null Beeld

Grace Of Monaco

Zum Kotzen.

Erik Stockman

Met opengesperde ogen, het hoofd aldoor schuddend vol ongeloof, en op de duur zelfs met het licht onaangename gevoel dat de Big Whopper die we die middag hadden verorberd, er ieder moment met een grote whooop! weer uit kon komen: in die toestand zaten wij te kijken naar de openingsfilm van het festival van Cannes 2014 – zo lamzalig slecht is-ie.

‘Grace of Monaco’ neemt u bij het parelsnoer (want ja: de doelgroep van deze prent lijkt vooral te bestaan uit overmatig geschminkte chichi madammen die Paris Match lezen en gebukt gaan onder de bijouterie) mee naar het jaar 1962, toen ­Alfred Hitchcock even langsliep in Monaco (een plek die wordt omschreven als ‘een hoekje vol geluk en schoonheid waaraan je niet mag raken en waar de liefde alles overwint’) om prinses Grace de hoofdrol in ‘Marnie’ aan te bieden.

Wat meteen voor ruzie zorgt in de prinselijke slaapkamer: Hare Doorluchtigheid (Nicole Kidman, stijfharkeriger dan ooit) ziet het aanbod van Hitch best zitten, maar haar echtgenoot ­Reinier III (Tim Roth), de vorst van Monaco, kijkt maar bedenkelijk. ‘Als mensen dromen over het koningshuis, beseffen ze zelden wat dit precies inhoudt,’ horen we Hare Doorledigheid vervolgens droevig verzuchten, terwijl haar diamanttuiltjes en armsieraden meerillen van medeleven.

O, ja: als we ‘Grace of Monaco’ mogen geloven, was het niemand minder dan de prinses die in 1962 middels een gloedvolle speech tijdens een galabal van het Rode Kruis de Derde ­Wereldoorlog op het nippertje wist te verijdelen – neen, dit is geen geintje. Ach, Grace ­Kelly was in haar tijd een deftige actrice (check ‘Rear Window’), en als we de Paris Match mogen geloven (we zijn al jaren abonnee), vervulde ze haar rol als prinses indertijd met verve, en haar dochter Stéphanie bezorgde ons in de jaren tachtig menige natte droom.

Maar regisseur Olivier Dahan, van het al even ellendige ‘La môme’, zet het mens op zo’n hoge piëdestal dat we er acuut hoogtevrees van kregen. Hoogtepunt: de in een gouden glans gefilmde Kidman die onder luid aanzwellende koormuziek achter haar secretaire plaatsneemt terwijl iemand zegt: ‘Lang nadat Monaco is verdwenen, zal uw naam nog op ieders lippen liggen!’ Whooooooooooop!


Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234