Geen bal op de tv? Dankzij Humo kijkt u één maand gratis Play!

Morgen vindt u bij Humo een unieke code waarmee u één maand lang gratis naar Play van Telenet kunt kijken. Waarmee u die dertig dagen het best vult? Met deze series bijvoorbeeld!

'Gegarandeerd minstens één 'Holy shit!'-moment'


LEES MEER OVER DE ACTIE: '1 MAAND GRATIS PLAY BIJ HUMO OP 9 APRIL'

'Game of Thrones' (seizoen 1-8)

Na voor de fans onmenselijk lang wachten (de vorige reeks liep in augustus 2017 af) wordt vanaf 14 april eindelijk het achtste en laatste seizoen van ‘Game of Thrones’ op de wereld losgelaten. Kosten noch moeite werden gespaard om de verwachtingen te overtreffen: het budget voor de – slechts – zes afleveringen is met de helft opgetrokken en één episode draait volledig rond de langste en spectaculairste veldslag ooit gedraaid. Wat u verder mag verwachten: vonkend wapengekletter, vuurspuwende zombiedraken, koninginnen die dubbel spel spelen, ‘Blind getrouwd’-achtige taferelen tussen Jon Snow and Daenerys, geliefde personages die het loodje leggen en minstens één, zoals George R.R. Martin het noemde, ‘Holy shit!’-moment.


'Geub'

Het zit Philippe Geubels niet mee. Zijn vrouw heeft hem verlaten voor een Hollander van 67 jaar, zijn carrière zit in het slop en tot overmaat van ramp stort zijn goede vriend Tom Boonen voor zijn ogen te pletter tijdens de opnames van een spotje. Zijn manager (Jonas Geirnaert, bijna even kaal als Geubels) ziet in het schielijke overlijden van de wielrenner echter een buitenkans om Geubels opnieuw te lanceren, middels een optreden op Boonens begrafenis. Dat plan levert één van de vele, vele gênante scènes op in deze achtdelige comedy uit de pen van onder meer Jeroom. Het idee om een BV een uitvergrote versie van zichzelf te laten spelen is niet nieuw – zie ook ‘Het geslacht De Pauw’. Maar voor fans van puntige dialogen (‘Op weg naar palliatieve zorgen?’ - ‘Ja, we gaan jouw seksleven bezoeken.’) en compleet van de pot gerukte situaties – drie mannen die een koude schotel moeten eten van het naakte lichaam van een bejaarde vrouw – is ‘Geub’ niet te missen.


'The Truth about the Harry Quebert Affair'

Met de filmcarrière van de Franse regisseur Jean-Jacques Annaud (‘The Name of the Rose’, ‘L’Ours’) ging het de voorbije twintig jaar niet bepaald goed, maar zijn eerste uitstapje naar tv was meteen een schot in de roos. Het hoofdpersonage van deze tiendelige miniserie, gebaseerd op de bestseller van de Zwitserse wonderboy Joël Dicker, is Marcus Goldman, een jonge auteur die na zijn succesvolle debuut met een flinke writer’s block worstelt en raad gaat vragen aan zijn oude professor Harry Quebert (Patrick Dempsey in zijn eerste rol sinds McDreamy), zelf ook de auteur van een bestseller. Als vlak bij Queberts strandvilla het lijk wordt ontdekt van een tienermeisje en Harry als verdachte wordt opgepakt, besluit Marcus de zaak uit te zoeken. Waarna zich een vlot in de tijd heen en weer springend, stijlvol en tot de laatste episode spannend moordmysterie ontvouwt waarin – zoals dat hoort – niets is wat het lijkt. Perfect bingemateriaal.


'Grenslanders'

In de polders op de grens tussen België en Nederland wordt een meisje van Afrikaanse origine teruggevonden, getraumatiseerd en te bang om een woord te zeggen. Even later loopt in het Verdronken Land van Saeftinghe een zeiljacht vast, zonder opvarenden maar met de sporen van een schietpartij. De Rotterdamse rechercheur Tara Dessel, net overgeplaatst naar het korps van het Zeeuwse dorpje Kruisvliet, en de Antwerpse psychiater Bert Dewulf (Koen De Bouw) moeten onderzoeken hoe de twee zaken met elkaar verband houden en welke geheimen schuilgaan in de modder van het grensland. Veel prijzen voor originaliteit zullen de bedenkers niet winnen: de eerste afleveringen verwacht je voortdurend Saga Norén uit ‘The Bridge’ te zien opduiken. Maar er zit veel spanning en sfeer in de reeks, De Bouw levert zoals altijd vakwerk en je krijgt ook een mooi overzicht van alle dialecten die aan de oevers van de Schelde worden gesproken.


