null Beeld

Goede namen, slechte namen: welkom in de reputatie-economie

Het Belgische bedrijfsleven is in de ban van de internationale trend om het beleid van een onderneming af te stemmen op wat de mensen ervan denken. Reputatiemetingen? Wat moeten we daar nu weer van denken? Power to the people? Of toch veeleer: Operatie Misleiding?

David Bowie is zijn tijd altijd ver vooruit geweest, niet alleen als muzikant maar ook, zo blijkt nu, als ondernemer. Hij wist heel goed dat publieke figuren onvermijdelijk een reputatie met zich meesleuren. Wie zijn reputatie in eigen handen heeft en kan sturen in de richting die voor hem het voordeligst is, heeft een voorsprong op de rest. Toen Bowie begin jaren zeventig door puriteins Amerika tourde met zijn alter ego Ziggy Stardust, een androgyne rockster uit de ruimte, stuurde hij zijn manager, Tony Defries, steevast vooruit naar de volgende concertstad om er controverse op te wekken. Het nieuws dat een verwerpelijke Britse rocker in aantocht was, zo één die zich schminkt en vrouwenkleren draagt, zorgde voor heel wat media-aandacht en protestacties. Enkele jaren eerder hadden The Beatles nog een nationaal schandaal veroorzaakt omdat hun coiffure tot onder de wenkbrauwen kwam.

Gevolg van de Ziggy-buzz: gechoqueerde ouders, aandachtige pubers, volle zalen en hoge verkoopcijfers. Om maar te zeggen, Bowie en Defries waren reputatiemanagers avant la lettre. Lees vandaag eender welke marketingbrochure, en reputatiemanagement wordt voorgesteld als een levensnoodzakelijke business tool, een strategic asset om de gunst van de stakeholder te winnen. Wie dat advies in de wind slaat, gaat onherroepelijk ten onder. Naar het schijnt leven we intussen in een heuse reputatie-economie. Vertel het vooral voort.

Dat het ook in België menens is, bewijst de intrede van het gereputeerde Reputation Institute, de internationale autoriteit ter zake. Voor het tweede jaar op rij brengt het instituut zijn RepTrak™ Pulse Scores uit, een reputatiemeting bij vijfendertig toonaangevende Belgische bedrijven. Bijna vijftienduizend Belgen, evenveel Vlamingen als Walen, werden volgens wetenschappelijk beproefde methodes ondervraagd over de reputatie die een onderneming bij hen opwekt. Met het onderzoek meet het Reputation Institute als het ware de polsslag van de tijd. Zo blijkt 63 procent van de ondervraagden niet in staat te zijn om één bedrijf of instelling te noemen die ze vertrouwt.

Desondanks voert Colruyt voor het tweede jaar op rij de lijst autoritair aan, gevolgd door Neuhaus (van de pralines) en Spadel (van het water). Sterker is dat Colruyt uitblinkt in zes van de zeven zogenaamde reputatiedimensies, zoals werkomgeving, leiderschap, maatschappelijk verantwoord ondernemerschap en financiële prestaties. Alleen in de categorie innovatie moet het Janssen Pharmaceutica laten voorgaan. Onderaan op de lijst bengelen niet onverwacht ArcelorMittal, de NMBS en Dexia.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234