'Goed volk' wint de Ha! van Humo

Sinds 1980 bekroont de Humo-redactie het beste televisieprogramma of de briljantste tv-figuur van het afgesloten boekjaar met de Ha! van Humo, een trofee die zo gegeerd is dat hij door enkele fors gebouwde bodyguards beschermd moet worden tegen grensoverschrijdend gedrag.

De gelukkigen die dit jaar de Ha! mee naar huis mochten nemen, zijn Jeroen Meus en de ploeg van ‘Goed volk’: maandag ontvingen zij in de Kruitfabriek in Vilvoorde de Ha! en de bijbehorende cheque van 5.000 euro uit handen van Guy Mortier. Drie jaar geleden moest ‘Goed volk’ het nog afleggen tegen ‘De ideale wereld’ en ‘2013’, maar het tweede seizoen van de reportagereeks waarin Vlaanderens populairste kok overal ter wereld in potten en zielen gaat roeren, trof wel raak.

Waarom? Welnu, omdat ‘Goed volk’ voor enkele van de knapste en meest ontroerende uren televisie van het voorjaar zorgde. Dan denken we in de eerste plaats aan de aflevering waarin Meus in Frans-Vlaanderen te gast was bij de vier vrijgezelle broers Verbaere, om er te leren hoe je de perfecte vol-au-vent maakt en wat de raakpunten zijn tussen de boerenstiel en de filosofie van Socrates. En in de tweede plaats aan zijn passage bij de joodse familie Hoffman, restauranthouders in Antwerpen, waar hij aan een tafeltje in de keuken het oude moedertje van het gezin voor het eerst liet vertellen over de Holocaust. Meer dan zeventig familieleden had ze toen verloren, maar ze had nooit over de calamiteiten gesproken tot ‘Goed volk’ over de vloer kwam. Typerend, want ‘het kokske’ – zoals Meus zichzelf graag omschrijft – bewijst zich in de reeks telkens weer als een erg empathisch interviewer, die in het begin ogenschijnlijk maar wat rondlummelt in en rond de keuken van de mensen bij wie hij te gast is, maar hun gaandeweg de sterkste verhalen en diepste geheimen weet te ontfutselen.

De Ha! voor ‘Goed volk’ is tevens een opmerkelijke dubbelslag voor Meus’ vaste regisseur Kat Steppe, die vorig jaar al won met haar eigen documentairereeks ‘Een kwestie van geluk’. Het is in niet geringe mate haar verdienste dat ‘Goed volk’ veel meer is dan een Vlaamse versie van het werk van Louis Theroux. Van een troosteloos bordeel in Nevada tot een van testosteron stijf staande boksclub in Havana: ze weet de sfeer telkens perfect te vatten in haar beelden vol verstilde poëzie. Beelden ook waarop Meus zelf vaak minutenlang niet te zien is, of ergens in een uithoekje mag staan kijken naar zijn gastheren en -vrouwen. Meus mag dan één van de bekendste Vlamingen van het moment zijn, ‘Goed volk’ draait in de eerste plaats rond de anderen. Ook dat mag in 2017 op tv een verademing heten.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234