Grensoverschrijdend kakelen en blaten: de eindejaarscitaten! (deel 2)
‘Trek eens aan mijn vinger’ haalde het overzicht dit jaar helaas alweer niet. Andere opvallende uitspraken van ’s werelds mooisten, waar al dan niet wat denkwerk aan voorafging, verzamelden wij voor u in de volgende kolommen. Doe er uw voordeel mee.
'Slááp met je gitaar. Ze heeft er de juiste vorm voor'
* ‘Ik hoor dat, als Ke$ha of Madonna een nieuwe medewerker uittesten, ze meteen met een cameraploeg binnenstappen en alles filmen. Ik ben old-school, ik geloof in samen een biertje drinken in de bar om de hoek. Maar voor de generatie van Ke$ha voelt die cameraploeg wellicht heel natuurlijk aan.’ (Iggy Pop)
* ‘Het eerste wat je ’s ochtends denkt, is meestal het waardevolste dat je die dag zult denken: je hebt er de hele nacht op gebroed, ook al was je je er niet van bewust.’ (Neil Young)
* ‘Ongelofelijk: zes maanden eerder raakte ik niet aan een lief, en nu werd ik omsingeld door een dozijn piepjonge meisjes die me betastten. De chauffeur raakte in paniek en reed weg, met alle Stones aan boord behalve ik. Ik heb me niet lang verzet en die middag is geëindigd in bed, met drie van die meiden.’ (Keith Richards over een gedenkwaardige dag in Middlesborough in 1963.)
* ‘Ik heb al meer verdiend dan Mozart.’ (Voormalig model en topdeejay Calvin Harris, de ex van Taylor Swift, verdiende tot nog toe ruwweg een kwart miljard euro. Toen Mozart in 1791 op zijn 35ste stierf, had hij een berg schulden.)
* ‘Het was wennen toen vrouwen ‘Iggy, Iggy, Iggy!’ begonnen te kreunen en ik die eerste keren dacht: ‘Wie is die vent, waarom kreunt ze verdomme mijn naam niet!?’ Maar de enige die me nog Jim noemt, is mijn moeder en die is dood.’ (Jim Osterberg over zijn alter ego.)
* ‘John was Mozart, Paul was Salieri.’ (Yoko Ono kan het niet laten: ze vergelijkt John Lennon met het genie Mozart, terwijl Antonio Salieri slechts een jaloerse derderangscomponist was die Mozart meer dwarszat dan dat hij ’m hielp.)
undefined
* ‘Alle andere groepen op dit festival zijn zwaar schatplichtig aan deze song.’ (Robert Smith van The Cure op het Bestival in Wight, vlak voor hij ‘Close to Me’ inzette.)
* ‘In het begin van mijn carrière gooiden mensen munten naar me, alsof ze wilden zeggen: ‘Ik heb 10 dollar betaald om vanavond naar jou te luisteren, maar je bent maar 5 cent waard.’ Vervolgens werd ik, toen ik optrad met The Stooges, jarenlang bespuwd. En nog later kwam de punk en werd het plots mode om álle artiesten te bespuwen. Het heeft dus lang geduurd voor ik iets ervoer dat vaagweg op succes leek.’ (Iggy Pop)
* ‘Marlon wilde een paar keer stoppen aan een burgertent om verse hamburgers in te slaan, wat enorm op de zenuwen van Michael werkte, want die wilde zo snel mogelijk vluchten.’ (Liz Taylor over die keer dat zij, Michael Jackson en Marlon Brando na de aanslagen van 9/11 samen in een huurauto wegvluchtten uit New York, met Jackson aan het stuur. Het verhaal lekte pas uit toen Taylors dagboeken na haar dood werden gelezen.)
* ‘Mijn dochter is uw grootste fan. U bent toch Taylor Swift, niet?’ (Op de luchthaven wordt actrice Scarlett Johansson aangeklampt door een Amerikaanse vrouw.)
* ‘Euh, dat was ik vergeten.’ (Joe Corré, zoon van Malcolm McLaren, ooit manager van de Sex Pistols, beweerde dat hij voor 5 miljoen pond punkparafernalia had verbrand want: ‘Punk is dood en principieel mag niets dat wordt geassocieerd met pure punk, worden gecommercialiseerd.’ In werkelijkheid had hij die hoop punkrommel al veel eerder verkocht om zijn lingeriezaak Agent Provocateur te financieren.)
* ‘Eén foto uit mijn jeugd zegt alles: mijn beste twee vrienden en ik tonen trots onze harmonica. Onze harmonica! Het was de goedkoopste uit de winkel, maar zelfs die moesten we delen, wat vaak tot ruzie leidde: ‘Nu is het mijn beurt!’ ‘Nee, jij hebt er gisteren pindanootjes in geblazen!’ We waren jong en hadden niets. Nu heb ik alles, maar ik ben oud, en mijn kinderen waarderen mijn geld niet genoeg omdat ze nooit een mondharmonica hebben moeten delen.’ (Rod Stewart)
* ‘Ik zie te veel jonge gitaristen die denken dat ze de nieuwe Jimi Hendrix of Pete Townshend zullen worden omdat ze veel effectpedalen bezitten. Dat werkt niet. Je moet eerst jarenlang slapen met een akoestische gitaar en pas daarna, als je de gitaar door en door kent, overschakelen op elektrisch. Da’s mijn raad: slááp met je gitaar. Letterlijk. Ze heeft er de juiste vorm voor.’ (Keith Richards)
* ‘Ik kende hem niet, maar ik ben een moeder, dus het mag.’ (Tijdens concerten reciteert Patti Smith in haar nummer ‘Elegie’, dat ze voor Jimi Hendrix heeft geschreven, ook de namen van ondertussen overleden vrienden van haar, zoals haar echtgenoot en producer Fred Smith, Lou Reed, Joe Strummer en de Ramones. Sinds kort vernoemt ze ook Arthur, de verongelukte zoon van Nick Cave.)
