Game-review: 'Need for Speed Rivals'

Een nieuw jaar, een nieuwe 'Need for Speed'. Een geruststellende gedachte voor elke zichzelf respecterende racenerd. De reeks - destijds exclusief ontwikkeld voor de onvolprezen 3DO-console - is een melkkoe geworden, met sinds 2002 elk jaar minstens een titel. Het hoeft dan ook niet te verbazen dat 'Need for Speed Rivals' meer van hetzelfde is, en dat is niet eens als kritiek bedoeld.

In 'Rivals' is het bij het opstarten kiezen tussen spelen als racer of als flik. Voor er ook maar een wilde rit kan worden voltooid, moet je van beide keuzemogelijkheden de training doorlopen. Alras rijst de vraag: waarom een verplichte cop training? Stel je voor dat Ludo Mariman - nooit de dikste vriend der smerissen - het spel een kans wil geven. Waarom zou je als gamer überhaupt iets moeten? Deze kleine ergernis terzijde, het spel imponeert quasi ogenblikkelijk. Dankzij uitzonderlijk goede baanligging en strakke besturing blijven de bolides vlot bestuurbaar aan 130 mijl per uur, zelfs in de bochten. In het binnenkort te verschijnen 'DriveClub' van Evolution Studios slip je al bij de allerflauwste wegwending, wat enkel voor frustratie en gezucht zorgt. Niets daarvan bij 'Need for Speed Rivals'.

De EasyDrive-optie is opnieuw present en zorgt er ook nu voor dat 'Need For Speed'-maagden het overzicht nooit verliezen. De juiste knoppencombinatie tovert een handig submenu te voorschijn dat gemakkelijke toegang geeft tot de evenementen, de online hebbedingen, het overzicht van je medespelers en - het meest nuttig - de mogelijkheid om eigen gps-routes in te stellen. Verdwalen wordt zo extra moeilijk, want het systeem is feilloos gemakkelijk: na drie keer rechts klikken op de vierpuntdruktoets staat de gewenste route uitgestippeld klaar. Ware een echte gps maar zo intuïtief.

Scheuren met en tegen je vrienden kan gebruiksvriendelijker dan ooit via AllDrive. Zonder noemenswaardige onderbreking kan je schakelen tussen single- en multiplayer, zodat zelfs spelers met een te korte aandachtsboog nooit verveeld geraken. Ook de piekfijn verzorgde soundtrack - wie had ooit verwacht Bastille, Linkin Park én Gary Numan in een mix aan te treffen? - zorgt ervoor dat het adrenalinepeil van de meest veeleisende virtuele topsporter constant hoog blijft.

Wat racespellen betreft, zal 'Mario Kart' wel altijd de onbetwiste koning blijven omdat het steevast dolle pret garandeert. Maar 'Need for Speed Rivals' is deugdelijk en keurig, en maakt triomfantelijk zijn naam waar: het spel is supersnel en laat zijn rivalen fier in het stof bijten. Niet geheel onbelangrijk: het is leuk om te spelen. Zowaar een zeldzaamheid in het racegenre, dat steeds ernstiger en droger is geworden. Een prettige eindejaarsverrassing die niet misstaat op uw verlanglijstje.