null Beeld

'Girl' in de bioscoop: waar Lukas Dhont de mosterd vond

‘Girl’, het langspeelfilmdebuut van Gentenaar Lukas Dhont (27), heeft er al een ronduit indrukwekkende zegetocht op zitten: hoofdrolspeler Victor Polster (16) werd in Cannes bekroond als beste acteur, Dhont kreeg de Caméra d’Or voor het beste regiedebuut, Netflix kocht de film én hij is dit jaar de Belgische inzending voor de Oscar voor Beste niet-Engelstalige Film. Na al dat fraais mag ook ú nu dit mooie meisje in de armen sluiten, want ‘Girl’, het verhaal van een 15-jarige transgender die ballerina wil worden, opent deze week het Film Fest Gent en speelt vanaf volgende week in alle Belgische bioscopen.

Erik Stockman

'In mijn tienerjaren worstelde ik zelf met vrouwelijkheid. Daarom is deze film uit mij gekomen'

HUMO Wat is de mooiste reactie die je al hebt gekregen?

Lukas Dhont «Het fijnst is wanneer mensen me komen vertellen dat ze de hele film lang in de huid van Lara hebben gezeten, en dat ze door Lara’s ogen hebben gekeken naar haar jongenslichaam. Een mooi compliment, want dat is namelijk de bedoeling van de film.»

HUMO In de Verenigde Staten zal ‘Girl’ op Netflix te zien zijn, maar niet in de bioscoop. Is dat niet jammer voor een film die ongetwijfeld het best tot z’n recht komt op het grote scherm?

Dhont «Het was geen makkelijke beslissing, maar soms moet je toegevingen doen. Het is nu eenmaal een realiteit dat jongeren tegenwoordig liever naar het kleine scherm kijken. Het grote voordeel van Netflix is dat we meteen een heel groot bereik zullen hebben, waardoor veel transgenders en tieners die met hun identiteit worstelen de film te zien gaan krijgen. In New York en in Los Angeles zal ‘Girl’ wel één week in de bioscopen spelen: dat moet, omdat we de Belgische Oscar-inzending zijn.»

HUMO Je hebt al meermaals gezegd dat er zonder Victor Polster geen film zou zijn. Minimaliseer je zo niet een beetje je eigen talent?

Dhont «Als je ‘Girl’ ziet, is het wel duidelijk dat Victor de film draagt, zijn gezicht is 1 uur en 40 minuten lang het middelpunt van de aandacht. Oké, ik heb hem geregisseerd, in beeld gebracht en naar die formidabele vertolking geduwd. Maar toch, Victor was cruciaal voor het welslagen van ‘Girl’.»

HUMO Je zou niet zeggen dat ‘Girl’ een debuut is. De film ademt een virtuoos vakmanschap uit.

Dhont «Ik was er al erg lang mee bezig. In 2009, toen ik 18 was, las ik in een Belgische krant een artikel over Nora Monsecour, een 15-jarig meisje dat was geboren als jongen en ballerina wilde worden. Haar verhaal raakte me diep, en ik zag het als een soort teken: ik begon net aan mijn filmopleiding, en ik voelde dat ik ooit iets met Nora’s verhaal wilde doen. Uiteindelijk ben ik in 2014 echt aan de film beginnen te werken. ‘Girl’ heeft jarenlang in mijn hoofd kunnen rijpen, wat het eindresultaat beslist ten goede is gekomen.»

HUMO Je had er een onversneden melodrama van kunnen maken, maar die valkuil heb je vermeden.

Dhont «Mocht iemand ‘Girl’ een melodrama noemen, dan zou ik me beledigd voelen (lacht). Ik wilde een film maken die wel ontroerend is, maar niet sentimenteel.»

undefined

null Beeld

HUMO ‘Girl’ vertelt níét het verhaal van een coming-out. Wanneer we Lara leren kennen, is ze al bezig aan een geslachtsveranderende hormonenkuur.

Dhont «Ik was niet geïnteresseerd in het verhaal van een transgender die moet vechten om door haar omgeving te worden geaccepteerd. Lara is altijd een meisje geweest, punt. Ze zit gewoon vast in dat jongenslichaam. De beslissing om van lichaam te veranderen is allang genomen, haar vader heeft die keuze aanvaard, en de dokters en psychologen rond haar proberen haar zo goed mogelijk te begeleiden. Ik had de film kunnen ophangen aan haar beslissing om van geslacht te veranderen, en aan de reacties van haar omgeving daarop: ‘Oei, zou je dat wel doen? Is dit écht wat je wilt?’ Maar we zien in de media en in de wereld rond ons al genoeg voorbeelden van mensen die de keuze van hun kind niet aanvaarden. Ik heb daar genoeg van, en wilde een film maken waarin de personages rond Lara net heel positief staan tegenover haar geslachtsverandering.»

