gênante retargetting Beeld Mortierbrigade / Humo
gênante retargettingBeeld Mortierbrigade / Humo

Internet

Gedaan met gênante retargeting. Google gaat stoppen met gepersonaliseerde advertenties

Nooit meer advertenties van de schoenen die je al gekocht hebt op je scherm, geen reclame van politieke partijen waarvan Google denkt dat je ze leuk vindt. Techreus Google heeft beloofd te stoppen met ‘persoonlijke advertenties’ op zijn bijzonder populaire browser Chrome.

Die persoonlijke reclames krijgt een gebruiker omdat Google Chrome zogenaamde ‘cookies’ gebruikt die het surfgedrag van iemand blijven volgen. Cookies zijn kleine stukjes computerprogrammatuur die kunnen onthouden wat iemand bij een eerder bezoek aan een webwinkel in zijn boodschappenmandje liet zitten of die een gebruiker ingelogd houden. Ze kunnen ook onthouden dat iemand zocht naar ‘regenjas maat extra small’ en die informatie gebruiken voor zodat een adverteerder naar die gebruiker speciaal op die vraag afgestemde advertenties kan afvuren.

Google stopt ermee omdat andere browsers, zoals Mozilla en Safari, er ook al mee gestopt zijn. Het gebruik van volg-cookies werd de afgelopen tijd al steeds meer omstreden. Consumenten worden zich er steeds meer van bewust dat ze al websurfend een digitaal voetspoor achterlaten waarmee commerciële partijen aan de haal kunnen gaan. Omdat ze de privacy van hun burgers willen beschermen, probeerden politici de techbedrijven te remmen in hun volgwoede en werden consumenten gewaarschuwd als er volgprogrammaatjes op hun computer werden gezet.

De politici lijken nu een grote slag te hebben binnengehaald. Of het een genadeslag is, is echter de vraag. Deskundigen stellen dat het uitschakelen van cookies niet genoeg is om het voetspoor te laten verdwijnen. De industrie zou al lang weer nieuwe plannen hebben gemaakt waarmee het mogelijk wordt om persoonlijke gegevens te gebruiken.

Bespied bij het internetten

Toch zegt Google dat het niet van plan is om ‘andere manieren te bouwen of te gebruiken waarmee iemands webgebruik kan worden gevolgd’. In plaats daarvan willen ze advertenties naar grotere groepen mensen sturen, die min of meer op elkaar lijken. David Temkin, die bij Google directeur is van ‘privacy en vertrouwen’, verklaarde dat mensen zich te veel bespied voelen bij het websurfen. “Het zou niet zo moeten zijn dat mensen overal op het web worden gevolgd alleen om relevante advertenties te krijgen”, schreef hij berouwvol.

De cookies zullen pas in 2022 verdwijnen.

(trouw)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234