null Beeld

'Ghostbusters': de reboot met boobs

Who ya gonna call? Het is al 32 jaar geleden dat de ghostbusters in de straten van New York City ten strijde trokken tegen de spoken. Een ééuwigheid in Tinseltown, maar zie: daar is eindelijk die reboot. Mét vier paar boobs, tot afgrijzen van de nostalgiepuristen.

'Hoe kun je zo kwaad worden om een film? De ghostbusters bestaan niet echt, hè!'

Venkman (Bill Murray), Stantz (Dan Aykroyd), Spengler (Harold Ramis), Winston (Ernie Hudson): we zijn er zeker van dat velen onder u bij het horen van die namen – én bij het zien van die onnavolgbare ghostbusterbackpacks, én bij het beluisteren van die onverwoestbare deun van Ray Parker Jr. – tranen van nostalgie in hun ooghoeken voelen branden. Nu zijn de ghostbusters eindelijk terug – alleen zijn Murray, Aykroyd, Ramis en Hudson in de langverwachte reboot vervangen door vier comédiennes: Melissa McCarthy (‘Spy’, ‘The Heat’ ‘Bridesmaids’), Kristen Wiig (‘Zoolander 2’, ‘Bridesmaids’), Leslie Jones (‘Saturday Night Live’) en Kate McKinnon (‘Ted 2’, ‘Saturday Night Live’). Het nieuws dat de vier nieuwe ghostbusters borsten hebben, ontketende wereldwijd een nooit eerder geziene storm van protest. De allereerste trailer, uitgebracht in maart, brak op YouTube het record van de meeste dislikes. Op Twitter kregen de vier actrices een treinlading drek over zich heen:

‘Hoe komen ze erbij om een jongensfilm te remaken met een vrouwelijke cast?’

‘Een dikke vrouw, een zwarte vrouw, en nog twee andere vrouwen. What’s next: ‘Rambo’ met vrouwen?’

‘Vrouwen verknoeien alles.’

Zelfs Donald Trump postte een Instagramvideo waarin hij van leer trok tegen de film: ‘‘Ghostbusters’ met alleen maar vrouwen? What’s going on?!’ Nu het voorwerp van die collectieve razernij eindelijk in de zalen komt, is het tijd om de vier dames zelf aan het woord te laten. Om het testosterongehalte van het interview toch een béétje op te krikken, mag ook de messcherp in het pak zittende regisseur Paul Feig (‘Spy’, ‘The Heat’) zijn zegje doen.

HUMO Dames! Ik heb de film gisteravond mogen bekijken, en het minste wat je kunt zeggen, is dat er tussen jullie vieren een erg leuke chemie hangt.

Leslie Jones «Fijn om te horen! We hoefden niet te doen alsof: het knetterde écht tussen ons. Het hielp natuurlijk dat we al langer dan vandaag goede maatjes zijn. Kate en ik kennen elkaar van ‘Saturday Night Live’, Kristen kende ik van de film ‘Masterminds’, en Melissa van die keren dat ze de centrale gaste was in ‘SNL’. We hebben het altijd uitstekend met elkaar kunnen vinden, en toen we uiteindelijk samenkwamen op de set van ‘Ghostbusters’, waren we als die vier magische stenen uit ‘Indiana Jones and the Temple of Doom’: we begonnen gelijktijdig te gloeien (lacht).»

Kate McKinnon «Al van bij de eerste cameratests merkten we dat het goed zat tussen ons: ze waren zo hilarisch dat we er koud van werden. Paul zei het ook: ‘Jullie zijn het dreamteam!’»

Kristen Wiig «Op de set ging het er heel spontaan, relaxed en niet al te serieus aan toe. Het vonkte, en ik ben blij dat die energie echt zichtbaar is op het scherm.»

