Het alfabet volgens SX: 'De titel is er niet zomaar, hij betekent iets'
De nieuwe plaat van SX uit Kortrijk zijn er eigenlijk drie. De ep ‘Alpha’, die er begin dit jaar al was, wordt nu gevolgd door nog een ep, ‘Beta’. Beide ep’s samen vormen – drum-roll – ‘Alphabet’, de nieuwe full-cd met daarop één extra song: ‘Singularity’. Want het geheel is meer dan de som der delen.
undefined
‘Alpha’, ‘Beta’ en ‘Alphabet’ zijn de opvolgers van ‘Arche’, de debuutplaat waarmee SX in 2012 tot ver buiten het binnenland stof deed opwaaien. Ik ontmoet de groep – Stefanie Callebaut en Benjamin Desmet (ze maken getweeën ook zelf hun prachtige videoclips) in het wonderschone Flagey-gebouw in Brussel, en begin met te vragen of er ook een verhaal achter het verhaal van de plaat zit. Iedereen heeft al eens een mindere dag.
Benjamin Desmet «Hopelijk is het een plaat die hoop uitademt, want de mensen hebben precies nogal wat meegemaakt de laatste jaren. Tegenslagen, de technologie en vooruitgang die bijna niet bij te houden vallen... De mens heeft nood aan zelfreflectie. Als je de songs op onze plaat onder de loep gaat nemen, merk je dat de ene een politieke aanklacht is, de andere over de liefde gaat, en nog een andere bijvoorbeeld over de dubbele betekenis van het Engelse woord ‘comfort’: comfort zoals in ‘luxe’, en anderzijds zoals in ‘troost’. De song heet toevallig ook ‘Comfort’ (lacht). Songs als ‘Hurts’ en ‘Singularity’ zijn dan weer meer toekomstvisioenen.»
Stefanie Callebaut «We hebben de letters van het alfabet voor ons gelegd en gekeken welke richtingen we allemaal uit konden, waarover we konden schrijven. Niet zo letterlijk uiteraard, maar de titel is er niet zomaar, hij betekent iets.»
HUMO Wisten jullie toen ‘Alpha’ begin 2016 werd uitgebracht al dat er ook een ‘Beta’ en een ‘Alphabet’ van zou komen?
Callebaut «Ja, nog lang niet alles was af – we hebben afgelopen zomer héél hard gewerkt – maar we wisten wel al waar we met de plaat naartoe wilden. We hebben ‘Alpha’ uitgebracht omdat we in het buitenland gingen touren, en we iets wilden hebben om mee te nemen.»
HUMO In een interview uit 2013, een jaar na ‘Arche’, werd jullie gevraagd of er al nieuwe songs waren. Het antwoord: ‘Een negentigtal.’ Grap of grootspraak?
Desmet «De waarheid.»
Callebaut «Dat zijn dan aanzetten, jams, hier en daar de basis van een song, maar ook heel veel dingen die productioneel al volledig afgewerkt zijn. We maken gewoon heel veel.»
Desmet «We werken in momenten. Of in seizoenen, en sommige seizoenen zijn gewoon nog niet aan bod gekomen. Het hiphopseizoen bijvoorbeeld. (Tegen Stefanie) Uit die map hebben we nog niet veel gehaald, hè?»
HUMO Die ideeën zitten dan letterlijk in het hiphopmapje?
Desmet «Nee, ik sorteer alles op datum, en daaraan kan ik zien welk seizoen het was (lacht). Zomer 2015: hiphop.»
HUMO Wordt dat getriggerd door bepaalde platen of concerten?
Desmet «Waarschijnlijk wel, maar niet bewust. Is de nieuwe Kendrick Lamar niet net voor de zomer van 2015 uitgekomen? Ik weet dat we dat een vree toffe vibe vonden om mee te spelen.»
Callebaut «Er zijn de laatste jaren heel was fases gepasseerd. De King Krule-periode hebben we ook gehad, drie, vier jaar geleden.»
Desmet «De beste muziek is muziek die je inspireert om zelf aan de slag te gaan.»
HUMO Breng je je oude ideeën weleens naar het containerpark?
Desmet «Nee, dat neemt niet zoveel plaats in, hè. Ik koop gewoon een nieuwe harde schijf (lacht).»
HUMO Sta je ’s nachts op als de muze komt kloppen?
Desmet «Ja, je kunt niet anders, je zou het jezelf achteraf anders nooit vergeven. Uit bed, of uit bad, ook al gebeurd.»
HUMO Welke track is volledig in badjas opgenomen?
Desmet «Volledig? Geen enkele, denk ik, maar ‘Phenomenal Woman’ wel grotendeels. En ‘Tango’. (Tegen Stefanie) En jij ‘Mercury’ hè?»
