Game-review: Battlefield 4

Het Zweedse DICE– dat ook het polariserende doch intrigerende ‘Mirror’s Edge’ ontwikkelde – toont zich alweer heer en meester in de tactische gevechtskunst met ‘Battlefield 4’, de nieuwste titel in de populaire reeks die amper elf jaar geleden begon met 'Battlefield 1942'.

undefined

Toen bescheiden op PC, maar vandaag met een budget van meerdere miljoenen en een leger toegewijde fans op zowat alle beschikbare platformen (behalve Wii U). ‘Battlefield 4’ is zoals verwacht groter, grootser en geavanceerder dan zijn voorganger 'Battlefield 3'. Een sequel met steroïden.

De single player­­-veldtocht was in de 'Battlefield'-saga eerst het onbestaande, en daarna het zwakkere broertje van het multiplayer-luik. Ook deze episode zal geen BAFTAvoor beste verhaal winnen, maar er is wel degelijk sprake van een knapperig draaiboek. De combinatie van machismo, bravoure en camaraderie is geen enkel schietspel vreemd, en de dialogen versterken het gevoel van heroïek. Bovendien pakt DICE met onverwachte momenten uit: Jim Steinman op de soundtrack maakt elk spel beter, de stemacteurs verhogen de geloofwaardigheid van de georkestreerde chaos en een hartverscheurend moment voedt een emotionele crisis. Wanneer je twee mensen van de verdrinkingsdood wilt redden, stuit je op een 'njet' van je overste wegens gebrek aan tijd en middelen.

Wat de multiplayer betreft, is de PC-versie zonder twijfel de meest prettige optie, omdat je veel preciezer kan richten met een muis. Dat is geen loze uitspraak om consolegamers in het harnas te jagen, het valt gewoon op na een grondige vergelijking tussen de computer- en de consoleversies. Ook inzoomen met een sniper gaat opvallend vlotter op een desktop. Innoverend is de 'Levolution'-optie, een neologisme dat vrij tot zeer rechttoe rechtaan is: evoluerende levels beïnvloeden de intensiteit. In 'Flood Zone' verandert een moesson van Jumanji-proporties het speelveld na verloop van tijd in een drassig moeras, waardoor manoeuvreren en zegevieren veel moeilijker worden. Consolegamers die de volledige PC-ervaring willen, wachten best op de PlayStation 4- en Xbox One-versies van 'Battlefield 4', waarmee amateurboefers online loos kunnen gaan met 63 medespelers.

Wie net als ondergetekende het adagium war is not a game voor ogen houdt, zal geregeld afkeurend grommen. Games moeten escapisme tonen, of zaken die in het echte leven niet bestaan. Oorlog is echter een zeer voelbare realiteit. Negenenzestig jaar geleden hadden onze grootouders lege magen tijdens de Hongerwinter, en ook heden sterven dagelijks mensen voor onduidelijke of bespottelijke redenen. Los van deze horrorgedachte kan niemand ontkennen dat DICE een technisch zeer vooruitstrevend en indrukwekkend spel heeft gemaakt. Wie houdt van shooters, zal zijn hart kunnen ophalen. Moraalridders en zachte eitjes moeten hun heil ergens anders zoeken.