'Heart to Mouth': de nieuwe elpee van LP

Jarenlang was ze vooral actief achter de schermen van de muziekindustrie en schreef ze songs voor anderen, voor popsterren als Rihanna en Christina Aguilera. Tot Laura Pergolizzi, alias LP, twee jaar geleden zelf een wereldhit scoorde met ‘Lost on You’, een nummer over haar ex-vriendin. ‘Ik kan me geen dag voorstellen zonder dat ik aan een song zit te werken.’

'Ik ben de meest ouderwetse songschrijver die je je kunt inbeelden'

Haar nieuwe plaat ‘Heart to Mouth’ is al haar vijfde, maar haar eerste sinds ‘Lost on You’. Haar praatstem is zwaar en streetwise, en doet denken aan die van Cher, voor wie Pergolizzi in een vorig leven ook nog songs heeft geschreven. We zitten aan een tafeltje in een hotel in Brussel en ze ziet eruit als de liefdesbaby van Janis Ian en Bob Dylan: onder een donkere bos krullen bungelt een zilveren kruisje als oorhanger. Ook dat andere uiterlijke handelsmerk van LP, haar platte borstkas met daarop een getatoeëerd piratenschip, is goed zichtbaar, dankzij een diep uitgesneden T-shirt.

Laura Pergolizzi «Vroeger kon ik mensen wel in hun gezicht slaan als ze me op het hart drukten dat in het leven alles om de reis draait, en niet om de bestemming. Uit de weg, I wanna get there, kon ik alleen maar denken. Maar ik heb dat schip uiteindelijk op mijn borst laten tatoeëren omdat ik al die mensen tóch gelijk moest geven: life is what happens while you’re busy making plans. Ik heb een hele hoop shit moeten doorploeteren om hier te raken. En ik ben dus ook altijd bereid geweest om mijn mening te herzien (lacht).»

HUMO In de song ‘Die for Your Love’ op ‘Heart to Mouth’ zing je: ‘At least I’m going to heaven.’ Impliceer je daarmee dat je geliefde naar de hel moet?

Pergolizzi «Nee, integendeel. Ik zou sterven voor haar liefde, en mijn liefde voor haar is zo groot dat ik vast en zeker in de hemel beland. Ik bedoel dat dankzij deze relatie mijn plekje in de hemel verzekerd is. Weet je, het muzikantenleven is een eenzame bedoening. Je staat op een podium, zegt al je hi’s en byes en dan zit je weer alleen in je hotelkamer. Na het succes van ‘Lost on You’ tourde ik de wereld rond. De plaat die ik in die periode heb geschreven, is een liefdesbrief aan mijn nieuwe vriendin geworden.»

HUMO De slotsong ‘Special’ gaat wel over je beste vriend, die eind 2016 werd vermoord in Mexico City. Wat is daar gebeurd?

Pergolizzi «Eén of andere crimineel uit het drugsmilieu kon het niet verdragen dat zijn vriendin te veel aandacht besteedde aan mijn vriend, die een redelijk bekende acteur was. Hij besloot hem daarom een kogel door z’n kop te jagen. Ik had eerder al mijn beide ouders verloren aan een ziekte. Maar dit was helemaal anders, zo onverwacht – ik beschouw zijn dood nog altijd als een freak accident. De moord op die vriend heeft me doen beseffen wat voor een onveilige plek deze wereld is.»

HUMO Veel mensen denken dat je een man bent als ze voor het eerst je foto zien. Stoort dat je?

Pergolizzi «Nee. Het stoort me wél dat ik mezelf ergens moet onderbrengen. Toen ik jonger was, ervoer ik die ergernis nog meer. Ik voel me nu beter in mijn vel als vrouw dan vroeger. Tien à twaalf jaar geleden kozen enkele vrienden van me voor een geslachtsverandering, en toen heb ik ook even gedacht: misschien is dat een optie. Maar ik heb het niet gedaan, wat alleen maar wil zeggen dat ik me toen al meer fluïde voelde, al bestond die term nog niet. Mijn vrienden voelden zich wél heel duidelijk het andere geslacht dan dat waarmee ze geboren waren, want ze kozen voor een operatie toen dat helemaal nog niet zo bespreekbaar was als nu.»

