Het beste van 2018: de beste, grappigste en vreemdste series

Afgelopen jaar werd de overvloed op tv alleen maar groter. Zelfs Facebook – tot voor kort de plaats om vakantiefoto’s van tantes te bekijken of per vergissing ranzige campagnes te lanceren – heeft zich nu op series geworpen. Volg de gids naar het beste, grappigste en vreemdste van 2018!


BESTE SERIES

1. ‘BoJack Horseman’ (Netflix)

Dezelfde nummer 1 als in 2017, maar hoeveel reeksen kunnen in één seizoen tegelijk striemende kritiek leveren op hoe Hollywood omgaat met #MeToo, grappen maken over een robot die volledig uit seksspeeltjes bestaat én je tot tranen toe bewegen met een aflevering waarin het hoofdpersonage één lange afscheidsrede houdt aan de kist van zijn moeder? Het antwoord is één.

2. ‘Sharp Objects’ (Play More)

Amy Adams drinkt zichzelf bijna een ongeluk in een poging de moord op een aantal meisjes in haar geboortedorp te onderzoeken. De verwerking van haar traumatische jeugd gecombineerd met een slim detectiveverhaal houdt je tot de laatste seconde in spanning. Letterlijk: de grootste twist zit in de aftiteling.

3. ‘The End of the F***ing World’ (Netflix)

Jonge zelfverklaarde psychopaat loopt samen met een tienermeisje weg van huis. Zijn plan is om van haar zijn eerste slachtoffer te maken, maar gaandeweg wordt hij verliefd. Deze bizarre Britse variant op ‘Romeo & Julia’ was een wereldwijde hype in het prille begin van het jaar. Helemaal terecht.

4. ‘GLOW’ (Netflix)

Vertrouw nooit een man met cokeresten in zijn snor. Het tweede seizoen van de eightiestragikomedie over de Glorious Ladies of Wrestling bereikte hoge pieken en dat was vooral te danken aan de sublieme wisselwerking tussen Marc Maron als cynische worstelcoach en Betty Gilpin als ambitieuze ex-soapster en alleenstaande moeder.

5. ‘Barry’ (Play More)

Heerlijke zwarte komedie over een huurmoordenaar die tijdens een klus in L.A. zijn ware roeping ontdekt en acteur wil worden. Bedacht door comedy-oudgedienden Bill Hader (die tevens schittert in de hoofdrol) en Alec Berg (schrijver en producer van ‘Curb Your Enthusiasm’ en ‘Silicon Valley’), maar het lijkt ontsproten aan de prettig gestoorde breinen van de gebroeders Coen.

6. ‘Counterpart’ (Play More)

Dat de meest silly ideeën ook spannende en intelligente televisie kunnen opleveren, bewees deze ‘1984’-achtige scifi-koudeoorlogsthriller, die zich afspeelt in een universum waarin iedereen een dubbelganger heeft rondlopen in een parallelle wereld. Had compleet ridicuul kunnen zijn, maar het werd één van de verrassingen van het jaar. Met dank ook aan de geweldige J.K. Simmons in een ijzersterke dubbelrol.

7. ‘Atlanta Robbin’’ (Play More)

Het eerste seizoen van Donald Glovers hiphopkomedie was zo vreemd en verrassend dat het tweede alleen maar kon tegenvallen. Maar ‘Atlanta Robbin’’ was zo mogelijk nog gewaagder en surrealistischer, met als hoogtepunt ‘Teddy Perkins’, een horroraflevering waarvoor Glover zich wit liet schminken.

8. ‘Sorry for Your Loss’ (Facebook Watch)

Wat blijft er over na de dood van een geliefde? Een deuk in de tafel. Een kredietkaart in de diepvriezer. Een tandenborstel. Alledaagse dingen die je aan je leven samen herinneren. Niemand dacht dat Facebook Watch ooit een goede serie zou produceren, laat staan één die zo onder de huid kruipt als dit rouwdrama.

9. ‘Maniac’ (Netflix)

Een serie die zich voor het grootste deel afspeelt in de fantasie van de hoofdpersonages – twee twintigers die meedoen aan een experimenteel farmaceutisch onderzoek – en waarin dus alles kon en mocht. Eigenlijk tien series in één. En ook al was niet alles even sterk: ‘Maniac’ krijgt extra punten voor lef.

10. ‘Flint Town’ (Netflix)

Sinds 2014 is Flint Town een Amerikaanse stad op de rand van een burgeroorlog. Oorzaak: een fatale beslissing die het water in de stad vergiftigde en duizenden mensen ziek maakte. In acht afleveringen tonen de makers hoe alles kon gebeuren. Een documentairereeks, maar dan met de allure van een seizoen van ‘The Wire’.

Eervolle vermeldingen: ‘Better Call Saul’ (Netflix), ‘Homecoming’ (Amazon), ‘The Marvelous Mrs. Maisel’ (Amazon), ‘Big Mouth’ (Netflix), ‘Succession’ (Play More), ‘The Truth About the Harry Quebert Affair’ (Play More), ‘Wild Wild Country’ (Netflix), ‘Random Acts of Flyness’ (Play More), ‘The Deuce’ (Play More), ‘Mr. Mercedes’ (Play More), ‘The Haunting of Hill House’ (Netflix), ‘Dear White People’ (Netflix).


