GP Formule 1 van Bahrein: Michael Schumacher
Na 250 wedstrijden, 91 overwinningen, 68 polepositions en 7 wereldtitels hing formule 1-legende Michael Schumacher eind 2006 zijn helm aan de wilgen. De kampioen was moe.
En de kampioen was nog altijd volop aan het luilakken toen Ferrari-baas Luca di Montezemolo hem in augustus vorig jaar opriep om de ongelukkige Felipe Massa te vervangen, die in Hongarije een schedelbreuk had opgelopen.
Eigenlijk had hij geen zin, maar na een paar testrondjes was de need for speed weer helemaal terug. Helaas was de Duitser toen nog niet helemaal hersteld van een nekblessure - het gevolg van een motorongeluk - en kwam er van een comeback niks in huis.
Tot ouwe gabber Ross Brawn, wiens nieuwe team in 2009 de concurrentie op een hoopje had gereden, hem in november opbelde: 'Ik ga met Mercedes in zee, en we willen jou achter het stuur.' 'Jawohl!' riep Schumi, zo happig dat hij meteen een driejarig contract tekende en genoegen nam met een jaarsalaris van zeven miljoen euro (ook in de autosport is het crisis: vroeger streek hij vijf keer meer op).
En zo komt het dat de eenenveertigjarige Meister vandaag in Bahrein aan de start van het nieuwe F1-seizoen staat - zijn zeventiende.
- Welkom terug, Michael! In januari ben je 41 geworden. Voel je je nog sterk en vastberaden genoeg om jonkies als Sebastian Vettel en Lewis Hamilton af te houden?
Michael Schumacher
;»Vanochtend heb ik nog tegen één van mijn ingenieurs gezegd dat ik me als een klein jongetje voel. Ik bruis van energie en dadendrang, ik barst van zelfvertrouwen, en ik moet de eerste nog tegenkomen die twijfelt aan mijn kansen.»
- Heb je een familieraad bijeengeroepen alvorens je je beslissing nam?
Schumacher «Tuurlijk. Ik heb Corinna niet eens moeten overtuigen. Voor haar gaat mijn geluk boven alles, en toen ze zag hoe mijn ogen fonkelden bij de gedachte aan een terugkeer, zei ze meteen: 'Ga ervoor!' Zij en de kinderen (Gina-Maria, geboren in '97, en Mick, geboren in '99, red.) zijn net zo opgewonden als ik.»
- Na elf seizoenen als rijder en drie als adviseur was je deel van het meubilair geworden bij Ferrari. Hoe zwaar viel het je om de deur achter je dicht te trekken?
Schumacher «Het was zeker niet makkelijk, want ik laat veel vrienden achter bij de Scuderia, en ik neem er veel mooie herinneringen van mee. De enige reden waarom ik een comeback überhaupt in overweging heb genomen, was dat Luca di Montezemolo me na een open gesprek zijn zegen gegeven heeft. Hij had gezien hoe ontgoocheld ik vorige zomer was dat ik Felipe niet had kunnen vervangen: 'Was er bij ons een zitje vrij, ik had het je beslist gegeven,' zei-ie.»
- Ben je niet bang dat het publiek je resultaten zal afmeten aan wat je vóór je sabbatsjaren hebt bereikt?
Schumacher «Ik mag het hopen! Ik heb ook niet bij zomaar een team getekend, hè. Mercedes heeft me in het begin van mijn carrière enorm gesteund: de ideale gelegenheid om iets terug te doen. En met Ross Brawn heb ik al mijn successen behaald (Brawn was Schumachers technisch directeur bij Benetton en Ferrari, red.). In 2009 hebben zijn wagens de titel gewonnen bij de constructeurs én bij de rijders, met Jenson Button, dus er kan dit jaar maar één doel zijn: een nieuwe titel.
»Maar aan zulke dingen wil ik nog niet denken. Laat me eerst maar eens in mijn speelgoedje klimmen en rijden-rijden-rijden.»
- Ben je van plan om je sterrenstatus uit te spelen bij Mercedes? Eerder dit jaar dachten we daar al een staaltje te zien, toen je vroeg om het startnummer 3 te krijgen van je teammaat Nico Rosberg - die gedwee volgde.
Schumacher «Ach, ik heb gewoon een voorkeur voor oneven getallen (hij won zijn kampioenschappen met de startnummers 1, 3 en 5, red.), en voor Nico was het geen punt. 't Is sowieso larie dat ik een absolute nummer 1-status zou eisen, zoals je her en der hoort: het team neemt de beslissingen, niet ik. Dat was bij Ferrari zo, en het zal bij Mercedes niet anders zijn.»
- In 2010 is bijtanken tijdens de race verboden. Die regel ken jij van je begindagen: een voordeel?
Schumacher «Hm, daar ben ik niet zo zeker van. Het grote verschil is dat we allemaal met veel zwaardere auto's aan de start zullen staan. Maar een goeie startplek en een uitgekiende strategie - voor de pitstops, bijvoorbeeld - blijven minstens zo doorslaggevend.»
- Hoe schat je je de race van zondag in?
Schumacher «Felipe en Fernando (Alonso, red.) zijn de te kloppen mannen: hun Ferrari is betrouwbaar en ongelooflijk snel. De andere toppers zijn Red Bull, McLaren en wij - in die volgorde. In het begin van het seizoen zal Mercedes wellicht nog niet meedoen voor het hoogste podiumtrapje, maar lang zal het niet duren. Hoe dan ook: ik vertrek met het mes tussen de tanden.»
- Genoteerd!
(c) Motorsport Total