null Beeld

'Het gaat niet om een maatje 34 en een perfecte B-cup' Het betere benenwerk: The Retronettes op Tomorrowland

‘Ik ben Lilly,’ zegt de blonde schoonheid. ‘Ik Hazel,’ zegt de wolvinachtige zwarte. ‘En ik Poppy,’ zegt de rode meesteres.

Stefanie De Jonge

Jill Mathieu (coördinator van moederorganisatie Radar) «We stonden er op een schiereiland dat met bruggen van de hoofdweide was gescheiden, en vorig jaar hebben ze in allerijl mensen bijeen moeten roepen om die bruggen te stutten: ze konden het volk dat naar ons kwam kijken niet dragen. Zeker op dag drie, als het publiek David Guetta een beetje beu is, komt iedereen naar ons en ontstaat er op ons eiland geweldig veel ambiance.»

'Wij gaan niet op voor we elkaar allemaal op de poep hebben gekletst' Lilly

Poppy «Wij zwepen het publiek ook altijd op: we leren hun passen aan, stimuleren hen om mee te doen. Vorig jaar was niet alleen óns eiland onze choreografie aan het meedansen, maar ook dat ernaast. Ongelofelijk. Dáárom kijk ik elk jaar reikhalzend uit naar Tomorrowland. Het is drie dagen afzien, maar ik vind het heerlijk om het publiek op te jutten. Als de mensen méé zijn, voel ik me goed en kan ik alles geven – handstand, koprol, ik spring zelfs het publiek in. En dan gaat er ook weleens iets mis. Zoals die keer dat ik in het publiek wou duiken, maar de hak van mijn schoen in de franjes van mijn charlestonjurkje bleef hangen en ik keihard op het podium neerknalde – waar ik vervolgens zo elegant mogelijk ben blijven liggen tot ik naar de backstage kon manken.»

Lilly «Weet je nog vorig jaar? Onze voeten? Toen we van het podium kwamen, deden we een sleeppas naar achteren. Maar we hadden niet gemerkt dat de zolen van onze voeten helemaal open lagen. Er zat geen vel meer op. We moesten allemaal onmiddellijk naar de EHBO-post. Ze konden daar niet geloven dat we tijdens het dansen niets hadden gevoeld.»

HUMO Welke middelen gebruiken jullie, zeg?

Poppy «Ik drink Red Bull. Dat geef ik toe. Líters van het spul.»

Lilly «Ik grijp ook naar Red Bull als het niet meer gaat. We wisselen mekaar af, maar staan toch zeker twee uur achtereen op het podium. Dagen van vijftien uur zijn geen uitzondering.»

Hazel «Ik kan het zonder Red Bull, maar alleen omdat ik weet dat ik na die drie dagen een week kan slapen.»

Poppy «Op de Gentse Feesten werk ik acht dagen aan een stuk.»

Lilly «En daarna zijn we allemaal 4 kilo vermagerd.»

Poppy «Je hebt tussendoor weleens vrijaf, maar dan ga je meestal toch voor het podium staan om de anderen aan te moedigen. Je zit in een flow waardoor je toch niet kunt slapen. En je wilt er gewoon bij zijn. Dat is sterker dan jezelf. Je wilt meedoen, ook al is het vóór het podium. We zijn zo’n hechte groep.»

Lilly «Vorige week zaten we de ochtend na een optreden in Tour & Taxis met z’n vijven in een appartement – aan het brunchen met champagne en tomaat-mozzarella. Plots hoorden we Miley Cyrus op de radio: we zijn meteen wild beginnen te dansen, midden in de kamer.

»We gaan ook niet op voor we elkaar allemaal op de poep hebben gekletst. Vorige keer was Poppy mij vergeten, en toen stond ik echt minder gerust op het podium. Ik heb dat rituele klapje echt nodig.»

HUMO Hoe zijn jullie eigenlijk op Tomorrowland terechtgekomen met jullie retroact?

Jill «Tomorrowland had een beetje het imago van festival van de platte cultuur. Daar wilde de organisatie iets aan doen. Wij waren één van de acts waarmee ze een wat breder verhaal hoopten te kunnen vertellen. Nu, onze eerste reactie was ook: ‘Wat moeten wij op Tomorrowland?’ We zijn helemaal geen fan van de muziek waar dat festival om draait. Maar nu ik er geweest ben, moet ik wel toegeven dat het een topfestival is qua beleving. Elke vuilnisbak en elk lantaarnpaaltje is er gestyled. Je waant je er echt in een andere wereld. En ik dacht dat die wereld vol zou zitten met kijk-mij-eens-aan-de-bollen-zitten-mensen, maar dat is helemaal niet zo. De sfeer is meer jaren 70, met een heel relaxed ik-vind-iedereen-leuk-publiek.»