* ‘Ik werkte mee aan een rechtstreekse podcast met Arcade Fire vanuit Madison Square Garden. Al tijdens de eerste song regende het tweets: ‘Ik sta hier’, ‘Ik ben net naar het toilet geweest’, ‘Ik hoop dat ze dadelijk mijn favoriete nummer spelen...’ Ik werd er gek van! Wat is er gebeurd terwijl ik even wegkeek? Kunnen mensen niet meer genieten van het moment en er pas láter over leuteren?’ (Cineast en ex-Python Terry Gilliam)
* ‘Hij is 23, dus het was zijn verantwoordelijkheid, da’s de bottomline. Zijn slachtoffer had ook een vader.’ (Goldie, wiens zoon een levenslange gevangenisstraf uitzit voor moord.)
* ‘Ik herinner me daar niets van, maar ik was dan ook vaak stoned.’ (Zanger Ian Watkins van Lostprophets zit een gevangenisstraf van 35 jaar uit omdat hij de baby van een 16-jarige fan had misbruikt.)
* ‘We kochten 60 spins van de nieuwe Jennifer Lopez voor 3.600 dollar en 250 spins van Good Charlotte voor 17.000 dollar.’ (In de documentaire ‘Before the Music Dies’ blijkt dat platenfirma Epic/Sony wel degelijk deejays betaalde om bepaalde platen te pushen – decennialang een gerucht.)
* ‘Tegenwoordig is het uiterlijk meer dan ooit álles. Stevie Wonder en Ray Charles zouden nu geen platencontract meer krijgen: ze waren niet alleen blind, maar ook mollig en niet moeders mooiste. En wat denk je dat bonzen over Bob Dylan gezegd zouden hebben? ‘Een piepkleine Jood met een rare kop en een irritant stemmetje!’’ (Branford Marsalis)
* ‘Zelf mijn eigen songs zingen blies mijn ego op tot de vereiste proporties. Ik zou nooit hebben toegestaan dat iemand anders pronkte met mijn veren en dat ik zelf achter de schermen zou moeten blijven.’ (Neil Young in een recent uitgelekte brief uit 1969.)
* ‘Als ik me herinner dat ik mentaal gehandicapt ben, voel ik me op de één of andere manier minder gek.’ (Een zin uit het werk van Amber Jean Young, dochter van Neil.)
* ‘Het fantastische aan de groepsleden van Crazy Horse is dat we elkaar kunnen uitschelden zonder dat de vriendschap en de muziek eronder lijden.’ (Neil Young)
* ‘Ik vind dat de platenindustrie in de spiegel moet kijken en zichzelf een aantal harde vragen moet durven te stellen. Op dit moment zou een groep als U2 géén platencontract krijgen en da’s een feit!’ (Bono)
* ‘How do you keep it up for thirty years?’ (Presentatrice Loretta Schrijver wilde The Flying Pickets eigenlijk vragen: ‘Hoe slaag je erin om het touren dertig jaar lang vol te houden?’ Maar ze vroeg: ‘Hoe slaag je erin om dertig jaar lang een erectie aan te houden?’)
* ‘Ik ben zijn marionet niet. En hij mag niet namens mij krachten ontketenen die hij niet de baas kan. Ik weiger al m’n hele leven om m’n songs uit te lenen voor domme reclamespots, waarom zou ik dan toestaan dat een inhalige Fransman ze kaapt?’ (Tom Waits is woedend nadat de Franse stuntman en regisseur Bartabas zonder toestemming zestien van zijn songs heeft gebruikt in een spektakel dat verwees naar de islam en de aanslagen in Parijs. De Franse show integreert ook beelden van Jesse Dylan, zoon van Bob, die meerdere clips voor Waits heeft geregisseerd.)
* ‘Mijn doel is om Tom Waits bekend te maken bij het grote publiek.’ (Bartabas)
* ‘Neen, maar alleen omdat ik vermoed dat mijn ballen zich één seconde later ergens ter hoogte van mijn keel zouden bevinden.’ (Ozzy Osbourne, gevraagd of hij er ooit op heeft aangedrongen dat zijn echtgenote Sharon haar borsten zou laten liften.)
* ‘Eén van de avonden dat we optraden in The Marquee, kwam pianist Andy Wren op met z’n linkerbeen in het gips. Screaming Lord Sutch, de gek die wij toen begeleidden en die zich later verkiesbaar zou stellen als leider van de Official Monster Raving Loony Party, zei tijdens het optreden meermaals hoe fijn het wel was dat Andy zich ondanks de hevige pijn aan z’n been toch tot hier had gesleept. Maar na de pauze kwam Sutch op met een golfclub in z’n hand en begon hij op het been van Andy te meppen. Uit het publiek sprongen mensen die hem probeerden tegen te houden. Natuurlijk was het allemaal opgezet spel.’ (Jimmy Page, gevraagd naar zijn favoriete optreden, noemt er geen van Led Zeppelin.)
* ‘In de Filipijnen werden tot nog toe zes mensen vermoord omdat ze ‘My Way’ van Frank Sinatra slecht zongen en in Thailand schoot een man zijn buren dood omdat ze volgens hem ‘irritant’ in de tuin ‘Take Me Home, Country Roads’ van John Denver zongen’ (Fragment uit de documentaire ‘De gevaarlijkste songs ter wereld’.)