null Beeld

GP Formule 1 van Australië: Fernando Alonso

Het formule 1-seizoen is amper één Grand Prix ver, maar Ferrari heeft de touwtjes al stevig in handen: Fernando Alonso, overgestapt van Renault, was in Bahrein de snelste, voor teamgenoot Felipe Massa. Op de échte comeback van Michael Schumacher is het nog wachten: hij finishte pas als zesde. Zien we die trend in Australië opnieuw, Fernando?

Fernando Alonso «Ik vrees van niet. Met al zijn ervaring zal Michael zijn Mercedes nog een paar procenten beter gemaakt hebben. En bij McLaren, met wereldkampioenen Lewis Hamilton en Jenson Button, en Red Bull, waar Sebastian Vettel vorig jaar definitief doorbrak, zullen ze ook niet stilgezeten hebben.»

- Wat maakt rijden voor Ferrari zo speciaal?

Alonso «'t Is de enige renstal waar het merk belangrijker is dan de man achter het stuur. Toen ik na mijn tweede wereldtitel bij Renault (in 2006, red.) had gezegd dat mijn carrière nu al compleet was, reageerde mijn vader boos: 'Je mag je helm pas aan de wilgen hangen als je voor Ferrari hebt gereden.

»Dát zullen de mensen onthouden, niet het aantal titels dat je hebt binnengehaald.' Ik ben nog maar een paar maanden bij de Scuderia, maar ik moet 'm nu al gelijk geven.»

- De voorbije jaren heeft de F1 een paar schandalen moeten slikken: in 2007 was er Spygate - vertrouwelijke informatie van Ferrari kwam bij McLaren terecht - en in 2008 had je Crashgate - in de GP van Singapore crashte Nelson Piquet Jr. in opdracht van Renault-baas Flavio Briatore. Jij reed telkens voor het team dat later schuldig bevonden werd. Speelde je een rol?

Alonso «In het spionageverhaal was ik op het verkeerde moment op de verkeerde plaats - mijn jaar bij McLaren was sowieso geen doorslaand succes. Maar ik was erg blij dat ik de FIA de zaak heb kunnen helpen ontrafelen (Alonso bezorgde de internationale autosportfederatie e-mails waarin info over Ferrari werd uitgewisseld, red.).

»Crashgate was een zwaardere dobber, want Flavio is een vriend. Verder kan ik je over die zaak niks vertellen: ik weet er te weinig over.»

- Felipe Massa, die vond dat Crashgate hem de titel had gekost, heeft al gezegd dat hij niet gelooft dat jij er niks mee te maken had.

Alonso «Met de hand op het hart: ik heb er écht niks mee te maken. Wat mij betreft is er ook niets van blijven hangen tussen Felipe en mij. We werken allebei keihard om Ferrari de titel te bezorgen, punt.»

- Jij hebt nog een andere sportdroom: je wil een wielerploeg oprichten met Alberto Contador als kopman.

Alonso «Het is meer dan een droom: het is een project. Probleem is dat we van nul moeten beginnen. En dat je veel geld nodig hebt om een topteam op poten te zetten. Door de crisis is het moeilijk sponsors te overtuigen, zelfs al zouden we meteen de Tour kunnen winnen.»

- Is dat project niet eerder een postcarrièreplan?

Alonso «Helemaal niet. Als ik vandaag iemand kan overtuigen om er tien miljoen in te pompen, begin ik er meteen mee. Ik heb er al vaak met Alberto over gesproken: hij zit nog één jaar onder contract bij Astana, maar in 2011 is hij vrij. Ja, ook op dat vlak wordt 2010 hoogst interessant.»

Fernando Alonso Officiële WebsiteThe Official F1 Website

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234