Het format van 'Criminal' op Netflix is simpel en goedkoop, maar vooral krachtig

Voor wie houdt van whodunits maar een ‘Witse’ of ‘Wallander’ te voorspelbaar vindt, is er nu ‘Criminal’. Tragedies en mindfucks vinden in deze frisse nieuwe Netflix-reeks louter plaats in de verhoorkamer.

‘Criminal’ is de verzamelnaam voor vier afzonderlijke shows: ‘Criminal United Kingdom’, ‘Criminal France’, ‘Criminal Spain’ en ‘Criminal Germany’. Elke reeks telt drie afleveringen en hanteert hetzelfde concept: één verdachte wordt de volle drie kwartier ondervraagd door een team vaardige detectives – hij of zij zal de verhoorkamer pas verlaten als de waarheid, hoe onwaarschijnlijk ook, is gekend. De camera’s beperken zich tot de verhoorkamer en de omliggende gangen. De buitenwereld komt niet één keer in beeld. Op z’n best deed ‘Criminal’ denken aan de weergaloze klassieker ’12 Angry Men’.

Het format is simpel, goedkoop – handig voor Netflix! - én krachtig. Deze whodunit kan namelijk niet terugvallen op achtervolgingen, misleidende shots, nietszeggende dialogen, mysterieuze kreten, het presenteren van 27 bedenkelijke personages en andere veelgebruikte clichés. Nee, ‘Criminal’ moet scoren met z’n plot. De cases zijn dan ook sterk en doordacht. De verdachten zijn levensecht. Drie op de vier ontknopingen zagen zelfs wij, Meesters van Cluedo, niet aankomen.

De Britse serie is een goede starter. De detectives zijn witty en de allereerste verdachte wordt gespeeld door de geweldige David Tennant (‘Broadchurch’, ‘Doctor Who’). De Franse reeks is iets wisselvalliger, met de eerste aflevering als de beste. Een jonge vrouw die haar vriendje zag sterven tijdens de shooting in de Bataclan wordt er verplicht om haar trauma opnieuw te beleven. Spanje presenteert boeiende zaken en verliest alleen wat glans door een vervelende liefdesverhaallijn.

Maar, net zoals in dat spelletjes met een bal en twee doelen, zijn het ook hier de Duitsers die winnen. Detective Karl Schultz is als een bulldog die zijn tanden in een zaak zet en nooit of te nimmer loslaat. Met koele en vlijmscherpe dialogen graaft hij en z’n team diep in de psyche van de verdachten. De meest beklijvende aflevering van al is ‘Claudia’. Daarin vertelt Claudia hoe en waarom ze jonge meisjes lokte voor haar man, die ze vervolgens verkrachtte en vermoordde.

En nu maar wachten op ‘Criminal Belgium’. Wie weet kan Netflix Hubert Damen overtuigen om uit z’n pensioen te komen.

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234