HUMO Maar jullie hebben jullie act wel aangepast.

Poppy «Ja, daar is onze act niet 100 procent retro. We gebruiken muziek als ‘Bang Bang’ van Jessie J, Ariana Grande en rapper Nicki Minaj, heel uptempo. En in onze pakjes zitten alleen hier en daar wat retro-elementen, al blijven ze wel even classy en verleidelijk. Vorig jaar was het thema circus en droegen we kleine pierrot- en luipaardpakjes. Dit jaar zijn de kostuums comfortabeler, maar het thema is nog strikt geheim.»

Jill «We hebben The Retronettes in het leven geroepen omdat we voor onze Radio-A-Gogo-fuiven danseressen zochten. Geen vulgaire gogodanseressen zoals je die nu in veel discotheken kunt zien, maar Twiggy-achtige meisjes die in korte trapezejurkjes uit de bol staan te gaan in kooien, zoals in jaren 60-clubs als de Whisky a Go Go. Ze zijn daar destijds mee begonnen omdat ze merkten dat het publiek wat opgejut moest worden. Die meisjes waren cute, maar niet per se goeie danseressen. Dat gogodansen is voor The Retronettes het moeilijkst om na te doen: onze meisjes zijn wél allemaal geschoolde danseressen.»

Poppy «Sommigen van ons zijn afgestudeerd als musicalartiest, maar er zijn er ook die hun hele leven naar de balletschool zijn geweest.»

Lilly «Ik kom van dezelfde balletschool als Poppy – mijn moeder heeft daar trouwens ook gedanst.»

[FOTOSPECIAL_33707]

HUMO Wat vinden jullie ouders eigenlijk van jullie openbare verschijningen in schaars geklede toestand?

Poppy «Ze vinden het fantastisch! Mijn vader heeft in zijn vrije tijd een bluesband en ik treed als Retronette met hem op. Dat is altijd mijn droom geweest: samen met hem op een podium staan.»

Lilly «Mijn vader is ook muzikant: hij speelt tuba in de fanfare en is ook een fan van The Retronettes. Ik ben in het gewone leven kinderjuf en er zijn ook papa’s die naar Tomorrowland komen en ons de max vinden.»

Poppy «En ons achteraf boeken voor een eigen feest (lacht).»


Baby Spice

HUMO The Retronettes doen ondertussen niet alleen maar gogo, maar ook jaren 20-, jaren 50-, jaren 80- en moderne acts.

undefined

Poppy «Zo krijgt iedereen de kans om zich uit te leven in de stijl waar ze het best in is. Ik ben gek op de jaren 60.»

null Beeld

Hazel «Ik ben eerder een fifties-Retronette. De jaren 60-danseressen zijn dun en recht. Ik heb meer rondingen: ideaal voor de vrouwelijke, sensuele sfeer van de jaren 50-dansen.»

Lilly «Ik ben de roze Retronette, de Baby Spice van de bende. Ik heb ook al een keer aan een missverkiezing meegedaan. Ik hou van de geur van make-up en van mooie kostuums, en heb er veel voor over om op een podium te kunnen staan.»

HUMO Jullie delen jezelf echt in types in.

Poppy «Ik ben degene die choreografieën maakt, elke zondag de repetitie leidt en The Retronettes samenstel. Tijdens de repetitie organiseer ik soms oefeningen waarin iedereen op zoek moet naar haar eigen karakter, haar rol in de groep. Lilly is inderdaad een beetje de lieve, de roze; terwijl Hazel, die haar bandje van Graspop nog om haar pols heeft, eerder stoer is.»

Lilly «En Poppy is duidelijk Sporty Spice

Poppy «Het idee is dat we zo veel verschillende types hebben, dat iedereen zich wel met iemand van ons kan identificeren. Dat was ook één van de redenen dat de Spice Girls zo’n commercieel succes waren: iedereen kon zich wel in één van hen herkennen. Daarom gebruik ik hen ook als ijkpunt tijdens die oefening. Ik wil dat iedereen zich bewust is van zijn type en dat uitspeelt.»

undefined

'Een Retronette hoeft geen babe te zijn: het gaat niet om een maatje 34, een perfecte B-cup en witte tanden' Poppy

HUMO Hoe word je een Retronette?