Jones «We zijn natuurlijk alle vier professionele comédiennes: we voelen precies aan op welke momenten we ons eigen ding mogen doen, en wanneer we even uit het voetlicht moeten stappen om de tegenspeler te laten schitteren. Melissa vindt het bijvoorbeeld heerlijk om in het komische rollenspel de aangever te zijn. En zoals elke komiek heel goed weet, is de aangever in de sketch minstens even belangrijk als de clou.»

HUMO Paul, de originele ‘Ghostbusters’ is een regelrechte klassieker. Had je niet het gevoel dat je met deze reboot heilige grond betrad?

Paul Feig «Ik was doodsbenauwd! Toen de studio me enkele jaren geleden polste of ik interesse had om de nieuwe ‘Ghostbusters’ te regisseren, stuurde ik ze zelfs wandelen. Ik herinner me dat ik in die tijd ging lunchen met Amy Pascal, die toen nog de plak zwaaide bij Sony Pictures. ‘Waarom wil niemand die sequel van ‘Ghostbusters’ draaien?’ vroeg ze me. ‘Omdat het een klassieker is,’ antwoordde ik, ‘daar wil je niet aan raken.’ Waarop zij weer: ‘Luister, het ‘Ghostbusters’-concept is een gouden idee dat al jaren in een lade ligt te wachten. Iemand moet zich er toch aan wagen?’

»Ik dacht: ‘Ze heeft gelijk.’ Maar hoe doe je het? Zomaar een vervolg op de originele film draaien was volgens mij geen optie – en niet alleen omdat Harold Ramis intussen was overleden. Omdat het origineel al meer dan dertig jaar oud is, vond ik dat we van voren af aan moesten herbeginnen. Ik wou laten zien hoe de ghostbusters ontstaan, hoe ze hun wapens en hun outfits ontwikkelen, hoe iedereen denkt dat ze krankzinnig zijn omdat ze in spoken geloven, en hoe ze het vervolgens tot helden van de stad schoppen.

»De volgende dag zag ik tijdens mijn dagelijkse wandeling door mijn buurt het licht: ‘Wacht even, wat als ik een nieuwe ‘Ghostbusters’ zou maken – met vrouwen?’ Per slot van rekening lopen er in Hollywood genoeg grappige actrices rond. Even heb ik met het idee gespeeld om de originele ghostbusters dochters te geven, maar het moest radicaler. Vanaf dat moment zag ik de film kristalhelder voor mij.»

Melissa McCarthy «Het is een reboot, maar het mooie is dat Paul en Katie Dippold, die heeft meegeschreven aan het script, net genoeg elementen uit de originele film hebben gerecupereerd om de fans van het eerste uur te plezieren. Ik denk dat ze de perfecte balans tussen oud en nieuw hebben gevonden.»

HUMO Dames, jullie zijn het allemaal gewend om voor ‘Saturday Night Live’ grappen en sketches te schrijven. Hadden jullie inspraak in het script van ‘Ghostbusters’?

Jones «Absoluut.»

undefined

null Beeld

McKinnon «Het script was heel strak en solide, met een perfect uitgebalanceerd verhaal, afgelijnde dialogen en mooi uitgetekende personages. Maar Paul is een erg gulle regisseur: hij stond ons toe om ermee te doen wat we wilden (lacht). In de eerste take hielden we ons nog braaf aan het scenario, maar daarna gingen we gewoon onze gang. En veel van onze improvisaties zijn in de afgewerkte film terechtgekomen.»

Feig «Ik sta niet op de set met de mentaliteit van een dictator: ‘Ik weet wat grappig is en jij niet. Lees de tekst zoals die geschreven staat!’ Kijk, ik heb al die waanzinnig getalenteerde vrouwen ingehuurd: waarom zou ik die gigantische creatieve bron dan afsnijden door te gaan roepen dat ik het beter weet? Dus laat ik hen maar doen. Als zij zeggen: ‘Laat me het zo proberen,’ dan geef ik hen altijd hun zin. Zoals elke goede man (lacht).»

