null Beeld

Gilles Van Bouwel: 'Ik wil niet afgeschilderd worden als 'de homo''

Ons televisienajaar kan al niet meer stuk, want bij Woestijnvis hebben ze onze kijkerssuggestie (‘Besten, zou élk programma niet gewoon beter zijn met een mol?’) niet alleen geopend én gelezen, ze zijn er meteen mee aan de slag gegaan: Gilles Van Bouwel, de man die tv-kijkend Vlaanderen in ‘De mol’ tot het bittere einde in de luren legde, ondergraaft ook dit najaar uw televisieavonden. Mogen wij nu een factuur zenden?

undefined

Niet slecht voor een 28-jarige brandmanager bij Unilever – hij zal er op 9 oktober zijn laatste dag kloppen – die op de koop toe geen enkele televisie-ervaring had voor hij door kundige Woestijnvis-koppen uitverkoren werd als speerpunt van het vernieuwde ‘De mol’. Wat ze daar zagen, heeft hen blij gemaakt, en na wat geflirt heen en weer – gastoptredens in ‘Achter de rug’ en ‘Zeg eens euh’ – kreeg Van Bouwel een contract onder de neus geschoven: momenteel maakt hij in ‘Glammertime’ zijn debuut als volwaardig schermgezicht. Hoe het zijn kandidatuur voor ‘Slimste mens ter wereld’ vergaat, ziet u later deze herfst.

undefined

'Als Woestijnvis me vóór de camera wil gebruiken, mij best. Maar ik wil vooral ervaring opdoen.'

HUMO Het is blijkbaar meegevallen met dat zwarte gat na ‘De mol’.

Gilles Van Bouwel «Inderdaad, al was de angst er wel. Logisch ook, vanaf het moment dat is wist dat ik ‘De mol’ zou worden tot het moment dat de ontknoping werd uitgezonden, lééfde ik dat programma. Als dat dan wegvalt, ben je wel even bang voor wat erna komt.»

HUMO In jouw geval: ‘Achter de rug’ en ‘Zeg eens euh’. En dan moesten ‘Glammertime’ en ‘De slimste mens’ nog komen. Je bent in een oogwenk een BV geworden.

Van Bouwel «Dat woord ‘BV’ hoor ik echt niet graag. Ik voel me zo ook niet: ik zie mezelf nog altijd maar als kandidaat uit een realityprogramma, niet als een BV.»

HUMO Nu je het zegt: toen je in ‘Zeg eens euh’ naast Karen Damen en Maaike Cafmeyer zetelde, bleek dat ze je niet eens kenden.

Van Bouwel «Juist ja, zo zie je hoe relatief bekendheid is. Toen ik met Janine Bischops voor ‘Glammertime’ naar de première van ‘Callboys’ gegaan ben, dacht ik op voorhand toch ook even: ‘Oei, gaat die mij wel kennen?’ Als ik dan toch herkend word, wil ik dat het is voor iets dat ik goed kan. Omdat ik goed kan presenteren, bijvoorbeeld. Of omdat mensen me een goeie reporter vinden. Niet omdat ik ooit aan een tv-programma heb meegedaan.»

HUMO Tijdens ‘De mol’ bleek je al snel heel populair bij vrouwelijk Vlaanderen. Voor de duidelijkheid: je bent homo.

Van Bouwel «En toch is dat heel vleiend (lacht). Ik weet niet goed waaraan ik dat te danken heb, ik was vroeger nochtans een lelijke kleine.

[LOGIN_SCREEN]

»Ik ben na ‘De mol’ naar de Nacht van de Vlaamse Televisiesterren geweest, maar ik ben er uiteindelijk vertrokken om naar een verjaardagsfeestje te gaan in een voetbalkantine. En daar heb ik me ook heel goed geamuseerd. Het lijkt me belangrijk om niet te lang stil te staan bij dingen als populariteit, en vooral jezelf te blijven. Ook in ‘De mol’ heb ik nooit een rolletje gespeeld, en dat was mijn grootste sterkte. Veel mensen zeiden: ‘Gilles kan het niet zijn, want die is te veel zichzelf.’»


Ex-brandmanager

HUMO Televisie maken is een oude droom van je. Heb je daarom aan ‘De mol’ meegedaan?

Van Bouwel «Nee, het is nóóit mijn bedoeling geweest om er een carrière aan over te houden. En trouwens, hoe groot is de kans dat zoiets gebeurt? Noem eens één iemand die aan een realityprogramma een carrière heeft overgehouden?

HUMO Betty van Big Brother?

Van Bouwel «Als dat je definitieve antwoord is, begrijp je zelf ook dat het sowieso geen goed vooruitzicht was (lacht). Als je mijn voorgangers bekijkt, is de kans dat ik over vijf jaar nog iets in de media beteken vrij klein. Daarom is het mijn ambitie om nu vooral áchter de schermen te werken, zodat ik niet opbrand.»

HUMO Op je 18de wou je aan het RITS gaan studeren, maar dat mocht je niet van je ouders. Waarom niet?

Van Bouwel «Mijn ouders zitten allebei in de zorgsector. De ene is dokter, de andere kinesist. Ze hebben hun hele leven dezelfde werkgever gehad, en daardoor zijn ze nogal tegen risico’s gekant. Zij wilden me een diploma zien halen dat zekerheid bood. Dus ben ik handelsingenieur geworden, maar wel met de gedachte in het achterhoofd dat ik later nog altijd de creatieve kant kon opgaan.»

undefined

'Noem eens één iemand die aan een reality­programma een carrière heeft overgehouden?'