Poppy «Hazel heb ik gevraagd. Zij is eigenlijk een metalhead. Ik had haar zien dansen op een festival en ja, ze is nu eenmaal iemand waar je niet naast kunt kijken. Ik heb toen een foto van haar gemaakt en doorgestuurd naar de anderen: ‘Wat denken jullie?’ Wijs, hè.»

HUMO Het heeft dus vooral met je uiterlijk te maken of je in aanmerking komt?

Poppy «Het gaat zeker ook over uiterlijk, daar ga ik niet flauw over doen. Maar het is niet zo dat het babes moeten zijn: het gaat niet om een maatje 34, een perfecte B-cup en witte tanden.

Jill «Ze moeten eruitzien als de girl next door, benaderbaar zijn. Dat is heel belangrijk.»

HUMO Maar jullie zijn wel heel mooi.

Hazel «Ja, maar niet op een clichémanier.»

Poppy «We hebben allemaal gezichten met veel expressie. Af en toe houden we ook audities en dan let ik niet zozeer op de snelheid waarmee een meisje een choreografie oppikt, maar vooral op de eigen draai die ze eraan geeft. Je hoeft niet je been in je nek te kunnen leggen, als je maar met veel persoonlijkheid op het podium staat.»

Lilly «Wij zijn allemaal heel aanwezig en luidruchtig. Voor het eerst een repetitie van The Retronettes meemaken, zal dus best wel overrompelend zijn. Ik kijk dan vooral hoe de nieuwkomers daarop reageren. Of ze hun mond durven open te doen, de groep wel aankunnen.»

HUMO De mensen kunnen jullie ook per stuk inhuren.

Poppy «We doen ook hostessenwerk op bedrijfsevenementen, ja. Als de klant dat wilt, doen we zelfs een dansact met pluimen op ons hoofd, en zo.»

HUMO Zijn er op die bedrijfsfeestjes weleens mannen die in je billen knijpen?

Poppy «Dat gebeurt. Dan dienen we die man meteen van antwoord – met een kwinkslag, zonder hem te schofferen. Om dit werk te kunnen doen, mag je niet op je mond gevallen zijn.»

Hazel «Ook al heb je een weinig verhullend pakje aan, met je houding en je uitstraling kun je duidelijk zeggen: ‘Dit is niet gepast. Ik ben geen stuk vlees.’ Maar meestal hebben de mannen in zulke belangrijke bedrijven wel manieren, hoor.»

Poppy «De baas staat er ook op te kijken, hè.»

Lilly «Meestal is het net de baas die iets té enthousiast wordt. Omdat het zijn feest is. Als zo iemand op een gegeven moment voelt dat alles precies zoals gepland verloopt, dan wordt-ie soms wat overmoedig. Nu, het blijft meestal allemaal heel onschuldig.»

Jill «Op zo’n evenement moet je vooral flexibel zijn. Soms wil de klant plots iets anders dan wat op voorhand is afgesproken. Je moet dingen in de hand kunnen houden – rustig blijven als, naarmate de avond vordert, de gemoederen verhit raken of de planning in het honderd loopt. Je moet snappen dat mensen soms dingen doen die niet horen, en dat vervolgens oplossen.»

Poppy «Soms vragen ze: ‘Kan jij straks even happy birthday zingen, terwijl wij opkomen met de taart?’»

Jill «Dan moet je niet kwaad worden en zeggen: ‘Ik ben niet geboekt als zangeres.’»

Poppy «Je moet kunnen improviseren.»

Lilly «Ik heb weleens moeten dansen op een podium van 1 meter breed. Toen moest ik wel héél creatief zijn met mijn lange benen.»

HUMO Dat klinkt allemaal wel heel dienstbaar.

Jill «Nee, het idee is niet: doen wat iedereen vraagt, maar ervoor zorgen dat je je job zo goed mogelijk doet.»

Poppy «Opdat je met een trots gevoel naar huis kunt.»

HUMO Het hostessenluik doet me sterk aan de serie ‘Mad Men’ denken.

Jill «Zo hebben we een tijdlang veel aanvragen gehad: ‘We willen een ‘Mad Men’-feest!’ Die hypes voel je direct. De laatste twee jaar vragen ze niets anders meer dan een feest in ‘The Great Gatsby’-stijl. Tot straks de nieuwe James Bond uitkomt: dan mogen we de Bondgirls weer bovenhalen.»

HUMO Maar nu dus eerst Tomorrowland.

Poppy «Ik kan niet wachten. Echt. We staan allemaal méér dan klaar.»

Bekijk een filmpje over The Retronettes op Tomorrowland 2014:

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234