McCarthy «Niet alle regisseurs zijn zo vrijgevig als Paul, hoor. Wanneer ik zei: ‘Paul, wat zou je ervan zeggen als ik in de volgende take...’ Dan riep hij onmiddellijk: ‘Niet lullen! Gewoon dóén!’ En dat was goed gezien van hem, want als je hebt uitgelegd wat je wil gaan doen, is het momentum vaak al verdwenen. En mislukt het, dan gooi je de take gewoon weg en probeer je iets anders.»

Wiig «Soms liepen onze improvisaties wel uit de hand.»

McCarthy «Maar Paul liet het ook bewúst uit de hand lopen, terwijl het eigenlijk de taak van de regisseur is om alles onder controle te houden. Hij bezorgt zijn eigen vak een slechte naam (lacht).»

Jones «Ik moest wel wennen aan het trage werkritme. Bij ‘Saturday Night Live’ gaat het véél sneller. Op de set van ‘Ghostbusters’ hielden we ons soms drie dagen bezig met één enkele scène, tot we dachten: ‘Is dat hier nu nog niet gedaan?’ (lacht)»

HUMO Terwijl jullie in ‘Saturday Night Live’ soms scherpe grappen kunnen maken, houdt ‘Ghostbusters’ het bij behoorlijk braaf entertainment voor het hele gezin. Hebben jullie jezelf moeten bedwingen om niet schunniger uit de hoek te komen?

Wiig «Je weet dat er 13-jarige jongens en meisjes in het publiek zullen zitten. Dus zijn er dingen die je niet kunt zeggen.»

McCarthy «Het klopt dat we niet hardcore konden gaan, maar dat zou het niet noodzakelijk grappiger hebben gemaakt. Niet elke film hoeft bol te staan van de vuilbekkerij en de pikante grappen. Wat overigens niet wil zeggen dat we een cleane kleuterkomedie hebben gedraaid. Kijk, wat ik zo fantastisch vond aan de eerste ‘Ghostbusters’, is dat iedereen ernaartoe kon. Ik heb hem gezien toen ik kind was, mijn moeder heeft hem gezien, en intussen heeft mijn eigen 6-jarige dochter hem gezien – en ze vond hem geweldig. Ik vind dat mooi. Als je een R-rated komedie maakt, kun je wel veel scherper uit de hoek komen, maar mag een groot deel van het publiek niet binnen.»


Bah, meisjes!

HUMO De film was nog niet eens klaar, of er stak op de sociale media een storm van protest los. Hoe gingen jullie daarmee om?

McCarthy «Ik vond het allemaal heel bizar.»

Wiig «En kwetsend. En smerig, en laag, en gemeen. Ik vind het ontzettend deprimerend dat mensen anno 2016 zich nog zo vrouwonvriendelijk kunnen gedragen. Eigenlijk moeten we medelijden met hen hebben.»

McCarthy «Ik zou razend moeten zijn, maar eigenlijk maak ik me vooral zorgen om die mensen. Hoe diep ben je niet gezakt wanneer je je laat leiden door haat tegen vrouwen? Ik wens die zielen echt een aangenamer leven toe.»

Feig «Ik vond de haatcampagne erg pijnlijk en schokkend. Wat ik me niet realiseerde, is dat de eerste ‘Ghostbusters’ een buitengewoon fanatieke aanhang heeft, en die is overwegend mannelijk. Ken je dat wanneer een bende jongens aan de deur van hun clubhuis in de tuin een bordje hangen met daarop de waarschuwing ‘Meisjes niet toegelaten’? Wel, ‘Ghostbusters’ is dat clubhuis. En laten we eerlijk wezen: de eerste ‘Ghostbusters’ is ook allesbehalve een vrouwvriendelijke film: hij ademt een echte jongens-onder-elkaar-sfeer uit. ‘Ghostbusters’ vormt voor een hele generatie mannen dan ook het symbool van hun jeugd; de volwassen mannen van nu renden dertig jaar geleden verkleed als ghostbuster door de straten.

