Het Lieve Leven volgens Gene Bervoets: 'Pas als je doorhebt dat alles een illusie is, kun je echt gelukkig zijn'

Nee, het Lieve Leven hoeft niet altijd lijden te zijn. Het kan ook fun worden, één groot feest, van ’s morgens tot ’s avonds fretten, poepen, chachacha. Dat is de Gene Bervoets zoals wij hem leerden kennen in het vederlichte ‘Gentse waterzooi’ en andere lolbroekerij. Maar in datzelfde immer feestende lichaam zit nog een andere Bervoets opgesloten, het alter ego, de geestelijke tweelingbroer van het populaire fuifnummer.

Zijn naam is veel minder bekend; hij is er voor de intimi, de connaisseurs, de fijnbesnaarden. Het is Eugene Bervoets, de man die, met een witte schedel in de hand, Hamlet achterna, zichzelf vragen stelt over leven en dood, en de zin ervan. Is het feestvarken Gene dan het masker waarachter de gekwelde Eugene zich schuilhoudt? Nee, zo zal straks blijken: ‘Er is geen masker. Ik ben de twee. Dansen en springen en lol trappen is leuk. Maar contemplatie is ook fijn.’

In mijn lijfstad Mechelen zag ik onlangs Gene én Eugene samen aan het werk, in ‘Grey Gardens’, een productie van Abattoir Fermé, over twee aan lager wal geraakte en in hun eigen vuilnis levende vrouwen uit de Amerikaanse high society. Eugene debiteert er, solipsistisch in het ijle starende, wijsheden over leven en dood terwijl Gene lallend, zat, uit zijn bek stinkend en naakt op de po gaat, letterlijk dus, inclusief valse blote tieten en opgeplakt schaamhaar. Fe-no-me-naal.

Van deze verscheurde, gekwelde en tegelijk ook aanstekelijk opgewekte en vrolijk door het leven bullshittende (Eu)Gene wilde ik wel wat levenslessen krijgen.

(…)

HUMO Als ik de knipselmap mag geloven, werd je op je dertiende ontmaagd door ‘een oudere vrouw’ van 18.

Bervoets «Dat klopt – tot mijn scha en schande. Ik wilde er in dit interview eigenlijk mijn mond over houden, want ik heb nu zelf een dochter van 14. Maar ik hoop dat ze mij zal begrijpen. Als ik er nu over nadenk: hoe piep ik nog was toen ik het al deed! Niet te geloven. Ik was vroegrijp. Ik had ‘het’ nog maar net ontdekt – het gebeurde allemaal vrij onhandig. Dat meisje wilde mij absoluut hébben. Ik weet nog precies waar en hoe het gebeurde. Ze had zelfs voor condooms gezorgd.»

HUMO In mijn ziekelijke verbeelding gaat het hier om een uitgesproken lélijke meid.

Bervoets «Nee, het was een prachtig meisje, erg mooi. (Mijmerend) Ik kijk erop terug als op een aangename herinnering, iets positiefs. Ik voelde mij helemaal niet verkracht of zo. Het gebeurde in de jeugdclub, wij gingen al stevig uit toen: dansen, hete slows...

»(Veert op) Jongen, op de Antillen (waar hij in de jaren tachtig vijf jaar woonde, red.) heb ik dingen meegemaakt: vroegrijpe godinnen, echte koninginnen, één en al sexappeal, dat je denkt: dat kán niet, dat kind is maar 13… Ik gaf les aan die meisjes. Wel, die meiden versierden mij!»

HUMO Eén van je roemruchte uitspraken in dat verband: ‘Als ik met mijn kinderen speel, word ik weleens opgewonden.’

Bervoets «Dat is allang niet meer het geval, hoor (lacht). Indertijd, we waren toen net post-Dutroux, geloof ik, heeft die uitspraak nogal wat ophef veroorzaakt. Akkoord, je mag die drang niet misbruiken, maar je mag hem ook niet ontkennen – wat bij een erectie nogal moeilijk is (hilariteit).

»We leven in een hypocriete maatschappij waarin heel veel wordt ontkend. De hardste roepers zijn vaak de grootste overtreders van de regels.

»A propos, vraag aan om het even welke moeder die haar baby de borst geeft of dat haar erotisch opwindt. Ik denk dat het enige eerlijke antwoord is: ‘Ja.’ Wat je voelt, kun je niet ontkennen. Je kunt er wel over zwijgen, natuurlijk. Maar de mens is nu eenmaal de mens, in al zijn grootheid en zijn kwetsbaarheid.»

Meer over

Reageren op een artikel, uw mening ventileren of een verhelderend inzicht delen met de wereld

Ga naar Open Venster

Op alle verhalen van de Humo rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar redactie@humo.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234