Get Well Soon - Vexations
Konstantin Gropper, alias Get Well Soon, liet zich twee jaar geleden opmerken met zijn debuutplaat 'Rest Now, Weary Head! You Will Get Well Soon', en met een folky cover van Underworlds nineties-hymne 'Born Slippy' in het bijzonder.
Het leverde hem in zijn heimat Berlijn het succes en de status op die Tom Barman heeft in Antwerpen. In Duitsland zijn ze nu eenmaal verrückt op folky covers van danshits - vraag maar aan Milow.
Een succesvolle cover is een niet te versmaden visitekaartje, maar het échte werk graaft vaak veel dieper. In het geval van Kropper: tot in de ruïnes van de Weimarrepubliek.
Die reis door de tijd gaat op 'Vexations' gepaard met veel woede en weemoed, en de invloed van de cabareteske componist Kurt Weill en de geest van de illustere instrumentenbouwer Harry Partch zijn nooit ver weg. Maar ondanks titels als 'A Voice in the Louvre' en 'Werner Herzog Gets Shot' hoeft u niet te vrezen voor een overdosis artsy-fartsy: Kropper kent zijn klassiekers, maar beheerst ook de kunst om aanstekelijke melodietjes te maken.
'Seneca's Silence' is een bijzonder radiovriendelijke popsong - met een wondermooi strijkersarrangement - die laat horen hoe het zou klinken als Beirut samenspeelde met Radiohead. De single 'Angry Young Man' (Coldplay, maar dan met kloten) kan ook zó de ether in. In 'We Are Free' krijgt het refrein knap versterking van een kinderkoor, en in 'Red Nose Day' wordt een fragiele falsetstem afgewisseld met een krachtige operagalm.
Aan variatie dus geen gebrek - of hebt ú de laatste tijd veel nummers van vier minuten gehoord waarin gospel en gitaarrock samengaan met een fanfareorkest en het geluid van een klappende hand ('5 Steps_7 Swords')?
'Vexations' is een avontuurlijke ontdekkingsreis waarmee wij nog lang niet klaar zijn. Dat ze ons op 11 maart naar de AB zal brengen, staat echter vast.