Helen FitzGerald - De overdosis

Een thriller waarvan titel en achterflap zowel de ‘modus operandi’ als de dader(s) weggeven, moet al behoorlijk origineel uit de hoek komen om de lezer in de greep te houden. Helen FitzGerald start in ‘De overdosis’ ook vanuit een erg herkenbaar uitgangspunt, en toch houdt ze ons moeiteloos in haar greep.

Lerares ­Joanna en opkomend Labour-politicus Alistair vliegen van Groot-Brittannië naar Australië met hun negen weken oude zoontje Noah, dat onophoudelijk huilt. Passagiers en crew krijgen het danig op de heupen van het gekrijs. Papa slaapt door alle kabaal heen, maar mama is zo radeloos dat ze Noah een kalmeringsmiddel toedient. Bij de aankomst in Melbourne is Noah dood.

Was de overdosis een misverstand? Joanna en Alistair camoufleren het lijkje, begraven het onder een boom en ensceneren een ontvoering. Alistair bespeelt handig media en politie en dwingt Joanna dat perfide spel mee te spelen. Op sociale media woekeren de wildste complottheorieën en barsten onder would-be detectives allerhande ­discussies los. Waarom huilde Joanna niet op de persconferentie? Waarom kocht ze tampons? Waarom zat er aarde onder de vingernagels van Alistair? Waarom was het dekentje van Noah gewassen?

FitzGerald haakt daar nog een tweede plot door. In Australië woont Chloe, de dochter uit het eerste huwelijk van Alistair, samen met zijn ex Alexandra. Alistair wil met een rechtszaak de voogdij over Chloe krijgen, maar een dode baby helpt daar niet echt bij.

Het verhaal wordt in korte hoofdstukken ontrafeld, afwisselend geschreven vanuit het perspectief van Joanna en dat van Alexandra. Sommige passages knijpen de lezer de keel dicht: het intense verdriet van Joanna en haar bijna onweerstaanbare drang om zich als moordenares te laten ontmaskeren; de wanhoop van Alexandra, die een kille haat tegen haar ex voelt opwellen. FitzGerald onderbreekt die kwellende passages met flarden van een rechtszaak waarin de protagonisten een paar maanden na Noahs dood betrokken raken. Voeg daar nog een verrassende ontknoping aan toe en je hebt een kanjer van een donkere psychologische thriller.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234