»Ik dacht in al mijn naïviteit dat iedereen het net heel leuk zou vinden als we de rollen zouden omwisselen. Maar die mannen zagen het als een regelrechte aanval; het was alsof we hun speelgoed kapotmaakten. Nu, als de reacties beperkt waren gebleven tot ‘Hoe durven jullie mijn favoriete jeugdklassieker te remaken?’, dan had ik er nog sympathie voor kunnen opbrengen. Maar uit de reacties sprak zóveel vrouwenhaat dat ik dacht: ‘Amai-amai-amai. Wat bezielt die mensen?’»

McKinnon «Ik hoop dat al die azijnpissers zo snel mogelijk naar de film gaan kijken. Ik ben zelf de strengste criticus, en ik kan je in alle oprechtheid zeggen dat ik ‘Ghostbusters’ echt geslaagd vind. Ik ben er zeker van dat veel mannen het met me eens zullen zijn.»

Jones «Ik zal je zeggen wat die mannen drijft: zelfhaat.»

HUMO Leslie, jij kreeg er extra van langs omdat je zwart bent. Je bent zelfs even gestopt met Twitter.

Jones «Ja, op een bepaald moment werd het me echt te gortig. Het leek alsof ik zeven baby’s had vermoord. En ik ben verdorie alleen maar een ghostbuster! Echt, ik had schoon genoeg van de mensheid. Nooit eerder heb ik zoveel haat geproefd, zoveel domheid ook. Ik bedoel: hoe kun je nou zo kwaad worden om een film? De ghostbusters bestaan niet echt, hè! Sorry voor de spoiler (lacht).»

HUMO Ik was niet kwaad. Ik dacht wel: ‘Pff, alweer een remake.’

Wiig «Ja, maar als het om een goede film gaat en als je om de personages geeft, wie maalt er dan om?»

undefined

null Beeld

HUMO De originele ghostbusters – behalve de betreurde Harold Ramis dan – spelen kleine gastrollen. Hoe belangrijk was dat voor jullie?

Feig «Ik vind het leuk dat de toeschouwers kunnen uitroepen: ‘Hey, daar zijn ze!’ Ik zie die gastrolletjes als troost voor de fans van het eerste uur, een kleine beloning omdat ze zijn komen kijken. Het is nooit de bedoeling geweest om hun rollen groter te maken: in dat geval bestond het risico dat ze de film zouden inpalmen en de nieuwe cast van het scherm zouden spelen. De vrouwen zijn de hoofdfiguren, punt. Vandaar dat we de oude acteurs ook pas laat in het verhaal laten opduiken. Op dat moment, zo hoop ik, zijn de toeschouwers al zo hard verliefd geworden op de nieuwe ghostbusters dat ze de originele personages zijn vergeten – en dán geven we hen die leuke miniverrassingen. Uit de testscreenings bleek trouwens dat de toeschouwers enorm blij waren met de gastoptredens – er werd zelfs luid geapplaudisseerd.»

Jones «Ik was compleet geïntimideerd door Bill Murray. Hij heeft slechts één scène, maar hij was verschrikkelijk goed. Ik stond naar hem te turen en kon alleen maar denken: ‘Damn.’»

McKinnon «Dat we zo naar hem opkijken, komt ook doordat we een gezamenlijk ‘Saturday Night Live’-verleden hebben. Bill was één van de originele leden. Mijn ouders waren dol op die show, en om dan zelf in het ‘SNL’-universum te mogen werken: ongelofelijk.»

HUMO Dat er nooit een vervolg is gekomen op de eerste twee ‘Ghostbusters’, komt door Murray. Hij wou niet.

McKinnon «Ons heeft hij wel altijd gesteund. Hij leek me erg gelukkig met het script. Anders zou hij ook niet hebben meegedaan.»

