null Beeld

Gruppo Di Pawlowski: ssst, hier speelt Mauro!

De klas van Evil Superstars boert goed. Vorige week blies Tim Vanhamel het stof van zijn Millionaire, en op 21 april brengt ook zijn voormalige Evil Obersturmbannführer Mauro Pawlowski nieuw plaatwerk uit. ‘In Inhuman Hands’, een uitstekende rocker met sfeervolle bullshit op snee, is de tweede van zijn 187ste vleeswording: Gruppo di Pawlowski.

'Als ik mijn eigen nummers inoefen, val ik in slaap'

HUMO De vorige Gruppo-plaat, ‘Neutral Village Massacre’, hebben jullie bij Steve Albini opgenomen, in Chicago. Klopt het dat je deze keer hebt samengewerkt met de ex-producer van George Michael?

Mauro Pawlowski «Nee, maar we zijn wel gaan opnemen in Waimes, en dat spreek je uit als Wham! Waimes ligt in het heart of darkness van Wallonië, zelfs nog verder dan Verviers. De GAM-studio’s bestaan al sinds de jaren 70. Zogezegd vergane glorie, maar niets is minder waar. Topstudio, en zeer goedkoop. Onze producer Micha Volders had ons die aangeraden omdat het een goede plaats is om live op te nemen, wat wij het liefst doen.

»Bijna alles op ‘In Inhuman Hands’ is live opgenomen. Alleen moest ik achteraf nog een paar extra zangtakes doen. Dat komt omdat ik van de hele groep altijd het minst mijn les ken in de studio. Ik kan het niet helpen: als ik mijn eigen nummers probeer in te oefenen, val ik altijd in slaap.»

HUMO Pardon?

Pawlowski «Echt waar! Ik vind mijn eigen muziek niet per se slecht of zo, maar ik ben redelijk narcoleptisch van aard. Zelfs wanneer ik rechtstaand oefen, krijg ik – besef ik achteraf – snel een glazige blik, volg ik een voor het raam voorbijvliegende mus, en voor ik het weet schiet ik in paniek wakker: ‘Hoe kom ik in deze stoel terecht? Morgen moet ik spelen en ik moet nog zes nummers leren!’ Ter compensatie kennen de andere muzikanten altijd alles perfect: grote luxe.»

HUMO Valt daar iets tegen te beginnen?

Pawlowski «In de auto oefenen. Achter het stuur val ik niet in slaap, want daar kun je van doodgaan of iemand anders een letsel toebrengen. Dan ga ik dus een ommetje rijden en luidkeels meezingen met mijn eigen Gruppo-nummers. Soms leidt dat tot gênante situaties. Bijvoorbeeld wanneer ik voor een rood licht in de buurt van de Meir sta en keihard zing, zodat nabije wandelaars zichtbaar denken: ‘Die vindt zichzelf precies wel héél goed.’ (lacht) Het liefst zou ik dan plankgas geven en door het rood licht vlammen, maar dat kan ik ook niet maken: dan kom ik weer op een ongunstige manier in de gazet.»

HUMO ‘In Inhuman Hands’: voor een titel met slechts drie woorden is die opvallend moeilijk uit te spreken.

Pawlowski «Goed, hè? Toen ik het voor het eerst hardop uitsprak, besefte ik het ook. ‘In Inhuman Hands’: mijn eerste titel waarvan iedereen instant gaat stotteren.»

HUMO Eén nieuwe track heet ‘Van Duin Drum’. Ben je, zoals elk kind van boven de 35, fan van André van Duin?

Pawlowski «Ja, jong. Een heel straffe artiest. Maar dat die song zo heet, is toeval. We hebben op band opgenomen, maar Micha heeft geen oneindige hoeveelheid banden: af en toe stond daar nog muziek van andere groepen op. Onder meer van Stijn Segers, ken je hem? Een zeer goede muzikant uit Limburg. Op een gegeven moment zijn we wat beginnen te improviseren met vertragingen en versnellingen, en daardoor ging één zin van Stijn klinken als ‘VAAAN DUIIIN DRUUUM’. Eigenlijk zegt die iets heel anders, hoor.

»Er staan ook een paar halve seconden muziek van nog andere groepen op. Alles wat zo’n beetje melodieus klinkt, is niet van ons (lacht).»

HUMO Maurits Pauwels is je Nederlandstalige alter ego. Om je meer Maurits te voelen, zet je een hoed op. Wat doe je om in de Gruppo-sfeer te komen?

