null Beeld

Het lieve leven en hoe het te lijden: Arno Hintjens

En als Het Lieve Leven ons nu ‘ns helemaal níéts zou leren? Die beangstigende vraag dringt zich bij tijd en wijle aan me op, maar zelfverklaarde flopster Arno Hintjens (63) maakt mijn week goed: Le Plus Beau (dixit Jane Birkin) heeft net een nieuwe en uitstekende cd uit, ‘Future Vintage’.

En laat dat werkstuk nu net uitpuilen van de levenslessen, de bon mots en de diepzinnigheden!

‘La cigarette est mauvais pour la voix

L’alcool est mauvais pour le foie

Les parfums tuent les bonnes odeurs

Les ordinateurs tuent les facteurs’

('Chanson d’amour')

In het Oostendse Hotel du Parc wordt Arno ontvangen als een vorst. We zitten er aan een tafeltje onder twee foto’s van Hintjens met enkele vrienden. Het gesprek zal herhaaldelijk worden onderbroken door fans die een praatje met onze European Cowboy willen maken. Arno neemt op een schitterende wijze de honneurs waar.

Twee kirrende, zwaar opgemaakte babes van over de zeventig maken hun opwachting. ‘Waarom heb je mij bedrogen, lief kind?’ fluistert hij de knapste van de twee in het oor. ‘Ik heb ervan afgezien, hoor.’ De twee moeikes hebben de tijd van hun leven.

Om op temperatuur te komen beginnen we met wijn: Arno witte (mauvais pour la voix) en ik rode (mauvais pour le foie). Zo’n zeven keer zal ik de ober moeten terugroepen voor een nieuwe tankbeurt. Halfweg het interview verhuizen we naar Le Chevalier voor een Oostendsche bouillabaisse, ook overgoten met een koppel flessen chardonnay. En cours de route duiken we twee bloedmooie madammen op - allebei fan van Arno, wat had u gedacht.

Met Arno al interviewend op de lappen gaan is een rollercoaster. Hij omarmt je, trekt aan je mouw, valt je om de hals, maakt je aan het lachen, doceert, imiteert, steelt vijf uur aan een stuk de show. Hoe lang houdt hij dit nog vol, vraag ik me bezorgd af, wanneer ik omstreeks middernacht terug naar Brussel rijd. Jawel: les ordinateurs tuent les facteurs, zeker weten.

HUMO Uit de lyrics van ‘Future Vintage’ blijkt nog maar ‘ns dat je een uitstekende tekstschrijver bent. Je Frans is op een zeer on-Franse wijze direct en to the point. En wie dieper op de tekst ingaat, stuit op handig in grap en grol verpakte, pertinente levenslessen.

Arno «Ik schrijf teksten zoals ik spreek. Mijn eigen soort Frans - ik zing in het Arnolais (bulderlach). Ik ben een zoon van het surrealisme, en dat hoor je ook in mijn nummers. Wie surrealisme zegt, denkt meteen aan Brussel. Of aan Oostende.

»In Frankrijk vragen sterren me om lyrics voor hen te schrijven. Fransmannen! Voor Julien Doré heb ik 'De mots' geschreven. Die gast verkoopt bijna één miljoen platen. Ik vind: Frans is geen rock-'n-rolltaal. De Fransen vinden dat ik één van de enigen ben die erin slaag toch in het Frans te rocken. Bij hen staat niet de melodie, maar de tekst van een liedje centraal. Zo producen ze ook hun nummers: de stem moet helemaal naar voren. De traditie van het chanson berust erop.

»In Parijs vergelijken ze me nu met Jacques Brel, zeer bizar. Ik reik nog niet tot aan zijn enkels, maar ’t doet toch deugd. Vroeger kende ik hem nauwelijks; ik heb hem echt ontdekt door Josse De Pauw. Mijn vader, díé was een fan van Brel (lacht)

HUMO Als ik je dan toch met iemand dien te vergelijken, zou ik eerder denken aan Serge Gainsbourg.

Arno «Ik ben zéér bevriend met Jane Birkin (een ex van Gainsbourg, red.). Zij is als een zus voor mij. Maar ik kén Gainsbourg en zijn werk nauwelijks. In mijn kast zit niet één plaat van ‘m. Alle respect, maar hij is vooral een meesterlijke dief. 'Je t’aime, moi non plus': dat is Franz Liszt. Hij heeft ook van Boris Vian gestolen. A propos: hij was zeer jaloers op Brel. Weet ik van Jane.»

HUMO Stelen, doet niet iedereen dat in deze business, Arno? Jij toch ook?

Arno «Nee. Ik niet. Als ze mij daarop pakken, stop ik. Bart van het Groenewoud (Arno bedoelt natuurlijk Raymond, red.): als die 'Meisjes' zingt, hoor ik 'Vicious' van Lou Reed.

»Enfin, ze hebben me in Parijs ooit gevraagd om de hoofdrol te spelen in ‘L’homme à tête de chou’, een musical over het leven van Gainsbourg. Ik heb dat geweigerd. Te veel werk, ook: al die teksten vanbuiten leren. »

undefined

Bekijk: 'Putain Putain' door Arno en Stromae:

undefined

undefined

undefined

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle artikelen, foto's en video's op humo.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234