Hansel & Gretel: Witch Hunters

Geen idee waar júllie gisteren uithingen, beste vrienden en vriendinnen, maar wij hebben samen met onze intiemste vrienden (Iejoor, Teigetje) in de living één van onze beruchte meesterwerk-o-thons gehouden.

Op één avond hebben we er het magische ‘Holy Motors’ van Leos Carax, Bergmans ‘Wild Strawberries’, Rafelsons ‘Five Easy Pieces’ en (twee keer na elkaar) Tarkovsky’s ‘Offret’ doorgejaagd – zálig. Maar wacht!

Ga nu alsjeblief niet denken dat uw dienaar uitsluitend dweept met de pronkjuwelen uit de filmgeschiedenis. Zo af en toe kunnen we er intens van genieten om in de Kinepolis achterover te leunen en onszelf onder te dompelen in een film die de volgende ingrediënten bevat: een tot de tanden bewapende, in een onmetelijk coole leren outfit gestoken held die ‘Burn them all!’ brult, grenzeloos goedkope 3D-effecten waarbij allerlei scherpe voorwerpen je in het gezicht slingeren, een karikaturale, boosaardige slechterik met stoppelbaard, een razend knappe dame die door toedoen van digitale effecten in luttele seconden verandert in een afstotelijke heks, en – de hormoonhuishouding wil ook wat - een stevige portie bloot.

Deze heeft het allemaal, en nog veel meer. Formeel gezien hoort ‘Hansel & Gretel: Witch Hunters’ thuis in het rijtje van de verblockbusterde sprookjes en mythes (zie ook: ‘Abraham Lincoln: Vampire Hunter’, ‘Snow White and the Huntsman’, ‘Van Helsing’), maar dehekszijdank ligt het fungehalte hier een stuk hoger dan in bovengenoemde gedrochten.

De Noorse regisseur Tommy Wirkola (van de hilarische nazizombieflick ‘Dead Snow’) heeft het u welbekende sprookje (Hans en Grietje verdwalen in het bos, duwen de heks in de oven, en leven nog lang en gelukkig) van de gebroeders Grimm getransformeerd in een kinetische en lichtjes belachelijke over-de-top-actieprent met een verrassend hoge gore & slime-factor.

Na de flitsende peperkoekenhuisjesproloog blijken Hansel en Gretel (met veel zin voor camp vertolkt door Gemma Arterton en Jeremy Renner) te zijn opgegroeid tot twee nietsontziende premiejagers die tegen fikse betaling uw dorp van heksen komen zuiveren (grappig detail: Hansel heeft aan de snoepgoedscène een ernstige vorm van diabetes overgehouden).

Twee fijne vondsten willen we u niet onthouden: zo drentelt Hansel rond met een schiettuig dat het midden houdt tussen een retro-donderbus en een semi-automatisch machinegeweer, en racen de heksen door de bossen op supersnelle bezems die een beetje lijken op de speeder bikes uit ‘Return of the Jedi’. Verder komt in de loop van het verhaal ‘de vossenheks van Antwerpen’ ter sprake: hm, wie zouden ze bedoelen? Ook de dialogen deden ons geregeld schudden van het lachen:

- Tegen de volgende bloedmaan hebben de heksen twaalf kinderen nodig!

- Hoeveel hebben ze er nu?

- Elf.

- Wacht even... Dat zijn er bijna twaalf!

Een mens kan hier eigenlijk alleen maar uit concluderen dat de tekstschrijvers in Hollywood tegenwoordig alleen nog maar dialogen schrijven voor idioten, maar goed, het is zoals Dostojevski schreef in ‘De idioot’: een mens lacht met de onnozelste dingen. Voeg daaraan toe: een trol die de naam Edward draagt, een flinke dosis exploderende hoofden en rondzwiepende ingewanden, een lekker hoog tempo (in tegenstelling tot ‘The Hobbit’ dendert deze film tenminste vooruit!) en de mooi meegenomen blote kont van Pihla Viitala, en u begrijpt waarom hierboven drie sterren staan te fonkelen. Nee, Tarkovsky it ain’t, maar wie uit is op een stevige brok zalige onzin: volg de broodkruimels naar de dichtstbijzijnde Kinepolis.

Bekijk de trailer:

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234