HUMO En toch, ondanks de warme en begripvolle houding van haar vader, gaat het mis met Lara.

Dhont «Ze wil niet alleen een meisje kunnen zijn, ze wil ook ballerina worden – die hoogste klassieke vorm van vrouwe-lijkheid, elegantie en gratie. En ze wil het allemaal nú, want behalve een transgender is ze ook een ongeduldige adolescente die in het leven veel te snel wil gaan. Het heftige is natuurlijk dat Lara blijft vastzitten in dat jongenslichaam, zelfs al heeft iedereen aanvaard dat ze een meisje is.»

HUMO Bestaat het risico niet dat ‘Girl’ te veel wordt gezien als een maatschappelijke film over transgender-identiteit? Terwijl hij zoveel méér is?

Dhont (knikt) «Zelfs al probeer ik in interviews duidelijk te maken dat ‘Girl’ ook over andere dingen gaat, de meeste journalisten blijven maar vragen stellen over het transgen-der-aspect van het verhaal. Het is natuurlijk goed dat daardoor een maatschappelijk debat over transgenders is ontstaan, maar ‘Girl’ is géén militante film. Wat ik echt wil onderstrepen, is dat ‘Girl’ in de kern gaat over de relatie tussen een vader en zijn dochter. Ik hoop dus dat mensen zich niet laten afschrikken door dat maatschappelijke debat. Tenslotte is Lara niet alleen een transgender, maar ook een opgroeiend meisje.»

HUMO Ik zag vooral een film die empathie vraagt voor iemand die anders is. Dat is moedig, want de empathie lijkt steeds meer weg te sijpelen uit onze samenleving.

Dhont «Ja, de onverdraagzaamheid neemt toe. Enórm. Ik ben zelf homoseksueel. Om nu te zien dat er in Tsjetsjenië concentratiekampen voor homoseksuele mannen worden opgericht... Het is verschrikkelijk. In Parijs, Brussel en veel andere steden komt gaybashing steeds meer voor. Ik heb het zelf al ondervonden. Ik heb tot dusver één lange relatie gehad, en hoewel we nooit fysiek zijn aangevallen, zijn we op straat wel verbaal lastiggevallen. In Gent, in Brussel, en zelfs op een heel afgelegen plek in de Provence kregen we te kampen met verbaal geweld. Dat is schrikken, hoor. Dat doet iets met je, het nestelt zich in je, je kunt het niet achter je laten. Een liefdesrelatie is sowieso ingewikkeld, en daarbovenop krijg je dan te maken met een buitenwereld die jouw relatie verwerpelijk vindt.»

HUMO Hoeveel van jezelf zit er in Lara?

Dhont «Haar drang naar perfectie, er alles aan doen om je doel te bereiken, dat zit ook in mij. En de strijd tussen mannelijkheid en vrouwelijkheid ken ik ook. In mijn tienerjaren worstelde ik met vrouwelijkheid. Ik voelde een zachtheid en een kwetsbaarheid in me, die ik heel lang probeerde te verstoppen. Toen ik op mijn 18de voor het eerst dat artikel over Nora las, herkende ik veel van mezelf in haar. Maar terwijl ik met die vrouwelijkheid worstelde, omarmde Nora net haar vrouwelijke kant. Dat is waarschijnlijk de reden waarom deze film uit mij is gekomen.»

HUMO Kom jij uit een warm nest?

Dhont «Ja, absoluut. Mijn mama en papa hebben geweldig werk geleverd (lacht).»

HUMO Ze zijn waarschijnlijk trots op je.

Dhont «Enorm. In mei zijn ze allebei meegereisd naar het filmfestival van Cannes, wat erg belangrijk voor me was. Ze hebben met eigen ogen gezien wat ik daar heb meegemaakt. Mijn ouders hebben me altijd ongelooflijk ondersteund, wat niet vanzelfsprekend was – zeker niet voor mijn papa. Een zoon die filmregisseur wil worden? Dat ligt niet voor de hand. Maar in Cannes heeft mijn papa kunnen zien dat alles goed gaat met zijn zoon.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234