HUMO Je hebt lang songs voor anderen geschreven. Sommige songs van Beyoncé hebben tot vijftien songwriters in de credits. Ik vind dat minder gracieus dan die goeie ouwe Brill Building-duo’s van weleer: Carole King en Gerry Goffin, om er maar één te noemen.

Pergolizzi «Er is véél mystiek verloren gegaan, allemaal door het samplen. Ik heb ‘Cheers (Drink to That)’ geschreven voor Rihanna en vier van de namen die bij die song in de credits staan, slaan op één sample uit een Avril Lavigne-song: de drie auteurs van die song en Avril zélf. Ik heb die song samen met twee producers gefinetuned – zo kom je al aan zeven namen.

»Tegelijkertijd ben ik de meest ouderwetse songschrijver die je je kunt inbeelden: ik heb die song voor Rihanna geschreven op mijn ukelele. Als mensen me vragen of ik eerst een zangeres of een songschrijfster ben, dan antwoord ik: ‘Songwriter.’ Ik kan me geen dag voorstellen zonder dat ik aan een song zit te werken.»

HUMO Ook Carole King schreef lang voor anderen, tot ze op ‘Tapestry’ begin jaren 70 de hits die ze had geschreven voor The Shirelles en Aretha Franklin, zelf inzong en van haar eigen klankkleur voorzag.

Pergolizzi «Ik zat eens samen in de studio met Claude Kelly, een grote songwriter in het popmilieu, die hits heeft geschreven voor Britney Spears en Kelly Clarkson. Ook ‘Party in the USA’ van Miley Cyrus is van hem. Hij is één van de weinige hedendaagse hitschrijvers die nog in New York zitten, want de hele business heeft zich intussen naar Los Angeles verplaatst. Claude Kelly heeft de oude studio van Carole King gekocht, in The Brill Building. Ik heb daar een namiddag met hem geschreven, en toen ik er naar de wc ging, kon ik alleen maar denken: ik zit hier godverdomme op het toilet van Carole King! (lacht)»

HUMO Heb je in je contacten met al die pophitschrijvers een rode draad kunnen ontwaren? Delen ze een eigenschap of karaktertrek?

Pergolizzi «Sommige van de grootste songschrijvers van onze tijd kunnen geen enkel instrument bespelen. Maar ze hebben wél de gave om neuriënd een melodie te bedenken, of een goeie songtekst. Het heeft dus niets te maken met virtuositeit, maar alles met intuïtie.»

HUMO Welke grote songs in de pop- en rockgeschiedenis had je zelf willen schrijven?

Pergolizzi «‘Going to California’ van Led Zeppelin, ‘Bohemian Rhapsody’ van Queen en ‘Something’ van The Beatles

HUMO Een uitspraak die ik onlangs opving van een bevriende muziekjournalist: ‘Ik hou van The Beatles, maar ik kon alleen maar getrouwd zijn met een Stones-fan.’

Pergolizzi «Ik vergelijk mijn relaties zelfs graag met bands. Mijn eerste grote liefde was The Beatles – all lovey-dovey, onschuldig en melodieus. Mijn tweede belangrijke relatie was Led Zeppelin: hot and crazy, en toen ging de drummer dood (lacht). Veel drama, seks, ruzies als uitslaande hotelbranden en theatrale verzoeningen. En bij mijn huidige relatie moet ik denken aan The Rolling Stones – wild en ook heel sexy, en volgens veel mensen in onze buurt geen al te lang leven beschoren. Maar ik ben ervan overtuigd dat we over vijftig jaar nog steeds samen zullen zijn, net als de Stones.

»Ik vrees nu wél dat mijn verloofde heel jaloers wordt als ze leest dat ik mijn ex vergelijk met Led Zeppelin, één van haar favoriete groepen (lacht).»

‘Heart to Mouth’ van LP verschijnt op 7 december bij Panik Records.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234