Callebaut (knikt) «‘Mercury’ en ‘Comfort’.»
HUMO In bijna elk interview met SX dat ik gelezen heb, halen jullie Nirvana als invloed aan. Zou het kunnen dat ik dat niet hoor?
Desmet «Jawel, in ‘Gold’, op de eerste plaat: dat is echt een Nirvana-bridge. En ‘Vision’ op de nieuwe: (zingt een baslijn) dat is… ‘In Bloom’, zeker? Nirvana is de groep waarmee ik muziek ben beginnen te appreciëren. Ik vermoed dat dat zo’n beetje voor heel onze generatie zal gelden.»
Callebaut «Ik was meer met soul en gospel bezig, maar dat is net wat SX zo leuk maakt: dat we zo anders zijn. Wat een heel coole muzikale spanning oplevert.»
Desmet «Op de nieuwe plaat staan heel weinig gitaren, maar ik speel al gitaar sinds mijn 12de. De laatste paar jaar minder, maar ik voel dat de goesting weer aan het groeien is. Ik heb in veel rockgroepjes gespeeld: heel fijn om te doen. Ik heb Brent Vanneste nog geholpen met het eerste plaatje van Steak Number Eight. Wat gitaar meegespeeld, productiedingetjes. Het was net klaar toen ze de finale van Humo’s Rock Rally moesten spelen (in 2008, red.), we hebben het opgezet in de bus op weg naar de AB.»
undefined
'Wij zijn een muzikaal koppel. En muziek is ons leven'
HUMO Jullie maken zelf jullie videoclips. Gebeurt het dat de ideeën voor clip en muziek tegelijkertijd komen?
Desmet «Het hangt ervan af hoe vlot het schrijven van de song verloopt. Als de song er in een paar uur is, ben je uiteraard niet bezig geweest met de clip. Maar in vele gevallen is er tijdens het maken van de song ook al een moodboard voor de clip.»
HUMO Moodboard: uitleggen!
Callebaut «Een bord met daarop beelden, sferen, structuren, gevoelens, kleuren… Alles wat we voelen bij de track waaraan we aan het bouwen zijn. Of bij de clip voor die track. De clip van ‘Hurts’ bijvoorbeeld, was eerder klaar dan de muziek. ’t Is te zeggen: op papier, we moesten alleen nog filmen.»
Desmet «‘Mercury’ was dan weer een heel ander verhaal. Het was één van die vlottere tracks: de muziek was er, voor de clip tastten we nog in het duister. Maar toen gingen we op brainstormweekend naar de Ardennen, en ineens: ‘Die weg hier! Dat groen ernaast! En jij hebt die rode jurk bij?’ Meteen beginnen te filmen. Eén langgerekt shot.»
Callebaut «Slow tv, in realtime, geen edits. Hoe minder er gebeurt, hoe meer je gaat opletten. Een mooi tegengewicht voor wat de mensen allemaal op een dag te verwerken krijgen. Met de clip van ‘Mercury’ wilden we ze de tijd geven om een verhaal te voelen, te zien en te verwerken.»
Desmet «Maar meestal hebben we dus wel een scenario en een draaiboek. En één helper, Harvey Bouterse.»
Callebaut «Omdat we voor onze clips vaak exotische oorden opzoeken, komen we nogal eens onvoorziene omstandigheden tegen waardoor je het idee en het scenario ter plaatse moet bijsturen. Als je voor de clip van ‘Hurts’ naar het Amazonewoud trekt, weet je dat het niet allemaal volgens script zal verlopen.»
Desmet «In het initiële draaiboek zou Stefanie op de grond gaan zitten, maar er zaten daar zoveel slangen en mieren en ongedierte dat dat gewoon niet mogelijk was. Gelukkig hebben we van een local een zelfgemaakte stoel mogen lenen.»
Callebaut «En in the middle of nowhere op Gran Canaria, voor de clip van ‘Comfort’, bleek onze drone niet te werken. ’t Is te zeggen: hij werkte wel, maar er was geen gps-signaal, en dan vliegt hij verloren.»
HUMO Hoe heet jullie drone?
Callebaut en Desmet (onmiddellijk, in koor) «Air Ben.»
Desmet «De eerste keer dat ik ermee vloog, dacht ik: ‘We’re doomed.’ Steek daar wat creativiteit in, wat self-regulating processors… Het maakte mij echt van streek. Een heel helder beeld: ‘We’re doomed.’ Ik heb het niet over SX, hè, ik heb het over de mensheid (lacht).»
HUMO Oef. Nog één laatste vraagje: zijn jullie eigenlijk een koppel?
Desmet «Euh… We zijn een muzikaal koppel. En muziek is ons leven.»