan je je dan afvragen? Maar je mag niet vergeten dat David Benioff en Daniel B. Weiss, de producers, een enorm risico genomen hebben, net omdát ‘Game of Thrones’ al zo’n succesvolle boekenreeks was. Ik kan wel een hele reeks fantasyboeken opnoemen die evengoed zouden kunnen inslaan als een bom, gesteld dat iemand het lef zou hebben ze deftig te verfilmen. Niemand wil het risico nemen, maar David en Dan durfden het wel.»

HUMO En met resultaat.

Harington «Ik denk dat we wel mogen zeggen dat we geschiedenis aan het schrijven zijn. De impact merk je misschien nog het beste bij de acteurs die al wat ouder zijn: sommigen hebben al heel wat successen – en mislukkingen – meegemaakt in hun carrière, maar toch zijn ze allemaal in de wolken met hun rol in ‘Game of Thrones’. Neem Peter Vaughan, die Aemon speelt. Hij is 91, hij heeft nog aan de zijde van Frank Sinatra geacteerd (in ‘The Naked Runner’ uit 1967, red.). Maar wanneer ik hem op de set zie, zegt hij telkens weer dat dit de meest ongelofelijke ervaring uit z’n carrière is. Dat zegt toch alles? Nog eens: dit is mijn eerste keer voor de camera, mij hoef je dus heus niet te geloven, maar als iemand als Peter Vaughan het zegt, moet er toch wel iets van aan zijn?»


Van ridder en heks

De chemie tussen Liam Cunningham, de nuchtere ridder Davos Seaworth in de reeks, en Carice van Houten, de manipulatieve heks Melisandre, is ook merkbaar naast de set. Al lijkt ze hier soms meer op het verbale steekspel van een komisch duo: plaagstoten vliegen heen en weer, beurtelings afgevuurd in het dikke Ierse accent van Cunningham en het steeds minder Nederlands gekleurde Engels van Van Houten.

HUMO Liam, jij bent zowat het enige lid van de cast dat met de bus naar de set kan gaan. Jullie scènes worden voornamelijk opgenomen in Ierland, waar je geboren bent en nog altijd woont.

Cunningham «Ik ga elke draaidag gewoon van één druilerige stad naar een andere druilerige stad (lacht). Ik ben geboren in Dublin, we filmen op locatie in Belfast in het noorden. Noord-Ierland heeft vandaag nog altijd ergens dat middeleeuwse gevoel, dat zo goed samengaat met de reeks. Natuurlijk gebruiken we af en toe ook green screens voor het decor, dat moet wel als je een wereld als deze op het scherm probeert te krijgen, maar veel van de sets bestaan wel degelijk echt. En dat maakt het ook veel makkelijker voor ons als acteurs: als je omringd bent door zulke sets, waan je je als vanzelf in een soort middeleeuwse wereld.

»Maar dat filmen in Ierland houdt dus ook in dat wij twee veel mensen in de show amper te zien krijgen. Terwijl wij daar aan het ploeteren zijn, lopen anderen intussen een kleurtje te krijgen in pakweg Kroatië of Marokko. Dat deel van de cast zien we dan voornamelijk op de rode lopers (lacht). Op het eind van de dag weten we dus maar evenveel als de mensen thuis: wij staan ook altijd weer te popelen om te zien wat ze er aan de andere kant van de wereld van gemaakt hebben. Als ik naar de afgewerkte afleveringen kijk, ben ik totaal niet geïnteresseerd in m’n eigen scènes. Die ken ik al, ik wil weten wat er met de anderen gebeurt.»

'Geprivilegieerde mensen blijken altijd de meest corrupte zielen te hebben. Laat dat een les zijn' Liam Cunningham

HUMO Hoop je dan toch niet ergens dat het scenario Davos eens naar de tropen stuurt?

Cunningham «Nee, geef mij maar Ierland. Ik werk liever in de kou dan in de hitte.»

Carice van Houten (protesteert) «Ik zou er anders niets op tegen hebben. Het is vaak bar koud op de set, en onder die diep uitgesneden kostuums die ze me aantrekken, kan ik geen thermisch pak dragen, zoals de anderen. In de boeken staat geschreven dat Melisandre geen koude voelt. Voor alle duidelijkheid: dat geldt dus niet voor mij.»

HUMO Als jullie zelf niet weten wat er te gebeuren staat in de reeks, hoe snel blader je dan telkens er een nieuw script aankomt?

Cunningham «Zo doet Carice dat: ‘Saai, saai, saai. Ah, mijn deel!’ En dan weer: ‘Saai, saai, saai.’ (giert het uit)»

Van Houten «Misschien een beetje overdreven, maar het is wel zo. Het eerste wat je altijd doet, is op zoek gaan naar wat je eigen personage te beleven staat.»

