null Beeld

Gold

De hoogte van het karaat valt wat tegen.

Erik Stockman

undefined

Omdat hij het spuugzat was om altijd maar weer te worden opgevoerd als charmante gladjanus in luchtbelletjes als ‘The Wedding Planner’, ‘How to Lose a Guy in 10 Days’, ‘Fool’s Gold’ en ‘Ghosts of Girlfriends Past’, zette Matthew McConaughey in 2009 een sluitbalk op zijn romcomcarrière en besloot hij alleen nog maar echt prikkelende rollen te aanvaarden.

Een beslissing die flink heeft geloond, want dankzij topprestaties in ‘Killer Joe’, ‘Mud’, ‘Magic Mike’, ‘Dallas Buyers Club’ (Oscar voor beste mannelijke acteur in 2014!) en de televisieserie ‘True Detective’ staat hij vandaag in Hollywood bekend als een klasbak die niet terugdeinst voor ingrijpende fysieke transformaties. Zie hem bijvoorbeeld maar eens bezig in ‘Gold’: er is werkelijk geen groter verschil denkbaar dan tussen de jonge, stralende verschijning die McConaughey nog maar tien jaar geleden was, en de pafferige, kalende, kettingrokende, whisky zuipende en ietwat schlemielachtige kerel die hij in dit op feiten gebaseerde drama van regisseur Stephen Gaghan vertolkt.

Kenny Wells, zijn personage, werd door de scenaristen gemodelleerd naar David Walsh, een Amerikaanse goudzoeker die in de vroege jaren 90 in de Verenigde Staten een gigantisch mijnbouwschandaal veroorzaakte. Kenny is evenwel geen noeste gouddelver zoals Humphrey Bogart in ‘The Treasure of the Sierra Madre’, maar een zich van deal naar deal manoeuvrerende ritselaar die vanuit zijn kantoor in Reno in de weer is met telefoontoestellen, landkaarten, geologische rapporten en mijnconcessies. Al bij al giet Kenny meer whisky in zijn keelgat dan dat hij goudschilfers uit de grond haalt, maar in 1993 maakt hij met de hulp van de visionaire geoloog Acosta (Edgar Ramírez) de natte droom van elke goudzoeker waar: in een godvergeten stuk jungle in Indonesië stoot hij op een hoofdader, waarna hij een psychose op de Amerikaanse beurs veroorzaakt en in een mum van tijd stinkend rijk wordt.

undefined

'Achter het druipende gebladerte van de Indonesische jungle gaat echter maar een flinterdun verhaaltje schuil'

undefined

null Beeld

Ondanks de grondige fysieke transformatie die hij onderging – vooral die licht vooruitstekende voortand fascineerde ons – geeft de alweer met een southern drawl sprekende McConaughey niet de indruk dat hij als Kenny Wells diep in zichzelf staat te graven: dit, zo komt ons voor, is een mooi voorbeeld van een vertolking waarbij de acteur meer effect staat te putten uit prothesen en bald caps dan uit de eigen gemoedsneigingen en zielenroerselen. McConaughey is niettemin erg overtuigend: telkens Kenny zijn mondwerk opent, deinsden wij als in een reflex terug voor de doordringende whiskywalm die ons in de neusvleugels sloeg. Achter het druipende gebladerte van de Indonesische jungle gaat echter maar een flinterdun verhaaltje schuil.

Opgang, high, neergang, wroeging: in ‘Gold’ vallen de clichés als losse stenen door de geërodeerde holle schachten van de plot. En dan zie je dat regisseur Gaghan – van het nochtans meeslepende ‘Syriana’ – noch over de filmische kwaliteiten beschikt om de rocksoundtrack en de nerveuze camerabewegingen samen te smelten tot een swingende satire in de trant van ‘The Wolf of Wall Street’, noch het inzicht heeft om zijn film te verdiepen tot een boeiende studie van grensoverschrijdende hebzucht. Geen goud dus voor ‘Gold’. Hoogstens nikkel.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234