HUMO Wat vonden je ouders ervan toen je hen vertelde dat je ontslag zou nemen om je in de media te storten?

Van Bouwel «Ze zijn heel blij voor me, want ze weten dat ik dit al heel lang wil doen. Maar ik moet zeggen dat ik toch nog altijd een beetje teleurgesteld was in hun eerste reactie (lacht). Ze waren heel blij voor me, maar... ‘Zou je dat nu wel doen? En zou je niet eerst nog wat wachten?’ Dat soort dingen, terwijl ik toch vooral hun steun wilde voelen.»

HUMO Heb je na ‘De mol’ eigenlijk nog aanbiedingen gehad van andere bedrijven dan Woestijnvis?

Van Bouwel «Euh (glimlacht).»

HUMO Zeg gerust ja, ik zie het antwoord op je gezicht.

Van Bouwel «Aanbieding is een groot woord, hè. Laat me zeggen dat verschillende partijen hun interesse getoond hebben (lacht). Voor verschillende functies, trouwens, niet alleen in de media. Maar ik wou mijn bekendheid niet uitbuiten, ik wou tv maken. En dat kon ik bij Woestijnvis. Bovendien zeiden ze er meteen bij dat ze me over tien jaar nog bij hen wilden zien rondlopen. Dat wilde ik horen.»

null Beeld

undefined

HUMO Vergeef me de vraag, maar wat doet een brandmanager eigenlijk?

Van Bouwel «Dat heb ik mezelf ook al vaak afgevraagd (lacht). Het komt erop neer dat ik bepaalde strategieën bedenk voor merken: waar moeten ze voor staan, hoe breng je dat naar de markt, wat voor reclame hang je eraan vast… En voor de rest is het heel veel brandjes blussen. Nog altijd vaag, hè? (lacht)»

HUMO Hoe zou je jezelf in de markt zetten?

Van Bouwel «Als product? (Denkt na) Zo heb ik mezelf eigenlijk nog niet bekeken.»

HUMO Ik vraag het omdat mensen in ‘De slimste mens’ vaak tot een typetje teruggebracht worden. Philippe Geubels spreekt grappig, Jeroom is grof…

Van Bouwel «… Karen Damen is de flapuit en Tom Waes de durfal.»

HUMO En Jani is de homo. Dat kun je dus al niet meer kiezen.

Van Bouwel «Dat zou ik ook niet willen (lacht). De vraag komt dus neer op: wat is mijn USP, mijn unique sellingpoint?»

HUMO Zo zou een brandmanager het vast noemen.

Van Bouwel (denkt na) «Als ik toch iets moet kiezen, dan de neuroot: ik ben doodnerveus. Ik ga ervan uit dat ik er in de eerste aflevering al uitvlieg – deels om mezelf de teleurstelling te besparen. Tegen dan heb ik wat camera-ervaring, hopelijk helpt dat tegen de zenuwen. Momenteel krimpt mijn maag nog in elkaar als ik er nog maar aan denk.»

HUMO Hoe goed kun je met jezelf lachen? Is ook niet onbelangrijk in ‘De slimste mens’.

Van Bouwel «Ik heb zelf een vrij grof gevoel voor humor, dan vind ik ook dat ik tegen een steek of twee moet kunnen. Zelfspot is belangrijk. Maar als ik even heel eerlijk mag zijn: ik wil dus niet afgeschilderd worden als ‘de homo’. In ‘De mol’ was het ook van geen tel. Voor mij is het feit dat ik homo ben even belangrijk als het feit dat ik blauwe ogen heb. So what?»

HUMO Hoe oud was je toen je je outte?

Van Bouwel «Ik was 22, denk ik. Vrij laat misschien, maar iedereen heeft daar zijn eigen moment voor. Dat moment was ook geen groot punt van verandering voor mij: ik bleef gewoon dezelfde mens die ik al was, met dezelfde vrienden. Ik heb de behoefte niet om op een praalwagen te gaan staan in de Gay Pride Parade. Alle respect voor wie dat wel doet, maar het is niets voor mij. Ik hoef ook niet naar een homobar te gaan om me goed te voelen, dan ga ik liever met mijn vrienden op café.»


Deksel en neus

HUMO Wat moet je bereiken opdat je je nakende mediacarrière geslaagd zal kunnen vinden?

Van Bouwel «Daar kan ik nu nog geen antwoord op geven. Nog eens: mijn probleem is dat ik niets kan op dit moment. Ik begin van nul bij Woestijnvis, en ik wil vooral achter de schermen ervaring opdoen. Als ze me willen gebruiken vóór de camera, mij best. Als ik maar iets wezenlijks kan bijdragen aan de programma’s waarin ik te zien ben.»

HUMO Schrikt het je af hoe hard de mediawereld soms kan zijn? Het eerste seizoen van ‘Glammertime’ werd niet bepaald op gejuich onthaald.

Van Bouwel «Je hoort zo vaak dat het er hard aan toegaat in de media, maar mijn ervaring tot dusver is dat iedereen er erg vriendelijk is (lacht). Zo’n haaienwereld zal het dan wel niet zijn. Maar even serieus: ik wil dat ‘Glammertime’ slaagt. Ook al weet ik dat er vast ook negatieve commentaar zal zijn op mijn optreden, en dat ik het daar op dat moment heel moeilijk mee zal hebben.»

HUMO Kan je niet met kritiek om?

Van Bouwel Toch wel, maar dat neemt niet weg dat die hard kan aankomen. Nee, ik ben er zeker van dat ik het deksel nog op de neus zal krijgen.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234