null Beeld

Haruki Murakami - Luister naar de wind / Flipperen in 1973

‘Keukentafelromans,’ zo noemt Haruki Murakami zijn eerste twee boeken liefdevol in de inleiding van ‘Luister naar de wind’. Ooit was de Japanse succesauteur ook maar een ploeterende beginneling, die ’s nachts aan de keukentafel schreef omdat hij overdag de kost moest verdienen met een ‘echte’ job.

mke

Indertijd gold Murakami’s sobere stijl als niet minder dan een revolutie binnen de Japanse literatuur. Vandaag hoeft u zijn eerstelingen niet per se te lezen voor de grote literaire vernieuwingen, wel voor het ontzagwekkende talent dat Murakami daarin al geregeld etaleert. Zeker zijn debuut heeft meer weg van een patchwork van associatieve gedachten dan van een echt samenhangend geheel.

Toch hoefden we de flap niet te lezen om te weten dat we twee Murakami’s in handen hadden – in het geval van ‘Flipperen in 1973’ zelfs een heel goede. Beide romans worden bevolkt door dolende, mannelijke twintigers, intelligent maar onbeholpen, die de leegte vullen met bier, filosofie en flipperen. De gebroken, stugge meisjes die hun pad kruisen, lijken zelfs zo weggewandeld uit ‘Norwegian Wood’.

Maar het is vooral wat er onder dat verhaaloppervlak schuilt, dat de briljante hand van Murakami verraadt. In de bijzonder interessante inleiding vertelt de schrijver over zijn zoektocht naar een nieuwe, uitgebeende schrijfstijl, ontdaan van alle franjes. Die stelt hem, zelfs als debutant, in staat om ingewikkelde concepten als tijdsbesef en bewustzijn op een bevattelijke manier recht in de hersenpan van de lezer te planten. Die beweging werkt overigens ook in de andere richting: een fragment over een banaal voorwerp als een flipperkast krijgt de allures van hoogstaande literatuur.

Voor wie zich afvraagt of de grootmeester toen al zo’n lachebekje was, of dat met de jaren is geworden, biedt deze dubbele uitgave het verlossende antwoord: Murakami – of toch zeker zijn werk – is altijd al doordrongen geweest van een onpeilbare weemoed. In het beste geval schurkt die weemoed van het ene personage heel even aan tegen die van het andere. In het beste geval.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234