Beste binge

Diepzinnig was het niet, en hier en daar schortte ook iets aan de logica, maar: wie eenmaal begon aan ‘Bodyguard’ – de Netflixthriller over een oorlogsveteraan die de Britse minister van Binnenlandse Zaken moet beschermen – had heel veel wilskracht nodig om de zes afleveringen niet in één keer uit te kijken. Eervolle vermelding in deze categorie (ook omdat 22 afleveringen bingewatchen niet medisch verantwoord is): ‘La casa de papel’ (Netflix).


Meest uitgekauwde concept

Een klein dorpje wordt opgeschrikt door een moord. Een onderzoeker begint te graven in het verleden en stoot op allerlei duistere geheimen. Kunnen we afspreken dat ‘Sharp Objects’ de definitieve versie van dat verhaal heeft verteld en er eindelijk mee ophouden?


Grootste tegenvaller

Het slappe laatste seizoen van ‘House of Cards’ (Netflix) zou in aanmerking komen, maar laten we wel wezen: de neergang was al ingezet lang voor Kevin Spacey de deur werd gewezen. Dan toch eerder ‘Here and Now’ (Play More), de nieuwste reeks van Alan Ball. Die schreef met ‘Six Feet Under’ ooit een tv-klassieker, maar aan ‘Here and Now’ te zien heeft hij toen al zijn kruit verschoten.


Beste quote

‘It’s a rare occurrence, like a double rainbow. Or like someone on the internet saying: ‘You know what? You’ve convinced me I was wrong.’’ Uit ‘The Good Place’ (Netflix), een schitterende comedy over het hiernamaals en een vat vol grote en kleine levenslessen.


Grootste plaag

De drang om reeksen die na één jaargang duidelijk uitverteld zijn tóch te verlengen. Dat leverde dit jaar al overbodige seizoenen van ‘13 Reasons Why’ en ‘Making a Murderer’ op, voor volgend jaar houden we ons hart vast voor de tweede reeks van ‘Big Little Lies’ en ‘The End of the F***ing World’.


Beste show die Netflix toch afvoerde

Het vertederende ‘Everything Sucks!’, een ‘Freaks and Geeks’-aandoende tienerreeks over een jonge Tori Amos-superfan die ontdekt dat ze lesbisch is.


Meest problematische TV-ouder

Er was een moeder die haar kinderen vergiftigde (‘Sharp Objects’) en één die haar dochter een eetstoornis aanpraatte om schoonheidswedstrijden te winnen (‘Insatiable’), maar de ergste tv-ouder was een vader. Die van Betty Cooper in ‘Riverdale’: hij wilde een seizoen lang zijn dochter en haar vrienden vermoorden.


Plausibelste einde-van-de-wereld-scenario

Instagram-influencer Coco St. Pierre Vanderbilt spuwt een groene smoothie uit en klaagt dat hij naar ‘schildpaddenuitwerpselen’ smaakt. In het kapsalon in Los Angeles waar ze op dat moment zit, komt het nieuws binnen dat de Derde Wereldoorlog is begonnen. De eerste minuten van ‘American Horror Story: Apocalypse’ deden je vooral knikken: wij als mensheid hebben het verdiend, het einde van de wereld.


Meest verwarrende plotwending

Programmeur Bernard (Jeffrey Wright) uit ‘Westworld’ is zelf een robot. Hij is gemodelleerd naar Arnold, de originele bedenker van de hosts, die vermoord werd door Dolores (Evan Rachel Wood). Het zou een grotere onthulling zijn mocht deze hele serie niet zo vermoeiend ingewikkeld zijn. Wij zijn er vrij zeker van dat ‘Westworld’ alleen maar zoveel Emmy-nominaties heeft gekregen omdat niemand durft toe te geven er niets van te snappen.


Verrassendste verrijzenis

Na een pijnlijk slap achtste seizoen leek ‘The Walking Dead’ (Play More) reddeloos verloren, maar de zoveelste wissel van showrunner bewees dat er nog leven zit in de zombiesaga. Hoe de serie het afscheid van Rick en Maggie zal verteren, is een andere zaak.


Ingewikkeldste plot

Het zal ongetwijfeld wel aan ons liggen, maar wij hadden na zeven vrolijk heen en weer door de tijd springende afleveringen – en minstens twee strips perdolan – nog steeds niet door waar de peperdure scifi-thriller ‘Altered Carbon’ (Netflix) over ging.


Waardigste afscheid

Nordic noir-heldin Saga Norén reed na een alweer uitstekend seizoen van ‘The Bridge’ over de sfeervol verlichte Sontbrug haar nieuwe leven in, en – snik! – zomaar het onze uit. We missen haar nu al.

(mvs, aw, sw)

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234