null Beeld

Gratis bij elke Humo: 2 postkaarten van Anton Corbijn

'Control', Anton Corbijns meervoudig bekroonde film over het leven van Ian Curtis (Joy Division), is de openingsfilm van het eerste filmfestival van Oostende (van 5 tot 11 september) en ter gelegenheid daarvan zitten er deze week bij elke Humo twee postkaarten van Corbijn.

Redactie

We vrezen dat we onlangs het duurste interview uit de Humo-geschiedenis afgenomen hebben. Al in 1996 lag het dagtarief van Anton Corbijn zo rond de 25.000 euro, en wij mochten bijna een vol uur met hem praten - reken zelf maar uit hoeveel geld de man aan ons verloren heeft. Corbijn werkt dan ook niet met sukkels of sufkoppen: als fotograaf kreeg hij niet alleen alle beroemdheden voor zijn lens (dat kan een beetje paparazzo ook zeggen), hij wist hen vaak te vatten in volstrekt unieke beelden. Vraag maar aan - we noemen maar wat - Clint Eastwood, U2, Miles Davis of Mick Jagger.

undefined

Corbijns cv als videoclipregisseur oogt al minstens even indrukwekkend: hij maakte onder andere clips voor Depeche Mode, Front 242, U2 ('One'), Echo & The Bunnymen, Metallica, Nick Cave, Coldplay en - onze favoriet - Nirvana's 'Heart Shaped Box'. Maar dat heeft hem niet echt geholpen bij het regisseren van 'Control', zijn eerste langspeelfilm: 'Het enige dat ik door het maken van die clips geleerd heb, is wat een gaffer nou precies doet,' zegt hij. (Wij wisten het ook niet, maar een gaffer blijkt het hoofd belichting en elektriciteit op de filmset te zijn.)

'Control' vertelt het verhaal van Ian Curtis, de voorman van Joy Division die zich in 1980 verhing, net toen de groep klaarstond voor de grote doorbraak. Als één regisseur recht had om Curtis' leven te verfilmen, was het Corbijn wel, want Joy Division was zo ongeveer de eerste groep die hij met zijn foto's (en de clip voor 'Atmosphere') van een imago voorzag.

Biopics van muzikanten lopen vaak op halve en hele rampen uit ('The Doors', iemand?), maar gelukkig is 'Control' een uitzondering: 't is een goede film die de geest van de groep respecteert, al heet dé ontdekking van de prent volgens ons niet Anton Corbijn, maar wel Sam Riley. Die 27-jarige nieuwkomer lijkt niet alleen akelig veel op de echte Ian Curtis, hij speelt 'm ook zonder dat je één keer zit te dénken dat hij 'm speelt. Maar over Riley later meer, we beginnen het gesprek met het nieuws van de dag: op weg naar het interview meldde de radio dat Ingmar Bergman - net als Corbijn de zoon van een dominee - overleden is.


ANTON CORBIJN « Ik ben - helaas - nooit vaak naar de bioscoop geweest: te weinig tijd. Ik ken dus helemaal niet zoveel films, maar een gewezen assistente bezorgt me geregeld iets van Bergman: 'The Seventh Seal' ken ik bijvoorbeeld vrij goed. In het begin sprak het me niet aan, later wel: het zijn heel sterke beelden.»

Lees het volledige interview met Anton Corbijn in Humo 3495

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234