'Gravity': Sandra Bullock en George Clooney

James Cameron is een gigantische fan. Amerikaanse critici nemen zinsneden als ‘indrukwekkend’, ‘onwaarschijnlijk spectaculair’, ‘meesterwerk’ en ‘het opwindendste ruimteavontuur aller tijden’ in de mond. De film haalde aan de Amerikaanse box office al meer dan honderd miljoen dollar op – in amper negen dagen tijd, een absoluut record.

De bookmakers spreken nu al over tonnen Oscarnominaties. Moeten we de hype geloven? Is ‘Gravity’ echt zo geweldig, zo meeslepend, zo ongelooflijk spannend en zo fantastisch goed gemaakt als wordt beweerd? Het antwoord: oooooohh ja!

De premisse is simpel: twee astronauten raken op drift in de ijskoude ruimte, nadat hun spaceshuttle aan flarden wordt geblazen door een zwerm brokstukken van een ontplofte Russische satelliet. Alle contact met Houston is verbroken, de zuurstof raakt op, en de aarde is heel ver weg – en dat allemaal in fabuleuze 3D.

De film heeft jarenlang in development hell vertoefd. Pas in 2009, toen ‘Avatar’ de grenzen van de digitale magie verlegde, verkreeg regisseur Alfonso Cuarón (‘Children of Men’) eindelijk groen licht. Angelina Jolie, Naomi Watts, Natalie Portman, Rebecca Hall en Scarlett Johansson aasden allemaal op de rol van Ryan Stone, de radeloze astronaute die als een springballetje in de ruimte rondtolt, maar Sandra Bullock ging ermee aan de haal. George Clooney kreeg de tweede rol – die van missiecommandant Matt Kowalski. Wanneer we de twee acteurs ontmoeten, zien ze er nog steeds een beetje afgepeigerd uit.

Sandra Bullock «De opnames waren loodzwaar. Zonder twijfel de meest uitputtende die ik ooit heb meegemaakt.»

George Clooney «Idem dito.»

– Hoe hielden jullie het vol? Peppillen? Red Bull?

Clooney «Sandy en ik hebben samen veel aan Bikram Yoga gedaan. Dat hielp.»

Bullock «Klopt. Bikram Yoga maakt je lijf soepel en flexibel. Ik kan het iedereen aanbevelen.»

Clooney «Alle gekheid op een stokje: Sandy had het tijdens de opnamen veel lastiger dan ik. Ze werd op de set voortdurend bijgestaan door een physical coach en ze heeft zich elke dag uitgesloofd tot ze blauw zag. Respect. Zelf heb ik geen beroep gedaan op een coach; ik dronk tussen de takes door liever een flinke slok whisky – het was voor mij de enige manier om de opnamen heelhuids te doorspartelen (lacht).»

Bullock «Ik had anders ook wel zin om naar de fles te grijpen, af en toe. God, ik heb afgezien. Toen ze me vertelden dat het de bedoeling was om op de set met de meest geavanceerde draadsystemen, kranen, katrollen en harnassen te werken, dacht ik: oké, ik kan er maar beter voor zorgen dat ik vanaf dag één fysiek in topvorm ben. Ik wilde geen mal figuur slaan voor Alfonso, en dus ben ik zes maanden op voorhand keihard beginnen te trainen – en tijdens de opnamen ben ik gewoon blijven trainen, elke dag opnieuw.

»De grote uitdaging was: leren te bewegen alsof ik me in een staat van gewichtloosheid bevond. Daartoe heb ik mijn hele lijf, van nek tot tenen, als het ware opnieuw moeten leren gebruiken, tot het een soort tweede natuur werd om heel traag te bewegen en om met een soort uitgestelde fysieke reflex te reageren op alles wat er om me heen gebeurde.»

Clooney «En tegelijk moesten we wel snel blijven spreken – een netelige combinatie. Alsof je met je ene hand over je hoofd en met je andere hand in tegengestelde richting over je buik tracht te wrijven.»

Bullock «Klopt. En daar bleef het niet bij: ik moest ook nog leren werken met al die loodzware harnassen en draden die ze aan mijn lijf bevestigden. En daarbovenop moest ik natuurlijk ook nog eens actéren. Mijn personage, Ryan Stone, draagt een heel zware last mee – ze heeft haar kind verloren. Vandaar dat ze er heel erg getrokken uitziet, en mager, en zelfs een beetje geslachtsloos. Ik heb haar gestript van alles wat een vrouw vrouwelijk maakt. Eigenlijk is ze meer machine dan vrouw.»

– Je verleden als danseres heeft je enorm geholpen, heb je ergens verteld.

Bullock «Ik ben geen professionele danseres, maar ik heb wel een paar slepende passen onder de knie, en op de set van ‘Gravity’ kwam die vaardigheid me goed van pas. Ik heb ook veel gehad aan muziek: Alfonso had me een stapel cd’s bezorgd, en daaruit distilleerden we voor elke afzonderlijke scène een geschikt streepje muziek. Vlak voor de camera aan het draaien ging, zonderde ik me telkens af om even te luisteren: dat hielp om in de juiste emotionele stemming te komen. Eigenlijk gedroeg ik me heel asociaal: ik babbelde met niemand en stond meestal in mijn eentje in een hoekje met mijn headphones op.»

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234