Guy Mortier wordt adviseur van De Vijver, Jan Stevens algemeen manager Humo

Guy Mortier wordt vanaf 1 juni adviseur bij De Vijver. Mortier gaat Wouter Vandenhaute en Erik Watte helpen bij het uitbouwen van de groep. De Vijver verwierf midden vorige maand de SBS-zenders, VT4 en VijfTV.

Bij die overname stapte de Finse mediagroep Sanoma mee in De Vijver, en houdt nu een derde van de aandelen aan, net als Corelio en het management Erik Watte/Wouter Vandenhaute. De Vijver is nu voor 100% eigenaar van zowel DesertFishes (Woestijnvis, deMensen(40%)) als de SBS-zenders als Humo.

In de nieuwe constellatie wordt Jan Stevens, die in februari ontslag nam als netmanager van Canvas, algemeen manager van Humo. Hij krijgt de volledige verantwoordelijkheid over de uitbouw van Humo binnen de nieuwe groep.

Guy Mortier «Na meer dan 40 jaar Humo lijkt het me boeiend om aan een nieuw hoofdstuk te beginnen. Het creatieve verhaal van Woestijnvis en De Vijver heeft me altijd geïntrigeerd; daardoor heb ik ook een persoonlijke band opgebouwd met de belangrijkste creatieven en met de leiding van het bedrijf.

»We staan, denk ik, voor een kans en een uitdaging van jewelste: namelijk, de kwaliteit die in De Vijver is samengebracht - Woestijnvis en Humo- niet alleen verder uit te bouwen en te laten bloeien, maar ook over te brengen op een heel nieuw gegeven: twee commerciële (!!), nog helemaal volgens de eigen normen in te vullen nieuwe televisiezenders.

»Ik vind het een unieke kans, en een maatschappelijke opdracht, om hier iets heel moois van te maken. Ik heb er in elk geval veel zin in.»

Jan Stevens «Na mijn vertrek bij Canvas wou ik eerst rustig rondkijken en zien wat er op me afkwam. Dit voorstel heeft me aangenaam verrast. Het gaat uit van een groot vertrouwen over mijn parcours van de voorbije jaren. Zowel Humo als De Vijver staan op een kruispunt, en kunnen meewerken aan de uitbouw van dit verhaal voelt toch een beetje aan als een cadeau.

»De Vijver is sinds kort een volwaardige mediagroep geworden en staat aan het begin van een heel nieuwe episode in zijn bestaan. Dit voelt heel erg aan als het juiste moment. Daar bovenop evolueren de klassieke media enorm snel op dit moment en worden alle spelers gedwongen om over hun toekomst na te denken. Dit zijn zéér boeiende tijden voor iedereen die door media gepassioneerd is.»

Wouter Vandenhaute «We hebben in vrij korte tijd de stap gezet van een productiehuis (Woestijnvis) naar een mediagroep. Het is een logische keuze binnen het snel evoluerende medialandschap. We willen een volwassen groep worden, maar tegelijk de spirit en de basiswaarden van Woestijnvis behouden. Het talent en de ervaring van Guy Mortier, die meer dan veertig jaar heeft meegedraaid in print, radio en televisie, en die de hele media-evolutie in Vlaanderen vanop de eerste rij heeft meegemaakt, zullen daarbij van grote waarde zijn.

»De komst van Jan Stevens als algemeen manager Humo past ook in de visie van de nieuwe groep. We willen de vlakke en onafhankelijke structuur, die voor een creatieve omgeving succesvol is gebleken, doorzetten. Humo, DesertFishes en SBS moeten op zich staande entiteiten zijn binnen De Vijver, die elk hun eigen groei kunnen ontwikkelen. Jan Stevens heeft bij Canvas ruimschoots bewezen dat hij op een heel eigen manier de creatieve bouwstenen kan verzamelen om een sterk merk uit te bouwen.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234