McCarthy «De oude acteurs zijn samen naar de nieuwe ‘Ghostbusters’ gaan kijken. Onmiddellijk na de screening lieten ze ons weten dat ze het eindrestultaat erg geslaagd vonden, waarna we hebben gegild van vreugde: ‘Ze vinden het goed! Ze vinden het goed!’ Dat betekende waanzinnig veel voor ons.»

HUMO Jullie zijn erg grappig in de film, maar ik heb het hardst moeten lachen met een man. Hilarisch om Chris Hemsworth de mannelijke versie van het domme blondje te zien neerzetten.

Jones «Ik wist al lang dat er in Thor een komisch genie schuilt. Hij was ooit te gast bij ‘SNL’.»

McKinnon «Maar toch, ik wist niet dat hij zó goed kon improviseren. Zijn eerste scène, het jobinterview, heeft hij bijna volledig uit zijn eigen mouw geschud. Hoed af.»

McCarthy «Hij was al zo knap, zo charmant en zo aardig. En dan blijkt dat hij nog supergrappig is ook. Ik vind het hoogst irritant wanneer een man zo perfect is (lacht).»

undefined


Sexy jumpsuits

HUMO Slecht nieuws voor de vrouwenhaters onder ons: er is een vrouwelijke ‘Ocean’s Eleven’ in de maak, én een vrouwelijke superheldenfilm. Is dat niet te veel van het vrouwelijke?

Feig «Ik heb daar geen problemen mee. Laat maar komen! Die vervrouwelijking van bestaande klassiekers mag natuurlijk geen gimmick worden, maar ik vind het een uitstekende zaak dat er nu zoveel goeie, grote en interessante rollen naar vrouwen gaan in Hollywood. God weet dat ze er al een eeuwigheid op zitten te wachten.»

McKinnon «In cursussen scenarioschrijven manen ze je altijd aan om iets te schrijven over ‘de reis van de doorsneeman’. Alsof de hoofdfiguur nooit eens een vrouw kan zijn. Pas nu begint daar een beetje verandering in te komen. Het hoofdpersonage mag al eens een vrouw zijn, en dat is nieuw. En wat nieuw is, stuit op weerstand.»

Jones «Ik vind het verbijsterend dat daar nu pas verandering in komt. Er lopen sinds het ontstaan van de mensheid toch twéé geslachten rond op de aarde? Hállo! Waarom vinden mannen het toch altijd zo verrassend dat ik, een vrouw, hetzelfde kan als zij? Is het alleen maar omdat jij teelballen hebt, dat je jezelf superieur moet vinden?»

McKinnon «We hebben dringend meer vrouwelijke rolmodellen nodig, punt. Toen ik opgroeide, had ik één grote heldin: special agent Dana Scully uit ‘The X Files’ – een wetenschapster die het paranormale bestrijdt! Het straffe was dat ze in geen enkele aflevering werd neergezet als een seksobject, hoezeer ik ook wilde dat Mulder en Scully met elkaar tussen de lakens zouden kruipen (lacht).

»Tijdens de opnames tweette Paul geregeld foto’s van ons in onze ghostbusteroutfits. Op een dag kreeg hij een foto terug van een klein meisje dat zelf in een ghostbusterpak poseerde. Toen ik dat zag, moest ik huilen. We hebben meer films nodig die meisjes kunnen inspireren.»

Wiig «Mogelijk kunnen de vrouwelijke ghostbusters de ban breken. Vier vrouwen die loosgaan zónder dat ze worden herleid tot seksobjecten en zónder dat ze in sexy jumpsuits rondhuppelen: dat is toch een krachtige boodschap voor alle jonge meisjes wereldwijd.»

Jones «Vrouwen kunnen natuurlijk ook wel bitches zijn, hè. Hopelijk spiegelen die meisjes zich niet aan onze verdorven kanten (lacht).»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234