null Beeld

Herman Selleslags stelt tentoon: 'London Calling'

HUMO-fotograaf Herman Selleslags (77) kreeg in zijn lange carrière een indrukwekkende schare beroemdheden voor zijn lens, maar zijn foto’s werden tot nog toe amper tentoongesteld buiten België. Nu is er in Londen een selectie te zien van de iconen van de 20ste eeuw die hij heeft vastgelegd.

'Toen ik Tom Waits voor het eerst zag, wist ik meteen: fake'

Eén van legendarische beelden is dat van de Ramones op straat in New York, in 1976.

Herman Selleslags «De foto is bekend, maar het verhaal erachter minder. Ik kon hen gaan fotograferen in hun studio op 14th Street, waar ze ’s nachts een plaat aan het opnemen waren. Ik wilde liever buiten foto’s nemen, waarop zij: ‘No way, that’s dangerous!’ Uiteindelijk kreeg ik hen toch zover dat ze de studio wilden verlaten en net toen ze buitenkwamen, begon er aan de overkant van de straat iemand te roepen. Vandaar dat zij een beetje bangig naar links kijken op de foto. De tough guys waren toch niet zo tough.»

HUMO Het is allemaal pose?

Selleslags «O, ja. Niet alleen bij hen, hoor. Neem bijvoorbeeld Tom Waits. Je ziet hem in mijn lens kijken tijdens een interview met Marc Didden in 1976 – links zie je trouwens Marcs mouw. Waits, op dat moment nog totaal onbekend, had aan zijn platenfirma gezegd dat hij geen luxehotel wou, maar een shabby hotel, dus reserveren ze dat voor hem. Waarop hij schoorvoetend: ‘Het is toch een beetje té shabby.’ (lacht) Toen ik hem voor het eerst zag, wist ik onmiddellijk: fake. Als ik hem nu op tv zie, denk ik dat nog altijd: je spéélt. Hij speelt een zwerver, terwijl hij intussen multimiljonair is. Hij heeft natuurlijk dat recht. Maar ik heb ook het recht om dat te zeggen.»

HUMO Nog iemand met een stevig imago: Johnny Rotten.

Selleslags «Deze foto uit ’83 hoort bij een artikel van Marc Mijlemans. Johnny Rotten zei tegen Marc: ‘I hate interviews.’ Waarop Marc: ‘Me too.’ (lacht) Dat was een mooi begin.»

HUMO Kon hij erom lachen?

Selleslags «Rotten kan het zich niet permitteren om te lachen. Die móét de badguy spelen, ook als hij er geen zin in heeft. Dat patroon ligt vast, punt. Wat denk je nu, dat Johnny Rotten het hotel binnenkomt en zegt: ‘Hi! How are you? Nice to see you!’ Neenee. Hij zal altijd grommen, of hij het meent of niet, zul je nooit weten. Maar het is een opvoering en iedereen moet zijn rol spelen. Als Johnny Rotten morgen fris gewassen en in maatpak komt opdagen, zegt iedereen: ‘Dat is Johnny Rotten toch niet?’»

HUMO Voor een badguy staat hij wel erg sereen op deze foto.

Selleslags «Ja, maar dat is natuurlijk de uitdaging, om hem tóch anders te fotograferen dan je gewend bent: melancholiek en teruggetrokken. Dat valt op.»

HUMO Eén van de mooiste foto’s uit de reeks is die van een halfnaakte Iggy Pop die alles staat te geven in de Antwerpse Roma. Er lijkt een heilig licht neer te vallen en alle lijnen in het beeld lopen verbazingwekkend parallel.

Selleslags «Zeg het maar: Rembrandt (lacht). Een mooie foto, ja, ik heb hem nog maar heel weinig gebruikt. Wat me in al die jaren als fotograaf is opgevallen: je zou denken dat die hardrockers onaangename gasten zijn. Integendeel! Iggy Pop is uitermate vriendelijk. Terwijl sommige zogenaamd geciviliseerde groepen onuitstaanbaar kunnen zijn.»

HUMO Heb je een verklaring?

Selleslags «Nee, ik kan het ook niet bewijzen. Maar als ik bijvoorbeeld op Zappa af stap voor foto’s, zegt hij: ‘Do whatever you want.’ Dat moet je niet verwachten van The Rolling Stones. Ik heb een foto van Zappa terwijl hij in de coulissen aan het wachten is, vlak voor zijn optreden in BOZAR. Voor hem is die zaal heilig, want hij was een gigantische fan van de atonale muziek van Varèse, die er in de jaren 50 heeft opgetreden. Als jongetje wilde Zappa doodgraag naar dat concert, maar dat kon natuurlijk niet. Een paar jaar later stond hij zelf in BOZAR. Schitterend.

»Onlangs heb ik een doos vol contactafdrukken en negatieven teruggevonden met alleen maar Zappa, daar ga ik volgend jaar een tentoonstelling mee maken in Antwerpen. Er is onder meer een foto van Marc Didden bij Zappa. Het was één van zijn eerste interviews voor Humo. Guy Mortier was erbij, als controleur, maar eigenlijk vooral om Zappa te zien. Ze lijken wel op elkaar, hè.

»Hier, Little Richard in ’77, ook één van Marc Diddens eerste interviews. Die man was dolverliefd op Marc: toespelingen, geflikflooi.»

HUMO Maar hij had geen interesse?

Selleslags «Ik denk dat ze nog altijd een koppel zijn, in ’t geniep (grijnst).»


'Herman Selleslags. The Archives' vab 9 oktober tot 17 oktober, 88-Gallery, London

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234