null Beeld

GP F1 van Japan: Jérôme d'Ambrosio

De Grote Prijs van België 1993: dat was de laatste keer dat een Belg tijdens een wedstrijd achter het stuur van een formule 1-bolide zat. Thierry Boutsen, toen bij het inmiddels ter ziele gegane renstalletje Jordan, gaf er na zijn thuisrace gefrustreerd de brui aan. Hij was twee weken geleden in Singapore wel één van de eersten om Jérôme d'Ambrosio te feliciteren met zijn eerste zestien officiële ronden in de sport, als testrijder bij Virgin, de nieuwe renstal van de flamboyante Richard Branson.

Zo ver als d'Ambrosio heeft sinds Boutsen alleen Bas Leinders het geschopt, in 2004 derde man bij Minardi. (Ja, liefhebbers, we weten het: in 1994 stond Philippe Adams twee keer aan de start, maar dat was uitsluitend aan zijn bankrekening te danken.)

Jérôme d'Ambrosio «Je komt er natuurlijk niet zomaar in. Je kan maar één stapje tegelijk zetten, en dat honderden keren na mekaar. Van het karting naar de Formule Renault, zo naar de GP2, en op het einde van die weg zou - zou! - ik een vaste stek in de F1 moeten veroveren.

»Maar goed, laten we het in Suzuka straks nog ietsje beter doen dan in Singapore, en daarna in Brazilië en Abu Dhabi bevestigen dat ik behoorlijk hard kan rijden, en dan zien we wel verder.»


HUMO 't Is toch allemaal een kwestie van geld in de F1?

D'Ambrosio «Je moet eerst en vooral het talent hebben, en dat heb ik. Daarna moet er inderdaad geld zijn - dat heb ik voorlopig nog niet.»


HUMO Bij Virgin zou een contract voor je klaarliggen: je mag in 2011 voor het team racen op voorwaarde dat je vijf miljoen euro aan sponsorgeld meebrengt.

D'Ambrosio «Over dat bedrag kan ik niets zeggen: mijn management is aan het onderhandelen met verschillende geïnteresseerden, en ik wil de afloop niet beïnvloeden door gekke sommen te gaan noemen. En over dat contract kan ik ook al niet te veel kwijt: het eerste wat ze je zeggen is dat alles op die paar vellen papier confidential is.»


HUMO Onderhandel je met Richard Branson zelve?

D'Ambrosio «Nee. 't Zou wel prettig geweest zijn: ik heb hem in Singapore voor het eerst ontmoet, en hij is een bijzonder joviale tiep. Je zou niet zeggen dat hij één van de rijkste mensen ter wereld is.

»Ik heb 'm trouwens gevraagd of ik een keertje mee mocht met zijn Virgin Galactic-vluchten naar de ruimte. Hij antwoordde dat hij het zal overwegen - áls ik wereldkampioen F1 word! (lacht)»



HUMO In Singapore reed je je eerste zestien ronden tijdens de vrije testritten. Was je zenuwachtig?

D'Ambrosio «Eigenlijk niet. Ik ben normaal nogal gespannen voor een race, maar de avond voordien heb ik rustig geslapen. Ik was ook te druk bezig om zenuwachtig te kunnen zijn.

»Want je moet aan zoveel denken vooraleer je in die wagen kan stappen: voor elk detail - remmen, ontkoppelen, gas geven, de banden, het parcours... - hebben ze een ingenieur in dienst die met jou alle procedures, alle opties, alle problemen overloopt. Pas als dat achter de rug is, mag je wegscheuren.»


HUMO Je hebt talent, zeg je. Heb je dat in Singapore kunnen bewijzen?

D'Ambrosio «Ja. Ik was wel vier seconden trager dan Mark Webber, maar die tijd betekent eigenlijk niet zoveel. Ten eerste omdat het circuit er nat bij lag, en ik pas het laatste kwartier met slicks kon rijden.

»Ten tweede omdat ik de laatste vier ronden perfect in het ritme zat: ik maakte geen fouten, reed constante tijden, en ben niet gecrasht - vooral dát heeft indruk gemaakt, denk ik (lacht).

»En ten derde omdat de Virgin nu eenmaal trager is dan de toppers. Vooral qua aërodynamica moet er nog veel verbeteren, en dan worden we vanzelf een paar seconden sneller.»


HUMO Je mocht in Singapore ook proeven van het jetsetleven dat met de F1 gepaard gaat: je nam als gelegenheidsmodel deel aan een modeshow. Vertel!

D'Ambrosio «Dat was nog eens een fijne avond! Echt waar, ik was véél zenuwachtiger voor dat defilé dan voor mijn race: ik daverde van de stress. Maar kom, die tien meter heen en tien meter terug op de catwalk vielen nog mee.

»Daarna, achter de coulissen, heb ik mijn ogen uitgekeken: de mooiste vrouwen ter wereld - weliswaar vier koppen groter dan ik - staan poedelnaakt naast jou te wachten op de volgende creatie die ze moeten aantrekken. Wauw!»


HUMO Is het bij kijken alleen gebleven, Jérôme?

d'Ambrosio «Helaas wel (lacht).


»In het begin had ik nog wel succes bij die juffrouwen. In hun ogen was ik een échte formule 1-rijder, hè. Tot er eentje een praatje kwam slaan: 'Voor welk team rij je? Ferrari? Red Bull?' - 'Euh nee, voor Virgin.'

»Dat vond ze al veel minder interessant. Waarop ze wou ze weten of ik die zondag dacht te winnen. 'Euh nee, want ik zal niet van start gaan. Ik ben derde rijder.' Oei, weer een tegenvaller.

»'Maar als je in de formule 1 rijdt, verdien je toch veel geld?' probeerde ze nog. Toen ik naar waarheid antwoordde dat ik met die testritten niks verdiende, is ze weggelopen.»


HUMO Arme jongen.

Bekijk een 'Smokey Donut' van Jérôme d'Ambrosio:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234