Pawlowski (verrast) «Niets. Ik bereid me nooit voor op een optreden. Ik zou daar stress van krijgen. Zelfs wanneer ik al op het podium sta, voel ik nul komma nul emotie. Hoogstens denk ik: ‘Wordt hier iets van mij verwacht, misschien?’ Maar zodra de eerste noot klinkt, kom ik in the zone. En wel metéén. ’

undefined

null Beeld

»En dat van die hoed was gewoon om te kunnen zeggen: ‘Niet memmen, ik ben nu Maurits Pauwels.’ Zoals een kind met cape en masker: ‘Ge moet niet meer komen zagen over mijn huiswerk of mijn groentjes. Ik ben nu Pietje niet meer: ik ben fucking Zorro.’»

HUMO Hoe groot zijn de demografische verschillen tussen het Maurits Pauwels-publiek en dat van Gruppo?

Pawlowski «Minder groot dan ik had gehoopt. Als Maurits Pauwels wou ik – oprecht en zonder ironie – in het circuit van MENT, StoryFM, de Nekka-Nacht en het Schlager-festival raken. Ik dacht: nu grijp ik de kans om mijn publiek uit te breiden – maar het is mislukt. Ze vertrouwden me niet. Ze dachten: ‘Weer zo’n intellectuele prankster die ons komt uitlachen.’ Onterecht. Maar ze rieken het van ver als je geen van hen bent.»

HUMO De Gruppo-song ‘No Beginning’ bevat een ode aan de in november overleden componiste Pauline Oliveros. Uit je Humo-columns blijkt ook vaak bewondering. Voel je daarnaast soms jaloezie, de puisterige, gluiperige halfzus van bewondering?

Pawlowski «Ik wil me niet evenwichtiger voordoen dan ik ben, maar dat is een emotie die me héél vreemd is. Ik zal nooit jaloers zijn op Iggy Pop omdat hij zoveel fantastische dingen heeft gemaakt. Ik denk alleen: ‘Dank u, Iggy. Mijn leven is nu beter na het beluisteren van uw muziek.’»

HUMO Je zou jaloers kunnen zijn op z’n bankrekening.

Pawlowski «Ik zou er niets op tegen hebben om rijk te zijn. Maar ik doe geen moeite om het te worden, dus zo acuut nodig zal het blijkbaar niet zijn. Ik ken veel collega’s die veel meer geld hebben en die veel verder staan in hun carrière. Meestal ben ik gewoon een werknemer van hen: dat is ook een manier om in de buurt van het geld te blijven (lacht).»

HUMO In een vorig interview zei je me dat je actief op zoek gaat naar afbrekende kritiek over jou op het internet. Wat is de laatste brok venijn die je hebt gelezen?

Pawlowski «Ze blijven me zelden bij. Maar ik googel mijn naam nog altijd. Heel interessant. Vroeger moest je je al verkleden als orthodoxe jood en je tussen de mensen mengen om te weten wat ze van je vinden. Dan is het nu makkelijker. Ik weet nu dat sommigen mij van de hond gescheten vinden. Goed! Niet dat dat altijd even leuk is, maar het is beter dan kritiekloos door het leven te gaan. Je door iedereen geliefd wanen: dat kan niet goed zijn voor een mens.»

HUMO Toen je twee maanden geleden je allerlaatste concert als dEUS-gitarist speelde, was dat overal groot nieuws. Het ernstige ‘Het journaal’ heeft er toen mee geopend. Vond je dat zelf ook niet een beetje overdreven?

Pawlowski «Nee. Ik heb er geen problemen mee om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Ik kan goed tegen de Starende Mens. Populariteit is niet mijn levenslot, daar is mijn karakter te weerbarstig voor. En te populair zijn is, zoals ik net zei, toch niet goed voor een mens. Maar ik heb wel ondervonden dat, mocht ik het écht willen, ik tamelijk makkelijk populair zou kunnen worden. Ik heb het in mij. Alleen mijn karakter zorgt ervoor dat het er niet uit komt.»

HUMO Terug naar ‘In Inhuman Hands’. Mijn zoon van drie kruipt onder de zetel wanneer die plaat opstaat. Vooral ter hoogte van ‘Cum Sympa 1 & 2’.

Pawlowski (lacht) «Oei. Maar dat maakt hem hard. ’t Is het popequivalent van hem ’s nachts alleen een donker bos in sturen terwijl jij, gecamoufleerd en achter een boom, rare exotische dierengeluiden zit te maken. Het zal hem sterken. Als je hem blijft blootstellen aan ‘In Inhuman Hands’, wordt hij later een soort combinatie tussen Tarzan en Mr. Spock: hoogbegaafd én sterk op de natuur gericht.»

HUMO Op welke van jouw vele incarnaties reageren je eigen dochter en zoontje het best?

Pawlowski «Op al mijn soorten muziek reageren zij met totale onverschilligheid. Als ik thuis een eigen liedje opzet, zie je hen hoogstens kijken: ‘Is dat nu de vent naar wie wij moeten luisteren?’ En: ‘Verdient die híér zijn geld mee?’»

‘In Inhuman

Hands’ verschijnt

op 21 april bij Stahlmus.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234