null Beeld

Herman Brood ontbloot in de docu 'Unknown Brood': 'Een straffe artiest, maar een onbeholpen egoïst'

Een pareltje voor de muziekfanaat: donderdag zendt Canvas ‘Unknown Brood’ uit, een docu waarvoor regisseur Dennis Alink nooit eerder vertoond privémateriaal van Herman Brood heeft weten op te snorren. Het resultaat: het meest complete beeld tot dusver van de vleesgeworden seks, drugs en rock-’n-roll.

vvp

HUMO Jij was 12 toen Brood van het dak van het Amsterdamse Hilton Hotel sprong. Was je toen al gefascineerd door hem?

Dennis Alink «Ja, hoor. Hij kwam weleens op tv en ik hield ook van ‘De fles’, het liedje dat hij met André Hazes had gemaakt. Eigenlijk is dat een romantisering van de zelfdestructie, maar ik vond het heel mooi. Toen ik ’s middags aan de eettafel het nieuws van zijn dood hoorde, schrok ik wel: als kind is het concept van zelfmoord iets geks.

»Jaren later hoorde ik van een bandlid dat hij al járen met dat idee had rondgelopen. Al in de jaren 70 vond hij het Hilton een prima plek om te springen. Toen dacht ik: ‘Dát is interessant.’ Want hoe ziet je leven eruit als je wéét dat je ooit zult springen?»

HUMO De enige reden waarom hij het tot z’n 54ste wist uit te houden, wordt weleens gezegd, zijn de drugs.

Alink «Dat zegt zijn zusje woordelijk in de docu. Tja, je ziet wel vaker dat artiesten niet zo goed met het leven kunnen omgaan; vandaar allicht dat ze doen wat ze doen. En daarom grijpen ze vaak naar de drugs. Kijk naar Kurt Cobain en andere iconen: hun kwetsbaarheid is hun troef, maar ook hun grootste vijand.»

HUMO Brood wilde zich ook zo’n mythisch rockaura aanmeten.

Alink «Precies. Hij verslond rockbiografieën en raakte gefascineerd door enkele helden. De manier waarop Robert Johnson op zijn 27ste werd vergiftigd door het vriendje van zijn minnares!»

HUMO Vind je Herman Brood behalve een interessante persoon ook een goed mens?

Alink (twijfelt) «Ik vind hem een straffe artiest, maar ook een onbeholpen mens en een egoïst. Herman koos altijd schaamteloos voor zichzelf. Hij hield van zijn dochters, die hebben best een leuke jeugd gehad, maar in ’68 kreeg hij ook een zoon, en daar had hij minder zin in. Op een gegeven moment moest hij van de rechter één keer per maand met Marcel op pad, waarop hij na vijf minuten zijn manager opbelde: ‘Hé, Koos, kan jij even overnemen, ik trek het niet.’ Het interesseerde hem niet.

»Je kunt ervoor pleiten dat een artiest schaamteloos voor zichzelf mág kiezen. Maar als je je familie verwaarloost, weegt het plezier of de steun die je wildvreemden bezorgt daar dan tegenop? Ik kan daar geen goed antwoord op geven... Maar een fantastische muzikant, dat was-ie zeker.»

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234