'Trapped' (seizoen 1-2)

Dat ze in Scandinavië geweldige misdaadreeksen kunnen maken, weet intussen de hele wereld, maar met deze uitstekende reeks werd drie jaar geleden in één klap ook het nóg iets hogere noorden, IJsland, op de krimikaart gezet. ‘Trapped’ heeft – onvermijdelijk – veel gemeen met de bekende Scandi noir: een moeilijk te duiden, ietwat zwaarmoedig sfeertje, een reeks kundig in elkaar vervlochten verhaallijnen en veel aandacht voor familiale en huiselijke besognes. Extra troeven: de overweldigende, welhaast buitenaardse IJslandse geografie, een samenleving waar iedereen elkaar bij de voornaam kent en – vooral – half Viking, half knuffelbeer Ólafur Darri Ólafsson in de rol van politierechercheur Andri. Het tweede seizoen sluit ook aan bij de tijdgeest, met een plot rond thema’s als de opmars van extreemrechts, haat tegen gastarbeiders en de groeiende spanning tussen economische belangen en het milieu.


'True Detective' (seizoen 1-3)

Nic Pizzolatto, een auteur en literatuurprofessor die zich tot scenarist had herschoold, en de jonge regisseur en hemelbestormer Cary Fukunaga vonden in 2014 met het eerste seizoen van ‘True Detective’ de misdaadserie zowat opnieuw uit. De ongeziene combinatie van een uitgesproken literaire vertelstijl, een cinematografische look en de broeierige sfeer van de zuiderse bayous, werd als een sensatie onthaald. Het tweede seizoen stelde flink teleur, maar de derde reeks was opnieuw een juweel. Nog meer dan in de vorige seizoenen is de moordzaak van ondergeschikt belang, en is het vooral een verhaal over liefde, een obsessie die een leven kan ruïneren, ouderdom en de hobbelige verstandhouding tussen twee mannen, indrukwekkend vertolkt door tweevoudig Oscar-winnaar Mahershala Ali en Stephen Dorff. En zonder te willen spoilen: mooiste einde ook dat we in tijden hebben gezien.


'The Pier'

Het is nog even wachten op het derde seizoen van de bankovervalserie ‘La casa de papel’, maar ondertussen kunt u zich zoet houden met deze uitstekende reeks van dezelfde makers, waarin Álvaro Morte (El Profesor!) een hoofdrol speelt. Morte is Oscar, een getrouwde man van middelbare leeftijd die er al jaren een minnares en dus een dubbelleven op nahoudt. Als hij dood wordt teruggevonden op de pier in een natuurgebied, komen al zijn geheimen uit en moeten de twee vrouwen die hij achterlaat een manier vinden om met het verlies en hun woede om te gaan. Ondertussen graaft ook de politie in het verleden van Oscar, want wat eerst een zelfmoord leek, zou misschien toch een afrekening kunnen zijn...


'Enlightened' (seizoen 1-2)

Deze HBO-parel uit 2011 draait rond zakenvrouw Amy Jellicoe (een fenomenale Laura Dern) die door haar bedrijf wordt opzijgeschoven omdat ze met de baas in bed is gedoken. Na een uitgebreide retraite in Hawaï keert ze herboren terug, en is ze vastbesloten om alle mensen om haar heen gelukkig en zen te maken. Maar die zitten daar niet op te wachten. ‘Enlightened’ begint als een komedie maar wordt gaandeweg een ontroerende en intelligente serie over hoe moeilijk het is om te veranderen, en hoe grote theorieën soms stranden op de problemen van alledag.


En verder…

...is er ook nog ‘Billions’, de erg onderhoudende dramareeks over de haute finance van Wall Street, die al vier seizoenen voortsjeest als een aandelenhandelaar die net zijn hele cokevoorraad in één keer heeft opgesnoven *** Liefhebbers van true crime kunnen hun honger stillen met ‘Unspeakable Crime’, een reeks waarin enkele spraakmakende misdaden uit de VS worden gereconstrueerd. Wees wel gewaarschuwd: de aflevering over Jessica Chambers, een jonge vrouw die levend werd verbrand in haar auto, is even gruwelijk als heel ‘Game of Thrones’ samen *** Nog meer gruwel, zij het gelukkig van de fictieve soort, is te vinden in ‘The Walking Dead’, dat al enkele keren is doodverklaard maar in het negende seizoen weer overeind krabbelt. Zombies, je bent er nooit helemaal klaar mee *** Wel bijna voorgoed afgelopen: de scherpe politieke satire van ‘Veep’, dat zonet is begonnen aan het zevende en laatste seizoen. Gelukkig valt er nog genoeg te lachen met het echte Witte Huis!

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234