null Beeld

Hans Otten: 'Een matras met sensoren die, euh, bedactiviteit meten'

Of we binnenkort kunnen trouwen met seksrobots of eeuwig zullen voortbestaan als robotklonen, valt nog af te wachten, maar bepaalde wetenschappelijke en technologische trends vallen wél al te voorspellen. En dat is precies wat Lieven Scheire doet in ‘Kan iedereen nog volgen?’, een fonkelnieuwe quiz waarin hij bekend Vlaanderen in zijn glazen bol laat kijken. Het idee komt van Hans Otten, vroeger bekend als presentator, nu hoofd programmaontwikkeling bij Warner Bros België.

Katrien Depecker

HANS OTTEN «Anderhalf jaar geleden begon het me op te vallen dat nieuwsplatformen steeds meer aandacht hadden voor technologische innovaties — denk aan Elon Musk met zijn elektrische auto’s en superraketten. Al die razendsnelle technologische ontwikkelingen vallen haast niet te bevatten, en ik moet zeggen dat ik er ook een beetje bang voor ben. Volgens Lieven is die vrees ongegrond: ‘Wíj zijn nog altijd degenen die de computer aan- en uitzetten.’ Terwijl ik meteen doemscenario’s zie: ‘Wat als een robot geprogrammeerd is om elke ochtend koffie te zetten, maar dat de kinderen de stekker van het koffiezetapparaat uittrekken. Zal die robot er dan alles aan doen om alsnog koffie te zetten, desnoods door de kinderen af te maken?’ (lacht) Maar voor mijn eigen gemoedsrust ben ik geneigd om Lieven te geloven.»

HUMO Hoe ziet de quiz eruit?

OTTEN «Er zijn vijf rondes en een finale. We beginnen met ‘De ronde van de toekomst’, waarin Lieven met een knullige powerpointpresentatie vooruitblikt naar een bepaald jaar in de toekomst. De panelleden moeten de weetjes aanvullen: ‘In Scandinavië wordt er in 2025 niet meer betaald met...’ Daarna volgt ‘De prijzenkast’, een ronde met de gekste gadgets. Neem nu de matras tegen overspel.»

HUMO Pardon?

OTTEN «Er bestaat een prototype van een matras waarin sensoren zitten die geactiveerd worden door, euh, bedactiviteit. Gebeurt dat, dan krijgt de partner een melding op de smartphone en kan hij of zij die activiteit gedetailleerd volgen: het aantal stoten per minuut, drukpunten die gebruikt worden op de matras...»

HUMO Is dat geen inbreuk op de privacy?

OTTEN «Het kunnen natuurlijk ook de kinderen zijn die op- en neerspringen (lacht). Met onze privacy zitten we op een point of no return, denk ik. Tien jaar geleden zaten we al in een Big Brotherachtige maatschappij, en het wordt steeds erger.

»Maar terug naar de quiz! Er is ook een woordenspel in augmented reality — met welke woorden kan je een innovatie omschrijven? — en in het ‘Waar of niet?’-lied moeten de panelleden uitmaken of Lieven al dan niet een hoax bezingt, en in de laatste ronde ‘Vroeger was de toekomst beter’ blikken we met archiefbeelden terug op wat mensen destijds dachten over de komst van bijvoorbeeld het internet. In de finale, ten slotte, voeren de twee beste deelnemers een strijd op leven en dood in een virtual realityspel. De verliezer wordt opgegeten door een draak of valt in een ravijn, de winnaar mag met de gadgets uit ‘De prijzenkast’ naar huis.»

HUMO Wanneer wist een uitvinding je nog te verbazen?

OTTEN «Toen we het programma begonnen te maken, zijn we gaan praten met het Belgische Imec, het grootste Europese onderzoekscentrum voor nano-elektronica en digitale technologieën. Ze ontwikkelden toen een kankerchip, en binnenkort ís die er ook: in een kwartier kan je met een bloedstaal opsporen of iemand kanker heeft of niet! Lieven zegt altijd: ‘Binnenkort gaan wij niet meer naar de dokter, maar belt de dokter óns.’ Dat is toch wel straf.»

HUMO En wat zou er nog moeten uitgevonden worden?

OTTEN «Teleportatie! Nooit meer in de file hoeven te staan of door de regen wandelen: dat zou wel tof zijn.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234