null Beeld

Haruki Murakami - After Dark

'After Dark' (Atlas) is het meest filmische boek van de Japanse grootmeester Haruki Murakami. Een camera zwenkt boven een nachtelijke grootstad, volgt de verduisterde skyline en het oplichtende wegennet, en registreert het gewemel en gewriemel: 'Het gonzen van de stad rijst als een constant aangehouden basnoot naar ons op - vlak, monotoon, maar zwanger van dingen die nog te gebeuren staan.' Een nacht lang zoomt de roman in op een handvol stadsbewoners: Mari , een meisje van negentien dat de nacht niet thuis wil doorbrengen; haar zusje Eri , die zich in haar slaapkamer verschanst en haar dagen verslaapt; de trombone spelende student Takahashi ; de gewezen catchster Kaoru , die aan de kost komt als receptioniste van het rendez-voushotel Alphaville; en een IT-specialist in maatpak, in wie een soort Japanese Psycho blijkt te schuilen.

'After Dark' zapt van het ene leven naar het andere, tot die elkaar - gestuurd door de willekeur van de nacht - raken, besmetten en veranderen. Het mag niet verbazen dat Murakami, verkenner van het grensgebied tussen droom en werkelijkheid, zich bijzonder in zijn sas voelt in het hart van de nacht. Het uur tussen hond en wolf is een woekering van geheimen van het duister: tot tweemaal toe blijft een spiegelbeeld aanwezig nadat de zich spiegelende persoon de kamer verlaten heeft, personages klagen dat hun stem niet klinkt als de hunne, er wordt geprobeerd te achterhalen 'hoeveel soorten schaduwen er zijn en hoe die werken'. Het in verwarring badende l'heure bleue biedt een blauwdruk voor de onzekerheid en schone schijn die de mens elk uur van zijn leven vergezelt. De onbewogen beweger van al deze onirische bespiegelingen is de slapende Eri, die zich in twee over elkaar schuivende werkelijkheden lijkt te bevinden.

Alle romans van Murakami slopen de muren tussen echt en verzonnen, vervreemding en vertrouwen. Ook in 'After Dark' worden oorzaak en gevolg met veel genoegen losgekoppeld, tot een plaats ontstaat 'waar onze logica niet de minste invloed heeft' . Wat niet rationeel te benaderen valt, wordt onder de pen van Murakami puur, mooi en spannend. Bovendien belaadt hij zijn romantische escapisme met een tegendraadse politieke kracht: 'After Dark' schetst de nachtkant van de geordende Japanse maatschappij, de ommekant van de medaille van het economische wonder van de Japanse technologie. De personages in 'After Dark' zoeken een alternatief voor een leven als naamloos radertje in de Japanse machine.

Aan het eind van de roman gloort de dageraad en maakt de stad zich op om de orde te herstellen. Maar de slotzinnen zijn bedrieglijk geruststellend: 'De nacht is nog maar net veranderd in de dag. Tot de volgende duisternis valt, is er nog tijd.' Om de heerlijk schichtige bewegingen van de volgende nacht voor te bereiden.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234