HUMO En dan maar hopen dat je niet moet lezen dat je een bloederige dood sterft?

Cunningham «Tja, daar denk je liever niet aan, natuurlijk, maar in ‘Game of Thrones’ loopt iedereen dat risico. Ik hou persoonlijk erg van mijn personage. De wereld van Westeros is er eentje van machtige mensen in kastelen en van magiërs als Melisandre. En daartussen heb je dan Davos, die zijn wortels in het laagste van het laagste heeft, maar ironisch genoeg het meest nobele personage is dat er rondloopt. Zij die geprivilegieerd opgebracht zijn, blijken net altijd de meest decadente, corrupte zielen te hebben. Laat dat een les zijn: de omstandigheden waarin je in het leven komt, hoeven heus niets te betekenen voor je deugdzaamheid en je principes later.»

'Ik ben nog niet eens 40 en ik ben al een heks' Carice Van Houten

Van Houten «Ik hoop alleen maar dat als ze me ooit van kant maken in de reeks, dat het dan op z’n minst spectaculair zal zijn. Ik kan goed begrijpen dat er mensen zijn die Melisandre eraan willen zien gaan, hoor. Ik denk zelfs dat veel mensen er plezier aan zouden beleven om dat te zien. Dus als het er toch ooit van zou komen, laten we er dan op z’n minst iets leuks van maken.»

HUMO Wat zou je missen, mocht je uit de reeks verdwijnen?

Van Houten «Ik zeg het niet graag, maar: de mensen op de set.»

Cunningham «Geloof er niets van! Leugens!»

Van Houten «En dan vooral hem daar (gebaart naar Cunningham). Eerlijk: mijn rol in ‘Game of Thrones’ heeft heel wat deuren voor me geopend. Vooral die naar mijn Twitteraccount lijkt wagenwijd open te staan (lacht). Er komen veel meer rollen binnen, al zijn die nog erg vaak onder te brengen in de categorie ‘sterke vrouw’ of ‘boosaardige feeks’ – wraakzuchtige exen en zo, rollen die niet zo heel ver van Melisandre af liggen. Dat zou ik toch nog anders willen zien. Ik kijk graag naar Meryl Streep als voorbeeld. Ze is halfweg de 60, maar ze is nog altijd een beeldschone vrouw, en ze combineert haar gezinsleven met een bloeiende carrière. Ik weet niet hoe ze het doet, maar dat inspireert me wel.»

Cunningham «Heb je dat verhaal gehoord dat Meryl Streep vanaf haar 40ste plots opvallend veel aanbiedingen kreeg om heksen te spelen?»

Van Houten «Echt? Nou, ik ben nog niet eens 40 en ik ben al een heks.

»Melisandre heeft tot nu altijd alles netjes onder controle gehad, maar ik zou haar graag ook eens wat emotie zien tonen. Dat lijkt me nog een mooi traject om af te leggen in de volgende seizoenen. De dingen die ze doet zijn niet bepaald aardig te noemen; om dan iets menselijks van haar te maken, lijkt me een goeie uitdaging.»

HUMO Kan alle lof waaronder jullie voortdurend bedolven worden soms ook niet erg verlammend werken?

Van Houten «De meeste van mijn vrienden volgen de reeks niet eens. Vind ik toch wel een beetje teleurstellend. Geen idee waar zij hun tijd dan mee vullen. Maar ik hou me sterk dat ze ooit wel eens een been zullen breken en dan niet anders zullen kunnen dan hun schade in te halen.»

Cunningham «Het is inderdaad moeilijk om geen groot hoofd te krijgen bij al die lof. Jezelf op de borst kloppen verandert namelijk altijd snel in arrogantie, en arrogantie haalt je altijd in. En toch: ‘Game of Thrones’ wordt dan wel voortdurend opgeklopt tot ‘dat grootse stuk televisie’, maar dat is volgens mij ook niet meer dan terecht.

»Mijn vriend Neil Marshall regisseerde de beruchte aflevering met de slag om Blackwater, aan het einde van het tweede seizoen. Hij had nog nooit televisiewerk gedaan, enkel langspeelfilms, en hij maakte zich zorgen. Maar toen de eerste recensies binnenliepen, stuurde hij me een bericht met een citaat uit zo’n bespreking: ‘Misschien wel het beste uur televisie ooit gemaakt.’ ‘Niet slecht voor een beginneling,’ zei hij (lacht). Dat is waarom ‘Game of Thrones’ zo succesvol is: de combinatie van Georges fenomenale verhaal én het gezamenlijke talent van al de mensen die het vervolgens in beelden omzetten.»


Bekijk de trailer voor het nieuwe seizoen:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234