null Beeld

Harper Simon (zoon van Paul)

Op zijn vierde zong Harper Simon op de Amerikaanse televisie samen met papa Paul het liedje 'Bingo' in een uitzending van 'Sesamstraat'. Als tiener speelde hij gitaar tijdens de 'Graceland'-tour. En dan werd het meer dan een decennium stil rond Harper.

undefined

In 2000 was er het titelloze debuut van zijn postpunkgroepje Menlo Park, maar het zou bij die ene plaat blijven. En nu, in het jaar 2010, is Harper Simon weer boven water met zijn solodebuut, een titelloze plaat met tien mooie liedjes waarmee hij zich evenwel niet uit de schaduw van zijn beroemde vader weet te spelen.

De lijst van gastmuzikanten is overigens een soortement who's who van de huidige muziekscène, én die van veertig jaar geleden: Charlie McCoy op de mondharmonica, Al Perkins op de dobro, Dylan-producer Bob Johnston achter de knoppen, en Inara George (dochter van Lowell), Petra Haden (dochter van Charlie), en Sean Lennon aan de microfoon. Ook vader Paul leverde een paar gastbijdragen.


HUMO Hoe vaak heb je naar adem moeten happen als je tijdens de opnames zag wie er allemaal rond je stond?

Harper Simon «'t Was bij moment best adembenemend, ja, want ik ben een grote fan van al die mensen. Ik heb mezelf af en toe even in de wangen moeten knijpen.»


HUMO Moet je je inhouden om niet voortdurend vragen te stellen over de legendarische opnames waar ze bij betrokken waren?

Simon «Nee, hoor (lacht): ik hou me niet in. Ik héb de hele tijd vragen gesteld. Meestal tijdens de breaks. En soms hoefde ik niet eens mijn mond open te doen, Bob Johnston vertelt bijvoorbeeld non-stop over zijn gouden dagen.

»De Nashville-gasten heb ik wel veel vragen gesteld. Zij komen uit een ander, magisch tijdperk. Ze hebben op dozijnen klassieke platen gespeeld, maar die jongens bekijken het zo niet - voor hen is het allemaal gewoon werk. Nashville is a cool town, en de studiomuzikanten behoorden tot de beste ter wereld. Ze speelden vaak drie sessies per dag, en ze waren simpelweg niet onder de indruk van de grootheden met wie ze samenwerkten. 's Morgens speelden ze op de een of andere traditionele countryplaat, en 's middags hadden ze een sessie met Leonard Cohen, maar die vonden ze niet noodzakelijk specialer. En ze hadden allemaal in de studio gezeten met Bob Dylan, alleen herinnerden ze zich daar niet veel meer van: all in a day's work

Het volledige interview vindt u in Humo 3635 van dinsdag 4 mei 2010.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234