null Beeld

Hannah Arendt

Een deftige, maar ietwat saaie introductie tot leven en werken van de beroemde Duitse fi- losofe.

Erik Stockman

In het begin van de jaren 60 woonde Hannah Arendt het proces bij van nazikopstuk Adolf Eichmann, één van de architecten van de Holocaust.

Arendt schreef achteraf in The New Yorker dat Eichmann geen gehoornd monster was, zoals zovelen graag dachten, maar een nogal saaie bureaucraat die gewoon bevelen had opgevolgd – een omstreden conclusie die haar zeker in Joodse kringen allerminst populair maakte.

Regisseuse Margarethe von Trotta, die lang geleden furore maakte met enkele politiek geladen drama’s (‘Die verlorene Ehre der Katharine Blum’, ‘Die bleierne Zeit’), heeft die cruciale periode uit Arendts leven nu verfilmd – maar dan op zo'n gortdroge manier (check hoe ze de camera steevast braafjes van links naar rechts laat glijden) dat we de helft van de tijd zaten te knikkebollen.

Toch heeft ‘Hannah Arendt’ ook iets begeesterends: haar magnum opus ‘De banaliteit van het kwaad’ heeft het eerstvolgende nummer van Men’s Health zelfs van de eerste plek op onze to read-lijst verdreven.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234